کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تردید درباره عضویت سریع اوکراین در ناتو

10 مهر 1401 ساعت 15:09


گروه بین الملل: استونی، لتونی و لیتوانی سه کشور بالتیک عضو پیمان آتلانیتک شمالی ناتو خواهان پیوستن سریع اوکراین به ناتو هستند. آلمان و آمریکا در مورد عضویت اوکران در ناتو به دلیل نگرانی از اینکه پای ناتو به جنگ کشیده شود تردید دارند.
وزرای خارجه استونی، لتونی و لیتوانی در توییتر نوشتند: «یاران اوکراین از بالتیک کاملا از پذیرش هر چه سریع‌تر اوکراین به ناتو حمایت می‌کنند. شجاعت الهام‌بخش اوکراین تنها می‌تواند اتحاد ما را تقویت کند.»کشورهای بالتیک در سطح بین‌المللی نیز به عنوان متحدان نزدیک اوکراین مورد فشار روسیه قرار دارند. این همسایگان "کوچک" روسیه در بالتیک نگران تجاوز روسیه به خاک خود هستند.
برخلاف این کشورها آلمان رویکرد دیگری در قبال عضویت اوکراین در ناتو دارد. دولت آلمان نسبت به تسریع پذیرش اوکراین در ناتو ابراز نگرانی کرده است.
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ما به حمایت از "حق دفاع از خود" اوکراین، از جمله با تحویل سلاح‌های سنگین ادامه می‌دهیم اما هر کاری که لازم است نیز انجام خواهم داد تا اطمینان حاصل کنیم پای سایر کشورها و ناتو به این جنگ کشیده نشود».
کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان نیز اظهارات مشابهی را بیان کرد. لامبرشت گفت اوکراین در انتخاب هر پیمانی آزاد است با این حال، پیوستن به ناتو منوط به شرایط خاصی دارد و این موضوع در میان ۳۰ کشور ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.ایالات متحده آمریکا نیز در مورد پیوستن سریع اوکراین تردید دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است پرونده عضویت اوکراین باید در زمان دیگری بررسی شود.
سالیوان در عین حال تاکید کرد که همه تصمیمات مربوط به عضویت در ناتو به عهده نامزدهای عضویت و اعضای این پیمان است.اوکراین در واکنش به الحاق سرزمین‌های خود به روسیه درخواست عضویت در ناتو را دوباره مطرح کرده است.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، درخواست پذیرش سریع کشورش در ناتو را امضا کرد. زلنسکی در ویدئویی که دقایقی پس از مراسم امضای الحاق چهار منطقه شرق اوکراین در کرملین پخش شد، اعلام کرد کشورش هر چه سریع‌تر می‌خواهد عضو ناتو شود.
هنوز مشخص نیست که این درخواست اوکراین چه عواقبی در پی خواهد داشت اما برای پیوستن یک کشور به ائتلاف نظامی همه کشورهای عضو ناتو باید موافقت کنند. به طور کلی، شرط لازم برای پیوستن به ناتو این است که کشور نامزد نباید درگیر جنگ و اختلافات بین‌المللی بر سر مرزهای خود باشد.اوکراین در ۲۴ فوریه مورد تهاجم روسیه قرار گرفت و از آن زمان تا کنون از سرزمین خود دفاع می‌کند. در اوایل سال ۲۰۱۴ روسیه شبه جزیره کریمه در دریای سیاه اوکراین را نیز اشغال کرد و کمی بعد آن را به خاک خود الحاق کرد.



 


کد مطلب: 361477

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361477/تردید-درباره-عضویت-سریع-اوکراین-ناتو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir