به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۶۱۷۰۲

سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟

سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
گروه سلامت: کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین؛ در رابطه با تغذیه سالمندان مبتلا به فشار خون بالا اظهار کرد: این افراد، غذاها را به صورت کم نمک مصرف کنند و از مصرف فرآورده های غذایی نمک سوده، مانند چیپس، پفک و فست فودها خودداری کنند.
 
با اشاره به اینکه افزایش مصرف میوه و سبزی، برای سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، مفید است، گفت: این افراد در صورت مشکلات دندانی، میوه و سبزی خُرد شده، و در صورت مشکلات گوارشی، میوه و سبزی پخته شده استفاده کنند. وی افزود که سالمندان، ضمن مصرف حداقل غذاهای چرب و سرخ کرده، با مصرف غذاهای آب پز و بخار پز یا تنوری، هنگام مصرف سالاد، با خودداری از مصرف سُس، به جای آن از آبلیمو با روغن زیتون و سبزی های معطر به همراه ماست کم چرب استفاده کنند.
 
مصرف لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار
این کارشناس بهداشتی تصریح کرد سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر از سه عدد تخم مرغ در هفته، چه بدون غذا و چه داخل غذا مانند: کوکو مصرف نکنند؛ از مصرف کله پاچه، مغز و قلوه خودداری کنند؛ بیشتر از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار  مصرف کنند و روزانه شش تا هشت لیوان آب را مصرف کنند. فریبا لاهیجی باقری عنوان کرد: به جای روغن های جامد و کره از روغن های مایع مانند: روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنند و گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و سویا جایگزین گوشت قرمز و چربی های حیوانی شود.
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: در سالمند مبتلا به فشار خون بالا، ابتدا باید فشار خون بیمار تحت نظر پزشک درمان و کنترل شود و سپس  فعالیت بدنی مجاز بر اساس توصیه پزشک برای سالمند تعیین می شود.

خودداری سالمندان از ورزش در هوای آزاد
وی اظهار کرد: بهتر است که سالمندان، پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هر بار 30 دقیقه انجام دهند. وی ادامه داد که سالمندانی که تازه ورزش و پیاده روی را شروع کرده اند و یا توانایی انجام پیاده روی طولانی را ندارند، هر بار 10 دقیقه کفایت می کند، و به مرور زمان، پیاده روی را بیشتر کنند.این کارشناس هشدار داد با توجه به لزوم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، سالمندان هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات ورزشی در هوای آزاد پرهیز کنند؛ زیرا انجام تمرینات بدنی در هوای آزاد برای سالمندان مضر است. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، آنان ورزش را در منزل انجام دهند.لاهیجی باقری بیان کرد: زمانی که سالمند خسته است، تمرینات ورزشی را انجام ندهند و اگر در حین پیاده روی، دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدند، فوری استراحت کند و با پزشک، بهورز و مراقب سلامت مشورت کند.
برچسب ها: تغذیه فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها