به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۳۶۱۷۲۵

در ایران همه مساوی‌اند و برخی مساوی‌تر!

در ایران همه مساوی‌اند و برخی مساوی‌تر!
گروه سیاسی: در روزهای اخیر اخبار و شایعاتی پیرامون برخوردهای قهری با ورزشکاران مخصوصاً فوتبالیست‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد، ورزشکارانی که در صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی و یا مصاحبه‌هایشان نسبت به مسائل روز کشور واکنش نشان دادند و انتقاداتی را مطرح کردند. در هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر این اخبار بیشتر به گوش رسید و گفته می‌شود برخی هم بازداشت شدند.
سید مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سازمان تربیت بدنی در دوره اصطلاحات، درباره واکنش ورزشکاران نسبت به وقایع روز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: «ورزشکاران هم مثل آدم‌های دیگر هستند؛ یعنی اصولاً نباید حساب افراد را جدا کنیم و بگوییم همه مساوی‌اند و برخی مساوی‌تر! متاسفانه در کشور ما بعضی‌ها مساوی‌تر هستند؛ یعنی ممکن است اتهام بزنند، دروغ بگویند، تضعیف نظام بکنند ولی مشکلی نداشته باشند. یعنی مساوی‌ترند.»
او ادامه داد: «در حقیقت باید همه طبق قانون اساسی در برابر قانون مساوی باشند. حالا اگر ورزشکاری، اگر نویسنده‌ای یا آدم عادی خطایی کرده باید مطابق قانون با او برخورد شود. به هر حال ممکن است یک نفر خطا کند. ما حتی در اسلام هم داریم که اگر کسی خطا کرد و حتی محکوم به تعزیر یا مجازات شد، غیر از آن مجازات یا تعزیر چیز دیگری درباره‌اش اجرا نشود. نباید کسی به آنها اهانت کند. متاسفانه در کشور ما رسم شده که اگر کسی خطا کرد بعضی به او اهانت می‌کنند، به او القاب بد نسبت می‌دهند یا تهمت می زنند. اینها ناپسند است. اگر ورزشکاری خلافی کرد یا خطایی مرتکب شد باید مطابق قانون با او برخورد شود.»
او در ادامه به مساله نوع برخوردها با ورزشکاران پرداخت و گفت: «باید دید ورزشکار دارد چه کار می‌کند. یک وقت است نظری می‌دهد یا انتقادی می‌کند و این حق اوست که این کار را بکند. یک وقت است که به قول معروف حمایت می‌کند از کسانی که تخریب می‌کنند یا شورش می‌کنند، یا یک وقت است که گرا می‌دهند به آدم‌ها که فلان کار را کنید. برای هیچ ایرانی اینکه شورش در کشور صورت بگیرد و به اصطلاح خشونت در جامعه اتفاق بیفتد خوب نیست، حتی پلیس هم نباید خشونت کند. ما بعضی وقت‌ها می‌گوییم پلیس خشونت می‌کند بعد خودمان خشونت بیشتری اعمال می‌کنیم.»
معاون اسبق رئیس‌جمهور افزود: «من نمی‌دانم از طرف چه کسی انجام شده، اما فرض کنید ما ویدئویی داریم که نشان می‌دهد چادر از سر یک خانم کشیده می‌شود. خب، اینکه تشویق ندارد این تقبیح دارد. اگر به آزادی معتقد هستید و می‌گویید حجاب باید آزاد باشد خب، یک نفر دوست دارد چادر سر کند. برای کسی که به آزادی این‌چنینی معتقد است چنین اتفاقی بدتر است تا اینکه یک نفر بگوید من معتقد به دین هستم و دین به من گفته محجبه باش. بنابراین خیلی باید موارد را تفکیک کرد. آدم‌ها هم باید مواظب باشند که از چه کسی حمایت می‌کنند. باید دانست عوامل این فتنه‌ها و خشونت‌ها چه کسانی هستند.»
رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که به نظر برخوردها با ورزشکاران کمی سختگیرانه به نظر می‌رسد توضیح داد: «آقای احمدی‌نژاد بعضی وقت‌ها حرف‌هایی می‌زد که مثلاً عوامل اغتشاشات بعضاً از فلان وزارتخانه مامور شده بودند. هر کسی یک چنین کارهایی بکند محکوم است و حمایت‌کنندگان هم محکوم هستند. اما عکس‌العمل‌ها باید عکس‌العمل‌های قانونی باشد؛ مثلاً یکی از کارهایی را که قبلاً راجع به آقای علی کریمی کردند می‌شود بررسی کرد. چند وقت پیش که ایشان در مورد نذری دادن یک استوری گذاشت، بلافاصله بنرهای ایشان از سطح شهر پایین کشیده شد. خب، مگر حکم قانونی در این مورد داشتند؟»
هشامی‌طبا تصریح کرد: «عکس العمل باید مطابق با آن مورد باشد. خب، تشدید کردن این چیزها در جامعه و خط‌کشی کردن و تحریک کردن آدم‌ها بد است. ولی ورزشکاران هم باید مثل آدم‌های عادی دقت کنند و حرف خودشان را درست بزنند.»نامزد دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: «چیزی که اهمیت دارد این است که ورزشکاران از دشمنان کشور حمایت نکنند. اینهایی که در خارج از کشور نشستند دشمن کشور هستند و خیلی باید همه ما حواسمان جمع باشد که آب به آسیاب چه کسی می‌ریزیم.»
هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که آیا وزیر ورزش می‌تواند در این روزها نقش‌آفرینی کند یا خیر، گفت: «شاید بتواند یک مقدار نقش هدایتگر و به اصطلاح تعدیل‌کننده برای ورزشکاران داشته باشد. ولی خب، باید خود شخص تشخیص دهد که چه قدر می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد.»
او در پایان با درخواست از همه اقشار مخصوصاً مقامات برای هوشیاری لازم و موضع متعادل گفت: «بالاخره وقتی یک موضوعی اتفاق می‌افتد خیلی‌ها خواسته و ناخواسته وارد یک جریانی می‌شوند که بعضاً خودشان هم متوجه نیستند وارد چه جریانی شدند. همه باید یک مقدار هوشیاری لازم را داشته باشیم، از جمله مقامات و مسئولان کشور که باید بیشتر از همه هوشیار باشند و بدانند که بنزین روی آتش نریزند و باید همیشه نقش تعدیل‌کننده و هدایتگر داشته باشند.» 

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۱:۵۷
این انگشت به شقیقه وگونه و ادای روشنفکر در آوردن این جماعت اصلاح طلب ورانت خوار ، مضحک است (398814)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۰۰
به خصوص که مردم با مخاطب بایدها خیلی مساوی هستند (398848)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۰۱
تساوی در کار نیست
قانون اساسی باید اجرا شود از سوی رییس جمهور (398849)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۱۴
وقتی می آییم قشر مومن انقلابی یا دولت جوان حزب اللهی را در جامعه متمایز از بقیه جامعه می کنیم دیگر ملیت و یک کل منسجم به اسم ایران معنا ندارد! (398858)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۱۵
متاسفانه بیشتر به دنبال تربیت کردن گروهی پاچه خوار هستیم تا نوآور که مغزشون کارکنه (398859)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۸
آقای هاشمی طبا برای انتخابات مجلس در سال دیگر کاندید شوید.

شما سال 96 از دیگر کاندیدای اصلاح طلب اصلح تر بودید اما متاسفانه سیاست قاعده ندارد (398889)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۱
باب گفت و گو بین اقشار مختلف مردم رو باز کنید

سیاست های یکدست سازی که از سال 98 شروع شد باعث این وضع جامعه است (398891)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۱
نباید مثل رضاخان همه چیز رو زوری و اجباری دید.
همانطور که کشف حجاب اجباری جواب نداد حجاب اجباری هم جواب نمی دهد (398892)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۲
حداقل باید تنوع حجاب رو به رسمیت شناخت (398893)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۱
اکثریت همانطور که توانست در دوران آقای روحانی برجام را محقق کند و از آن صیانت کند و عرصه ی هنر و فرهنگ را بازتر کند باید باز هم به میدان انتخابات بیاید. (398900)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۴
چرا رای به اصلاح طلبان اجماع ملی درست می کند؟
چون وقتی اینها رای می آورند نماینده ی قشر متجدد جامعه هستند اما به وسیله ی فشار نهادهایی که نماینده ی قشر حزب اللهی در جامعه هستند مجبور به رعایت آنان نیز هستند لذا یک اجماع ملی تشکیل می دهند. (398901)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها