کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تبادل زندانی میان آمریکا و ونزوئلا

11 مهر 1401 ساعت 13:37


گروه بین الملل:در یک تبادل کم‌سابقه زندانی میان آمریکا و ونزوئلا، دولت نیکولاس مادورو هفت زندانی آمریکایی را که سال‌هاست در ونزوئلا زندانی هستند، آزاد کرد. در مقابل دو زندانی ونزوئلایی در آمریکا که از خویشاوندان مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هستند نیز آزاد شدند. دو دولت‌ مستقر در واشنگتن و کاراکاس خبر این تبادل تقریبا هم‌زمان زندانی را تایید کردند.
پنج نفر از هفت زندانی آزادشده امریکایی، اعضای مدیریت شرکت نفتی سیتگو؛ شرکت خواهر شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA هستند. این پنج نفر در سال ۲۰۱۷ در جریان یک سفر کاری به ونزوئلا بازداشت شدند و در سال ۲۰۲۰ در یک دادگاه رسیدگی به فساد اداری به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند. دو شهروند دیگر امریکایی نیز جداگانه بازداشت شدند.
دولت آمریکا روند دادگاه روسای شرکت سیتگو را سیاسی و ناعادلانه خوانده است. یکی از شش رئیس این شرکت نفتی در ماه مارس و پس از گفت‌وگوها میان آمریکا و ونزوئلا آزاد شده بود.
دولت آمریکا سال‌هاست که برای آزادی پنج مدیر شرکت سیتگو که در زندان بودند، تلاش کرده است. یکی از این پنج نفر یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکاست.وقتی مشخص شد که آزادی این پنج مدیر در گرو آزادی خواهرزاده‌های بانوی اول ونزوئلاست، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از "یک تصمیم سخت" برای برآورده کردن این خواسته سخن گفت. این را یک مقام بلندپایه امریکایی به خبرگزاری‌ها گفته است. بایدن تاکید کرده که چنین اقدامی قطعا استثنا باقی خواهد ماند.مادورو نیز در مقابل دستگیری خواهرزاده‌های همسرش در پنج سال پیش را یک اقدام سیاسی از سوی ایالات متحده برای حمله به بانوی اول ونزوئلا خوانده بود. این دو نفر در سال ۲۰۱۷ به دلیل قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده هریک به ۱۸ سال حبس محکوم شدند.
فرانکی فلورس و اِفرین کمپو در سال ۲۰۱۵ در هائیتی دستگیر شده و به آمریکا منتقل شدند چرا که تلاش کرده بودند مقدار زیادی کوکائین وارد ایالات متحده کنند. به گفته بازرسان، این دو نفر مهارت خاصی در قاچاق نداشته‌اند.در بیانیه دولت ونزوئلا درباره تبادل زندانی با آمریکا آمده است: «مایلیم ملت خود و جامعه جهانی را در این باره آگاه کنیم که پس از یک سری گفت و گو با دولت آمریکا توانستیم دو مرد جوان زندانی به ناحق دستگیرشده ونزوئلایی را آزاد کنیم.»اسامی این دو نفر در بیانیه دولت نیامده است. در ادامه اما تصریح شده که مقامات قضایی تصمیم گرفتند در مقابل گروهی از شهروندان محاکمه شده آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد کنند.
روابط میان آمریکا و ونزوئلا سال‌هاست که دچار تنش است. امریکا یکی از ۶۰ کشوری است که ریاست جمهوری مادورو در انتخابات ۲۰۱۸ را به رسمیت نشناخته و از آن زمان تا کنون تحریم‌هایی را علیه این کشور امریکای لاتین اعمال کرده است.همچنین در یک اقدام تنبیهی که در سال ۲۰۱۹ اعمال شد، ونزوئلا از تجارت نفت خام در بازار آمریکا منع شد.
اخیرا اما مذاکرات فشرد‌ه‌ای با ونزوئلا پشت پرده جریان گرفته تا این کشور بتواند خلأ تامین انرژی را پس از حمله روسیه به اوکراین پر کند. ونزوئلا صاحب بزرگترین منابع نفت خام دنیاست. امریکا پس از حمله روسیه به اوکراین واردت نفت از روسیه را ممنوع کرد.با توجه به بحران جهانی انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، مادورو، رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا تلاش می‌کند کشورش را به عنوان یک صادرکننده جهانی نفت و گاز به میدان بیاورد.
در این میان مادورو این موضوع را که کشورش در کنار کوبا و نیکاراگوئه بزرگترین شرکای روسیه در آمریکای لاتین هستند، اصلا مورد توجه قرار نمی‌دهد. او می‌خواهد از این بحران استفاده کرده و اقتصاد نفتی بیمار کشورش را تقویت کند تا بتواند از این منبع درآمد بسیار مهم برای ونزوئلا استفاده بهتری کند.

 


کد مطلب: 361621

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361621/تبادل-زندانی-میان-آمریکا-ونزوئلا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir