کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خشک‌ترین زمستان تاریخ تهران فرا می‌رسد

تجارت نیوز , 10 مهر 1401 ساعت 17:47


گروه اقتصادی: شرکت آب و فاضلاب تهران طی گزارشی میزان مصرف آب در تابستان را معادل سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر اعلام کرد. رقم اعلام‌شده با مصرف فعلی تفاوت چندانی ندارد. در حالی که با توجه به نزدیکی پاییز انتظار کاهش مصرف در کشور وجود دارد.مخازن سدهای پنج‌گانه تهران در حال حاضر با کسری ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آب نسبت به سال گذشته مواجه است. ضمن آنکه امسال میزان بارندگی ۲۶ درصد کاهش یافت. با احتساب همه این عوامل چشم‌انداز روشنی برای مصرف آب نمی‌توان ترسیم کرد.

بحران آب به پاییز می‌رسد
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران، گفت: آمار نشان می‌دهد از ابتدای سال تا کنون میزان مصرف آب تنها دو درصد کاهش داشته است که آمار امیدوارکننده‌ای نیست. همچنین شاهد کاهش ۲۶ درصدی بارندگی‌ نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.او ادامه داد: سال قبل ایران ۲۸۰ میلی‌متر بارندگی داشت؛ امسال این میزان به ۲۰۷ میلی‌متر رسید. این کاهش ۷۳ میلی‌متری بارندگی می‌تواند وضعیت بحرانی را برای پاییز رقم بزند.بختیاری پیش‌بینی کرد که امسال خشک‌ترین زمستان در تاریخ آب تهران باشد. چراکه نه‌تنها میزان بارش کاهش یافت، بلکه سدهای تهران نیز در وضعیت مساعدی به سر نمی‌‌برند.

سال ویژه‌ آبی پیش‌روست
بختیاری ادامه داد: پارسال حجم مخازن سدها حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود؛ اما در حال حاضر با کاهش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی این حجم به ۴۰۰ میلیون‌ مترمکعب رسیده است. دو سال پیش حجم این مخازن ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود.وی عنوان کرد: امسال سال ویژه‌ای در حوزه آب است. کمبود بارش و کاهش مخازن سدها از ویژگی‌های خاص امسال به حساب می‌آید. میزان مصرف آب در تابستان تا مرز سه میلیون و ۴۷۰ هزار مترمکعب پیش رفت، اما در حال حاضر ۳۰۰ هزار مترمکعب کاهش داشته که رقم ناچیزی است.

وضعیت شکننده در انتظار ایران
بختیاری تصریح کرد: در سال جاری غالبا با افزایش دما مواجه بوده‌ایم. حتی پیش‌بینی می‌شود این افزایش دما تا اواخر مهرماه ادامه داشته باشد که با این حساب وضعیت شکننده‌ای برای ایران رقم می‌خورد.او درباره نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف آب توضیح داد: طبق بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه با آن دسته از مشترکان پرمصرف و بدمصرف برخورد خواهد شد. بنابراین آن دسته از مصرف‌کنندگانی که بیش از دو برابر الگوی مصرف (۱۴ مترمکعب برای هر خانواده) مصرف داشته باشند با قطعی موقت آب مواجه می‌شوند.

بخیتاری در پایان یادآور شد: با تداوم این روند انتظار پاییز بحرانی دور از ذهن نیست. این موضوع به‌ویژه در استان‌های فلات مرکزی مانند تهران، البرز، قزوین و … را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. چراکه این استا‌ن‌ها در سال ۹۹ _ ۱۴۰۰ با تراز منفی بارندگی روبه‌رو بودند.بر اساس این گزارش قرار نیست طبق قاعده همیشگی تغییر فصل کاهش مصرف آب را به همراه داشته باشد. چراکه کشور با مشکلاتی همچون کاهش بارندگی و کمبود در ذخایر سدها روبرو است. بنابراین پاییز امسال نیز امکان قطعی آب برای مشترکان پرمصرف وجود دارد. البته باید دید اگر امسال میزان بارندگی به حد نصاب نرسد و کمبود ذخایر سدها جبران نشود باز هم قطعی آب مختص مشترکان پرمصرف است یا دامان کل جامعه را خواهد گرفت.


کد مطلب: 361500

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361500/خشک-ترین-زمستان-تاریخ-تهران-فرا-می-رسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir