به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۶۱۷۲۴

احساس عداوت در جامعه را باید آرام کرد

احساس عداوت در جامعه را باید آرام کرد
گروه سیاسی:با وجود گذشت دو هفته از شروع اعتراضات مردمی به فوت مهسا امینی هنوز فضای کشور ملتهب است و افکار عمومی قانع نشده‌اند.
به گزارش همشهری، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگویی به بازخوانی حوادث به‌وقوع پیوسته از منظر جامعه‌شناسی سیاسی پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید:
*دامن زدن به مرزبندی‌های خصمانه و عداوت‌آمیز میان جریان‌های سیاسی داخل نظام، با تزلزل در اعتماد جامعه همراه خواهد بود.
*تفاوت آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد با حوادث سال‌های 78، 88، 96و 98 در خصومت‌ورزی است که بیشتر است. درجه این خصومت‌ورزی افزایش یافته و درمقابل شناخت دشمن کمرنگ‌تر شده‌ است.
* اگر در جریانات اخیر جوانانی را می‌بینیم که شناختی از مناسبات جاری در ایران و جهان و همچنین آسیب‌های پیش‌رو ندارند، ما هم مقصریم. جوان 20ساله چندان مقصر نیست؛ چراکه فاقد شناخت است و ما شرایط کافی را برای ایجاد شناخت دقیق و مؤثر به‌وجود نیاورده‌ایم.
*بالاترین زیان حوادث اخیر زیان اقتصادی و... نیست، بلکه تأثیرات سوء خط‌کشی‌هایی است که در درازمدت زیانبار خواهد بود.
*در گام نخست، باید احساس عداوتی را که در بخشی از جامعه شکل گرفته آرام کنیم.
*در شرایط التهاب، هرچه استدلال بیاوریم که برخورد با یک شهروند هدف‌دار نبوده، ممکن است تأثیر مطلوبی نداشته باشد؛ چراکه در شرایط التهاب، برخورد همراه با عقلانیت با قضایا کمتر می‌شود؛ بنابراین ابتدا باید فضایی مبتنی بر عقلانیت حکمفرما کنیم.
*باید از نخبگان برای حل مشکل کمک بگیریم. باید برای رفع معدود مشکلات موجود، که بعضا ریشه چندین ساله دارد، فکرهایمان را روی هم بریزیم و به‌دنبال راه چاره باشیم.



 
برچسب ها: مهسا امینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها