کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سریال‌های ترکی؛ انتخاب اصلی مردم افغانستان

11 مهر 1401 ساعت 18:49


گروه فرهنگ وهنر: با وجود ممنوعیت سریال‌های تلویزیونی خارجی در افغانستان، تماشای سریال‌های ترکی همچنان در این کشور ادامه دارد.
به گزارش فرارو، طالبان که در ۱۵ اوت سال گذشته حکومت افغانستان را به دست گرفت، سریال‌های خارجی را در تلویزیون ملی ممنوع کردند، اما سریال‌های ترکی همچنان انتخاب اصلی مردم افغانستان است.
علاوه بر پخش شبکه‌های خارجی در افغانستان، سانسور شدیدی نیز برای پخش سریال‌های تلویزیونی ملی شده است. به همین دلیل، صنعت سریال‌های تلویزیونی در افغانستان متحمل زیان زیادی شده و تلویزیون‌های ملی تا حد زیادی قادر به پخش سریال‌های تلویزیونی نیستند.
با این حال سخت‌گیری‌های طالبان مانع از دستیابی مردم افغانستان به سریال‌های تلویزیونی خارجی نشده است.
شرکت‌های فیلمسازی که در دوره قبل فعالیت می‌کردند، فیلم‌ها و سریال‌هایی را که به زبان دری (گویش فارسی که در افغانستان استفاده می‌شود) و پشتو ترجمه کرده بودند، از طریق موبایل فروشی‌ها به دست مردم افغانستان می‌رسانند.
افغان‌ها می‌توانند از طریق ماهواره به کانال‌های تلویزیونی خارجی دسترسی داشته باشند. با این حال، کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، جایی که برق و اینترنت وجود ندارد، فیلم‌ها را از مغازه‌هایی که موبایل می‌فروشند، می‌خرند.
آن‌هایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، وقتی به مراکز شهر می‌روند، قسمت‌های سریال مورد علاقه خود را به مموری کارت یا فلش مموری خود منتقل می‌کنند و به خانه هایشان می‌برند و به صورت خانوادگی تماشا می‌کنند.
مردم افغانستان عموماً فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را از کشور‌های ترکیه، ایالات متحده آمریکا، هند، ایران و پاکستان تماشا می‌کنند. فیلم‌ها و سریال‌های ساخت ترکیه جزو پرفروش‌ترین‌ها هستند.
گل احمد که یک فروشگاه تلفن در ولایت قندهار دارد، می‌گوید مشتریانش که از روستا‌ها به مرکز شهر می‌آیند، بیشتر سریال‌های تلویزیونی ترکی را خریداری می‌کنند. پرفروش‌ترین سریال‌های تلویزیونی را "قیام طغرل" و "قیام عثمان" عنوان کرد.
وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط به ۵۰ نفر سریال‌های ترکی می‌فروشد، تاکید کرد که پس از ممنوعیت پخش سریال‌های خارجی از تلویزیون توسط طالبان، این میزان فروش بیشتر شد.
مسلم، یکی دیگر از فروشندگان موبایل از قندهار می‌گوید که درآمدش از فروش سریال‌های تلویزیونی بسیار بیشتر از درآمدش از فروش گوشی است. وی با بیان اینکه مجموعه‌های تاریخی تلویزیونی مانند "قیام طغرل" بیشتر مورد توجه فرهنگ افغانستان است، گفت که هر روز به طور متوسط ۸۰ نفر قسمت‌های سریال‌های ترکی را می‌فروشد.
وی گفت: سریال‌های ترکی تاریخی و اسلامی مضر نیست، بنابراین ما می‌خواهیم که اجازه پخش مجدد از شبکه‌های افغانستان داده شود.
محب الله پدر ۴ فرزند از قندهار با بیان اینکه عاشق سریال‌های ترکی است، گفت که هر روز حداقل یک قسمت از سریال‌های ترکی را به صورت خانوادگی تماشا می‌کند.
وی در مورد ترجیح آن‌ها برای سریال‌های ترکی گفت: من سریال‌های ترکی را واقع بینانه می‌دانم. جنگ‌های گذشته به خوبی توصیف شده است، صحنه‌های بسیار جالبی دارد و نشان می‌دهد که ترک‌ها در گذشته چگونه جنگیده اند.
احمد شاه یکی دیگر از ساکنان قندهار در مورد سریال‌های ترکی که تماشا کرده است می‌گوید: در واقع این سریال‌های تلویزیونی نحوه اداره یک کشور و رهبر بودن را نیز آموزش می‌دهند. به همین دلیل پخش سریال‌های تلویزیونی از این دست بسیار مهم است.
قبل از روی کار آمدن طالبان، سریال‌های ترکی از بیش از ۳۰ شبکه تلویزیونی در سراسر افغانستان پخش می‌شد. با توجه به تاثیر سریال‌های ترکی در افغانستان، عکس‌های برخی از شخصیت‌های سریال‌ها به منظور تبلیغات بر روی محصولات قرار گرفت.
همزمان با پخش سریال‌های ترکی، تبلیغاتی که در این بین قرار می‌گرفت، درآمد زیادی نصیب شبکه‌های تلویزیونی کرد. اما در حال حاضر هیچ سریال خارجی از شبکه‌های تلویزیونی در حال پخش در افغانستان پخش نمی‌شود.


کد مطلب: 361704

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361704/سریال-های-ترکی-انتخاب-اصلی-مردم-افغانستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir