به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۳۶۱۶۴۷

انسداد روده چه نشانه‌هایی دارد و چطور آن را تشخیص دهیم؟

گروه سلامت: علائم انسداد روده، می‌توانند زندگی روزمره هر فردی را دشوار کنند و گوارش او را حسابی به هم بریزند. هنگامی که یک عامل تازه، به شکلی غیر عادی مسیر تحرک را در روده بزرگ یا کوچک مختل کند، «انسداد روده» رخ داده است. این اتفاق عملکرد گوارش را به کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد و کند می‎کند.
تصویری گرافیکی از روبروی شکم که درون آن و روده‌ها را با رنگ قرمز می‌بینیم.
تصویری گرافیکی از روبروی شکم که درون آن و روده‌ها را با رنگ قرمز می‌بینیم.
علائمی مثل درد و سفتی شکم، از جمله مشکلاتی هستند که افراد مبتلا به انسداد روده با آن‌ها درگیرند. اگر این بیماری درمان نشود، بخش‌های مسدود شده روده از بین می‎روند (می‎میرند) و مشکلاتی بسیار جدی به وجود می‌آید. در این مطلب بیماری انسداد روده و علائم اصلی آن را بررسی می‌کنیم و چند مسیر درمانی آن را هم می‌شناسیم.

انسداد روده چیست؟
انسداد روده یعنی گیر کردن بخشی از مایع یا غذا در روده بزرگ یا کوچک، که به هیچ عنوان جلو نمی‌رود. فراموش نکنید که روده‌ها برای «حرکت» مواد در بدن طراحی شده‌اند و اصلا قرار نیست چیزی در آن‌ها ثابت بماند، پس وقتی که یک ماده در بخشی از روده سر جای خودش باقی باشد، وضعیت روده و در پی آن گوارش به هم خواهد ریخت. دلایل انسداد روده متفاوت‌اند، از فیبروزی شدن بافت روده، فتق، سرطان، داروهای مختلف، بیماری کورون و….
این بیماری در صورت درمان نشدن، ممکن است مشکلات جدی به وجود بیاورد و حتی جان بیمار را تهدید کند. چطور؟ با:
•    مرگ بافت روده: انسداد روده می‎تواند باعث قطع شدن جریان خون به بخش آسیب‌خورده شود. کمبود جریان خون، دیواره روده را به مرور از بین می‎برد و در پی آن، پاره‌اش می‎کند. این پارگی در روده عفونت ایجاد خواهد کرد.
•    عفونت: در اصطلاح پزشکی، به عفونت بافت شکمی پریتونیتیز گفته می‎شود. پریتونیتیز یک مشکل بسیار بسیار خطرناک است که باید فورا با جراحی درمان شود، در غیر این صورت، ممکن است حتی مرگ بیمار را در پی داشته باشد.

دلایل انسداد روده چه چیزهایی هستند؟
•    چسبندگی بافت: رشته‎های بافت فیبروزی در بافت معده (که بعد از جراحی شکم یا لگن به وجود می‌آیند) در روده انسداد ایجاد می‌کنند.
•    فتق: بخش‎هایی از روده که به درون دیگر بافت‌ها بیرون می‎زنند، عامل ایجاد انسداد هستند.
•    سرطان روده
•    در کودکان، رایج‌ترین دلیل انسداد روده انواژیناسیون (تلسکوپی شدن روده) است. در این بیماری، بخشی از روده به روی بخش بعدی می‌افتد.
•    بیماری‌های التهابی روده مانند کرون
•    دیورکلوتیز (یک بیماری گوارشی که در آن مسیر هضم غذا ملتهب می‌شود)
•    پیچش روده
•    گیر کردن مدفوع
عکس مردی که هر دو دست را روی شکم فشار می‌دهد و چهره‌اش از درد در هم رفته است.

علائم انسداد روده
وقتی به هر دلیلی در روده انسداد به وجود بیاید، بیمار علائمی مانند این‌ها خواهد داشت:
•    درد و انقباض شکمی که رفت و آمد دارد
•    کاهش اشتها
•    یبوست
•    تهوع و استفراغ
•    توانایی نداشتن برای دفع گاز معده
•    تورم شکم
چه زمانی باید به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟ بعضی از این علائم ممکن است مربوط به یک مسمومیت غذایی یا یک نفخ ساده باشند، اما اگر درد بسیار شدید شکمی داشتید، بد نیست که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در همین مراحل اولیه متوقف شود.

راهکارهای درمان انسداد روده
فرایند درمان انسداد روده، از تشخیص درست این بیماری شروع می‎شود. ابتدا پزشک شما با آزمایش فیزیکی یا عکس‎برداری، مطمئن می‌شود که درد شما ناشی از یک مشکل گوارشی دیگر یا مسمومیت نیست. بررسی سوابق خانوادگی، آزمایش شکمی از سطح، عکس‌برداری (ایکس ری و سی تی اسکن)، و انما (یک آزمایش تشخیصی از طریق مقعد) از جمله کارهایی هستند که پزشک متخصص برای تشخیص انجام می‌دهد. بعد از کسب اطمینان از انسداد روده، یکی از این مسیرها (با توجه به وضعیت سلامت و سن و سال بیمار) انتخاب خواهند شد:
•    اِنمای هوایی: باریوم یا انمای هوایی، یک عمل سرپایی و راحت است که هم در تشخیص و هم در درمان انسداد روده استفاده می‌شود. در انما با استفاده از یک لوله استریل و خاص، مایع درمانی وارد روده می‌شود (از طریق مقعد) تا هم آن را شستشو بدهد و هم به رفع انسداد کمک کند. اگر انسداد روده با انما رفع شود، نیازی به درمان‌های بعدی نیست.
•    رژیم غذایی: اگر انسداد روده مقطعی باشد (یعنی کل روده مسدود نباشد و غذا بتواند تا حدودی عبور کند)، نیازی به درمان جراحی نیست. بعد از انما، پزشک یک رژیم غذایی کم‌فیبر برایتان تجویز می‌کند و مدتی باید آن را رعایت کرده و دوباره چکاپ شوید.
•    جراحی: اگر انسداد کامل باشد و هیچ‌ چیز نتواند از روده عبور کند، باید برای رفع آن جراحی کنید. این عمل جراحی بستگی به عامل انسداد و بخش مشکل‌دار در روده دارد. در جراحی، خود انسداد و بافت مُرده روده با هم برداشته خواهند شد.
 
عکس کلوزآپ از دستی که مشغول بریدن ماهی در یک بشقاب است.

درمانکده
اگر دل درد یا یبوست دارید، به احتمال زیاد فقط غذایی خورده‌اید که سیستم گوارشتان را به هم ریخته. اما در بعضی از مواقع، این علائم ساده ممکن است نشانگر مشکلات جدی‎تری باشند. برای تشخیص و درمان انسداد روده، باید به متخصصانی مراجعه کنید که توانایی تشخیص سریع دارند و نظرات دیگران در موردشان مثبت است. برای پیدا کردن این متخصصان، روی پلتفرم درمانکده حساب کنید. در درمانکده می‌توانید فهرستی از متخصصان تهران، کرج و قزوین را ببینید. از متخصص ارتوپد تا متخصص زنان و زایمان و از پزشکان متخصص داخلی تا جراحان زیبایی. بعد از دیدن همه گزینه‌ها، نظرات افراد را در مورد شیوه درمان هر پزشک بخوانید و از پزشکی که دوست دارید، آنلاین نوبت بگیرید. (منبع:تابناک)
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها