کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد

خودرو بانک , 11 مهر 1401 ساعت 10:42


گروه اقتصادی: بر اساس اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صمت سامانه یکپارچه فروش خودرو فعالیت نخواهد داشت و قرعه‌کشی دیگر در این سیستم انجام نخواهد شد. طبق گفته منوچهر منطقی سامانه یکپارچه با هدف نظارت بر تعداد مجاز فروش خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رصد تحویل سروقت خودروها و برای اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی به کار گرفته خواهد شد.

عمر کوتاه سامانه یکپارچه فروش خودرو و صحبت‌های معاونت وزیر صمت نشان از عدم موفقیت و تاثیرگذاری این سامانه در تنظیم وضعیت بازار خودرو داشته است و البته همچنان بر این موضوع تاکید دارند که عواملی دیگر مانند رشد تولید و تعادل در عرضه و تقاضای خودروها دلیل حذف این سامانه است.

این سامانه که از خردادماه امسال با نامه سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز بکار کرد علیرغم تمام انتقادات و ناکارآمدی‌های اثبات شده با تاکید و پافشاری وزارت صمت به کار خود ادامه داد و ۳ دوره فروش خودرو در آن برگزار شد و در اقدامی عجیب و غیرحرفه‌ای شرکت‌های خصوصی با نیز ملزم به عرضه خودروهای خود در این سامانه شدند که به طور کلی مخالف اصول بازار آزاد است و مانع ایجاد رقابت و همچنین تضعیف بخش فروش شرکت‌ها می‌شود و همچنان شاهد هستیم که قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان افزایشی هستند و این سامانه نتوانسته مانع آن شود. پافشاری بر استفاده از این سامانه ناکارآمد در حالی بود که یکی از معاونان وزارت صمت صلاحیت فنی و ایمنی این سامانه را رد کرده بود.

 
این سامانه در حالی طی کمتر از ۶ ماهه از فعالیت فروش خود باز ایستاد است که ماموریت داشت در ۶ ماهه دوم امسال هرماه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن عرضه شود و که این موضوع با اعلام معاون وزات صمت منتقی و با سامانه با شکست مواجه شده است. بنظر می‌رسد با حذف این سامانه فروش خودرو از مجرای فروش داخیلی شرکت‌ها و یا بورس کالا انجام می‌پذیرد. ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وعده داده شده توسط وزارت صمت متعلق به تمام خودروسازهای داخلی دولتی و غیردولتی است.
 
بر اساس اظهارات منوچهر منطقی عرضه خودروها با نظر به تعادل در میزان عرضه و تقاضا از طریق خود شرکت‌ها و یا بورس کالا انجام می‌شود و سامانه فروش خود شرکت‌ها مسئول فروش خودروهای تولیدی خواهد بود. همچنین شرکت‌های خودروساز همچنان ملزم به رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هستند.

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت در حالی از عرضه خودرو در بورس‌کالا گفته که در حال حاضر تعداد بسیار کمی از محصولات خودروسازان و با تیراژ محدود در این سیستم عرضه می‌شود و خودروهای پرتیراژها در بورس کالا حضور ندارند. پیش از این، برخی خودروها از مسیر سامانه یکپارچه، برخی از طریق سامانه داخلی خودروسازان و بخشی دیگر نیز به‌واسطه بورس‌کالا عرضه می‌شدند. حالا با حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو و محدودیت فروش خودرو در بورس‌کالا و همچنین سیستم داخلی خودروسازان، مشخص نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه عرضه محصولات بیشتر در این روش‌ها می‌دهد یا نه


کد مطلب: 361555

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361555/سامانه-یکپارچه-فروش-خودرو-تعطیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir