به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۳۶۱۴۸۱

گشت ارشاد موفق نبود؛ باید تذکر داد

گشت ارشاد موفق نبود؛ باید تذکر داد
گروه سیاسی: آیت‌الله مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عملکرد گشت ارشاد، گفت: به نظر من می آید که خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند؛ که وقتی با طرف صحبت می کنند در قلب او تأثیر بگذارد و فکر کند یک دوست، پدر یا برادر دارد با او حرف می زند.
به گزارش جماران، بخش‌هایی از گفت‌وگوی آیت‌الله مقتدایی را در ادامه می‌خوانید:
*در برنامه هایی که پیش آمده یقینا دست خارجی و دشمن در کار بوده و مقدماتی را فراهم کرده اند تا مردم را نگران کنند و از اعتقادات آنها درباره توحید، نبی گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ذهنشان را منحرف کنند و آن وقت اقدامات نابخردانه ای را انجام بدهند؛ اقداماتی که منطقی و شرعی نیست. اگر راه حل ایرادات و اشکالات از نخبگان سؤال شود، کار بسیار مفید و مؤثری است برای حل نابسامانی‌هایی که اخیرا شاهد بوده ایم. چون این افراد به جریاناتی که در میان مردم اتفاق می‌افتد آشنا هستند.
 
*بالأخره کسانی که به مشکلات مردم آشنایی ندارند و راه حلش را هم نمی دانند، نظرات و راه‌حل‌هایی می دهند که به ضرر جامعه، امت اسلامی و نظام است. این نظرات در میان مردم، جوانان و متدینین انحراف ایجاد می کند؛ و این برای جامعه اسلامی، انقلاب و ملت عزیزمان خیلی خطرناک است.
*باید از نخبگان دلسوز مردم و نظام خواست که به میدان بیایند و کنار نکشند؛ کنار کشیدن آنها به ضرر نظام و اسلام است و بعید می دانم آنها هم خودشان را کنار بکشند. چون دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستند، باید به آنها احترام گذاشت و از آنها خواست که به میدان بیایند. به حرفشان هم گوش بدهند تا آنها دلسرد نشوند و بدانند صحبت‌های آنها خواهان دارد و پیگیری می‌شود.
*مسئولین گشت ارشاد باید متوجه باشند اجازه ای که به اینها داده شده تا تذکر بدهند به کسی که مثلا حجاب را رعایت نمی کند، نظرشان فقط برای خدا باشد و نظر غیر خدایی نداشته باشند؛ و با ادب، احترام، موعظه و نصیحت با مخاطبان خود صحبت کنند.
*من یادم می‌آید اوایل انقلاب که به امر امام شورای عالی قضایی تشکیل شد، من هم عضو آن شورای عالی بودم و اولین گشت ارشاد را آن وقت ما تصویب کردیم و گروه هایی را مأموریت دادیم که در بین مردم بگردند و تذکراتی هم راجع به حجاب و هم راجع به کارهای خیر و کمک به دیگران داشته باشند. خود من یادم می آید دو مرتبه آن گروه ارشاد را دعوت و با آنها صحبت کردم.
*صحبتی که با آنها کردم همین بود که اذن داده شده به شما این نیست که هر طور دلتان می خواهد عمل کنید؛ ببینید مصلحت چیست؟ چه چیزی الآن لازم است به اینها تذکر بدهید؟ کیفیت برخوردشان را می گفتم با ادب، احترام، دوستی و محبت با اینها صحبت کنید. الآن هم نظر ما همین است. این گروه ارشاد اگر دیدند یک خانمی حجابش را رعایت نکرده، باید به عنوان دوست و خیرخواه یا مثل یک برادر مهربان یا مثل یک پدر و مادر که نسبت به فرزند علاقه دارند، با اینها صحبت کنند. اگر آنها برخورد تند کردند شما مقابله نکنید؛ شما خداحافظی کنید و کنار بروید.
*باید به همین گروه ارشاد تذکر داد که برخوردهای دوستانه، پدرانه، برادرانه و مادرانه با این خواهران و برادران صحبت کنند.
*به نظر من می آید که خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند؛ که وقتی با طرف صحبت می کنند در قلب او تأثیر بگذارد و فکر کند یک دوست، پدر یا برادر دارد با او حرف می‌زند.
*راه برون رفت این است که عده ای به جوانان تذکر دهند که تحت تأثیر این کلمات و برخوردها قرار نگیرید؛ اینها کار دشمن است و دشمن دارد چنین برنامه هایی را پیاده می کند تا مردم را نسبت به نظام بدبین کند؛ فریب این تحریکات را نخورید و خودتان عاقلانه با دوستان و بزرگانتان مشورت و عمل کنید. نباید طوری باشد که عده ای با غرور، تکبر و تندی با مردم رفتار کنند.
برچسب ها: گشت ارشاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها