به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۳۶۱۶۴۶

راهنمای خرید شمع و وایر شمع برای تویوتا

گروه کسب و کار: ارائه راهنمای خرید شمع و وایر شمع برای تویوتا به ویژه برای افرادی حائز اهمیت است که تمایل به خرید این قطات دارند. چراکه خودروهای تویوتا از قطعات ریز و درشت بسیار زیادی به‌ وجود آمده‌اند. از جمله این قطعات می‌توان به شمع و وایر شمع اشاره کرد.
راهنمای خرید شمع و وایر شمع برای تویوتا
شمع در ساختار یک خودرو وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد. چراکه توان الکتریکی خودرو و همچنین انرژی مکانیکی آن، با احتراق میان بنزین و محفظه هوا صورت‌ گرفته و برای انجام این عملیات به محرک نیاز پیدا می‌کند. محرکی که بتواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خودروها را تأمین و پایه‌ریزی نماید. بدون جرقه زنی این بخش، خودروی شما حرکت نخواهد کرد. این فرایند توسط شمع انجام می‌گیرد.
 

 
وایر شمع نیز وظیفه دارد برق خروجی از سیستم جرقه زنی را به موتور اتومبیل انتقال دهد. در برخی از سیستم‌های جرقه زنی پیشرفته، این بخش حذف شده اما با این‌ حال بر روی بسیاری از خودروها نیز وجود دارد. از آن‌ جایی‌ که این قطعات دیر یا زود نیاز به تعویض پیدا می‌کنند، بنابراین لازم است دارندگان خودروهای تویوتا با شیوه خرید این قطعات آشنایی کافی داشته باشند.
بنابراین در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید شمع و وایر شمع برای تویوتا را ارائه دهیم. در ابتدا راهنمای خرید شمع برای تویوتا را ارائه خواهیم داد.

راهنمای خرید شمع برای تویوتا
برای خرید شمع و وایر شمع تویوتا می‌توانید از سایت لوازم یدکی تویوتا اینفویدک استفاده کنید. در این سایت اطلاعات فروشگاه لوازم یدکی از سراسر کشور جمع آوری شده است و شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید. در قسمت لوازم تویوتا نیز می‌توانید اطلاعات فروشندگان لوازم یدکی تویوتا یاریس، لوازم یدکی تویوتا کمری، لوازم یدکی تویوتا کرولا و سایر مدل‌های تویوتا را پیدا نمایید.

در نظر گرفتن نوع شمع
شمع‌های خودروها را می‌توان بر اساس کد و یا بازه حرارتی، جنس الکترود و تعداد الکترود دسته‌بندی کرد. به‌ همین دلیل این قطعات از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. برای نمونه شمع‌های خودروها با در نظر گرفتن این فاکتور در ۳ دسته شمع سرد، نیمه گرم و گرم جای می‌گیرند. بنابراین ضرورت دارد که شمع مورد نیاز برای خودروی تویوتا را با کد و بازه حرارتی مناسب انتخاب و خریداری کنید.
در غیر این صورت احتمال بروز مشکل برای خودروی شما وجود خواهد داشت و ممکن است خودرو با مشکل خود احتراقی، احتراق ناقص و… مواجه شود. برای این‌که بتوانید بازه حرارتی مناسب شمع موتور خودرو را در نظر بگیرید باید به نوع خودرو و سرعت رانندگی خود هم توجه داشته باشید و به میزان ترکیب هوا و سوخت هم دقت کنید.
از سوی دیگر باید به نوع و کیفیت سوخت خودرو هم توجه داشته و دمای محیط و رطوبت آن را نیز در نظر بگیرید. از سوی دیگر شمع‌های خودروها را می‌توان از نظر تعداد الکترود منفی نیز دسته‌بندی کرد و یا این طبقه‌بندی را براساس ساختار و جنس الکترود مثبت انجام داد. در این‌ صورت شمع‌ها در دسته‌های سوزنی و معمولی جای می‌گیرند.
در شمع‌های معمولی، جنس الکترود مثبت از نیکل بوده و دقت جرقه زنی کمتری هم دارد. به‌ همین دلیل کیفیت احتراق این شمع‌ها پایین است. این در حالی است که شمع‌های سوزنی قادرند عملیات جرقه زنی را با دقت و قدرت بیشتری انجام داده و احتراق کامل را به وجود آورند. این نوع شمع‌های خودرو خود در ۲ دسته پلاتینیوم و ایریدیوم جای می‌گیرند.

شمع‌های پلاتینیوم از آلیاژ الکترود مثبت پلاتینیوم به‌ وجود آمده و از مقاومت حرارتی بالایی هم برخوردار شده‌اند. با این‌ حال شمع‌های ایریدیوم باکیفیت بالاتری ساخته‌ شده و می‌توانند عملیات جرقه زنی را به دقیق‌ترین وجه انجام دهند. این نوع شمع‌ها کمک می‌کنند تا کامل‌ترین فرآیند احتراق صورت بگیرد.
پس در این شرایط و پیش‌ از خرید شمع برای تویوتا باید به جنس الکترود به‌ کار رفته در ساختار آن توجه داشته باشید و به کد حرارتی، تعداد الکترودها و اندازه پایه شمع، نوع سر الکترود مرکزی، فاصله میان دو سر الکترود منفی و مثبت و… توجه کنید تا بهترین خرید را انجام دهید. چراکه هرکدام از این عناصر با اجزاء خودروی شما و مشخصات فنی آن ارتباط پیدا می‌کنند.

توجه به کد و بازه حرارتی شمع
همان‌طور که می‌دانید هرکدام از خودروها دارای یک کد حرارتی منحصر به خود هستند. این بازه چیزی در حدود ۴۵۰ تا ۸۰۰ سانتی گراد است. پس پیش‌ از خرید شمع برای تویوتا باید نوع موتور آن را در نظر گرفته و سپس تعیین کنید که سوخت خودروی شما چیست تا بتوانید میزان این حرارت را به‌ درستی تشخیص دهید.
لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که شمع‌هایی که دارای کد حرارتی کم‌تر از ۴۵۰ سانتی گراد هستند، به خام سوزی سوخت منجر می‌شوند. از سوی دیگر شمع‌های با کد حرارتی بالاتر از ۸۰۰ سانتی‌گراد، آسیب‌هایی جدی به موتور خودرو وارد خواهند ساخت و یا دیگر بخش‌ها را دچار اشکال خواهند نمود.

در نظر گرفتن سر الکترود مرکزی مثبت شمع
سر الکترود مرکزی ممکن است به شکل سوزنی یا استاندارد و یا وی شکل طراحی‌ شده باشد. از این میان سرهای الکترود که به‌ صورت سوزنی طراحی و تولید شده‌اند باعث می‌شوند که عملیات جرقه زنی از دقت بالاتری برخوردار شده و توان و قدرت آن‌ هم بیشتر باشد. این قطعات با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسند.

توجه به فاصله دو سر الکترود منفی و مثبت
به فاصله میان دو سر الکترود منفی و مثبت، اندازه گپ نیز گفته می‌شود. این فاصله و اندازه باید در شمع خودروها به‌ صورت کاملاً استاندارد در نظر گرفته شده باشد. در غیر این صورت به احتراق ناقص خودرو منجر خواهند شد و یا به ایجاد سر و صدا در موتور کمک خواهند کرد. از سوی دیگر با کوتاه بودن این فاصله و یا زیاد بودن آن، گازهای خروجی از اگزوز نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

راهنمای خرید وایر شمع برای تویوتا

در نظر گرفتن کیفیت وایر شمع و استانداردهای مورد نیاز
از قطعات وایر شمع در خودروهای با موتور بنزینی استفاده می‌کنند تا این قطعه بتواند به عملیات جرقه‌زنی کمک کند. در حقیقت وایر شمع وظیفه دارد ولتاژ فشار قوی را از کویل منتقل ساخته و از منتشر شدن امواج الکترومغناطیسی و تداخلی رادیویی پیشگیری به عمل آورد.
به‌ همین دلیل هم این قطعه نقش و سهم بسیار مؤثری در هدایت ولتاژ جرقه برعهده دارد. بنابراین این لوازم باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شده باشند تا بتوانند در برابر نوسانات بسیار قوی جریان الکتریکی مقاومت کرده و در این مسیر اختلالی ایجاد نکنند.
وایر شمع‌ها در حالت معمول از ۱ بخش رسانای جریان الکتریسیته به‌ وجود آمده و یک بدنه عایق هم دارند. کابل‌های وایر شمع‌های استاندارد با استفاده از رسانایی از جنس مس، الیاف نخی کربنی و… ساخته می‌شوند.
طبق یک طبقه‌بندی کلی می‌توان این قطعات را در ۴ دسته اصلی جای داد که عبارتند از کابل‌های سیمی، ابریشمی، بوبین دار، کانداکتیو و اکستروژن.

وایر شمع‌های با کابل‌های سیمی از مقاومت بالایی دربرابر خم شدن و یا کشیدگی برخوردار شده‌اند. اما عیب اساسی این قطعات این است که می‌توانند پیرامون خود جریان و میدان مغناطیسی به وجود آورند. چنین عملی باعث می‌شود تا در بخش‌های دیگر خودرو اختلالاتی به وجود آید.
در حال‌ حاضر از وایر شمع‌های ابریشمی استفاده‌های بیشتری به عمل می‌آید. چرا که نویز ایجاد نکرده و از مقاومت درونی بسیار بالایی هم برخوردار شده‌اند. اما با این‌ حال به دلیل مقاومت بسیار بالای داخلی، این قطعات جریان کمی را از خود عبور خواهند داد و به شمع خواهند رساند. وایر شمع‌های بوبین‌دار کیفیت بالاتر و مزایای بیشتری هم دارند.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید پیش‌ از انتخاب و خرید وایر شمع برای تویوتا در نظر داشته باشید توجه به کیفیت این قطعات و استانداردهای به‌ کار رفته در فرایند تولیدشان است. در غیر این‌ صورت و بدون توجه به این نکته، خودروی شما با احتراق ناقص سوخت مواجه خواهد شد و یا لرزش موتور شکل خواهد گرفت.
از سوی دیگر اگر در انتخاب وایر شمع برای تویوتا دقت کافی نداشته باشید، قدرت و کشش موتور خودرو با کاهش مواجه شده و به افزایش سوخت مصرفی نیز منجر می‌گردد. در این‌ صورت میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها