به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۶۱۷۲۸

سیستم در زمان بحران‌ها صورت مساله را پاک می‌کند

سیستم در زمان بحران‌ها صورت مساله را پاک می‌کند
گروه سیاسی: آذر منصوری فعال سیاسی در یادداشتی با عنوان «غیبت نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت» در روزنامه اعتماد نوشت:
1) خداوند در سوره آل عمران به پیامبر خود می‌فرماید که «اگر گفتار و رفتار تو با مردم توأم با خشونت باشد، از تو آنچه مامور ابلاغ آن هستی، گریزان خواهند شد.» این مفاهیم به نظرم یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی است که هر فرد و جریانی که ادعای دینداری و مسلمانی می‌کند باید به آن توجه کند. بالطبع وقتی نحوه هدایتگری جامعه و سیاستگذاری‌ها در مواجهه با مسائل مختلف همراه با رویکردهای سلبی و افراطی باشد یا از بلندای هر تریبونی، شعارهای مرگ علیه این و مرگ بر آن سر داده شود و حتی در سیاستگذاری‌های فرهنگی نیز رویکردهای سلبی و حذفی تئوریزه شود، این گزاره‌ها به سطح عمومی جامعه کشیده می‌شود و شاهد رفتارهای خشن خواهیم بود، چراکه گفته شده الناس علی دین ملوکهم و رفتار جامعه بازتابی از رفتار مسئولان است. نمی‌توان انتظار داشت که تصمیم‌سازان و مدیران به گونه‌ای رفتار کنند و مردم به گونه‌ای متضاد. در این میان برای نسل من که پوشش اسلامی را به صورت اختیاری و با باور درونی برگزیده‌اند، دیدن تصاویری که در آن نسل‌های جوان روسری‌های خود را آتش می‌زنند، معنادار است و حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. نباید فراموش کرد نسل‌های دهه 70 و 80 نسلی هستند که به‌طور کامل در بستر سیاست‌های حاکمیت، رشد کرده‌اند. هر روز ساعت‌ها در مدارس ذیل آموزش‌های رسمی سیستم قرار داشته‌اند، صداوسیما مدام تلاش کرده، گفتمان مورد نظر را به آنها منتقل کند و... بنابراین اگر این نسل متفاوت رفتار می‌کنند، نشان‌دهنده کارآمد نبودن روش‌هایی است که در تمام این سال‌ها به کار گرفته شده است. معتقدم نه جامعه و نه جوانان را نمی‌توان سرزنش کرد، چراکه در میان تمام ناملایمات مانند فقر، نداشتن چشم‌انداز مناسب از آینده، مشکلات اجتماعی، محدودیت‌ها و...تلاش می‌کنند، تغییر را مطالبه کنند.
2) شک نکنید حتی با وجود همین دشواری‌ها نیز نسل جوان اگر فرصتی پیدا می‌کردند تا از طریق ابزارهای مدنی و قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند و اطمینان به شنیدن صدای اعتراض خود داشتند، این بسترهای قانونی را دنبال می‌کردند. این نسل به‌رغم همه تهمت‌هایی که به آنها زده می‌شود، نسلی آگاه، خشونت‌گریز و معتقد به قانون است. اما مسیر کنشگری در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی، فرهنگی، مدنی و...برای آنها مسدود شده است. هر زمان که نسل‌های جوان تلاش کردند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند یا مانند سال 98 با محدودیت‌های میدانی مواجه یا مانند حوادث انتخابات 1400 با ردصلاحیت‌ها، فیلترینگ و...روبه‌رو شدند و صدای آنها محدود شد.طبیعی است که این روند باعث شکل‌گیری یک دوقطبی خطرناک می‌شود که به اشکال گوناگون بروز می‌کند.
3) به میزانی که ظرفیت‌های واسط بین حاکمیت و مردم وجود نداشته باشد، آنچه اتفاق می‌افتد منجر به تنش‌های گسترده می‌شود، چراکه حلقه واسطی میان نظام سیاسی و مردم وجود دارد. این روند نه به نفع مردم است و نه دستاوردی برای حاکمیت خواهد داشت. سیستم تنها تلاش می‌کند، صورت مساله را در زمان بحران‌ها پاک کند، اما توجه نمی‌کند که این مطالبات به شکل و شمایلی خطرناک در آینده بروز می‌کند. سیستم باید از طریق توانمندسازی نهادهای مدنی، احزاب و تشکل‌ها، فضایی را ایجاد کند که از دل آن بتوان به راه‌حلی توافقی دست پیدا کرد. البته این موارد راه‌حل‌های کوتاه‌مدت است و در بلندمدت باید اصلاح شیوه حکمرانی در حوزه داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد تا همه شهروندان در نظام تصمیم‌سازی مشارکت داشته باشند و حس مشارکت نیز داشته باشند. اگر فکری به حال این ضرورت‌ها نشود و تریبون‌های رسمی مدام مردم را دو دسته شهروند درجه یک (خودی) و درجه (غیرخودی) تقسیم کنند، روز به روز بر حجم مشکلات افزوده می‌شود و موقعیت ایران در منطقه متزلزل‌تر می‌شود.
4) پس از فاجعه مرگ امینی سیستم بلافاصله باید فضای لازم برای اقناع افکار عمومی فراهم و شرایطی را ایجاد می‌کرد که مردم قبول کنند، سیستم از این حادثه ناراحت است و به دنبال عدم تکرار آن است. اما عدم توجه سیستم به این واقعیت‌ها در کنار موج‌سواری برخی طیف‌های فرصت‌طلب خارجی فضایی را ایجاد می‌کند که از یک طرف مقبولیت سیستم کاهش یابد و از سوی دیگر دستاوردهای جوانان مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.
برچسب ها: اعتراضات

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۰:۲۷
مساله این است : دوشمن (398798)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۱۸
یک بخشی از جامعه را که می خواهد از جنبه های مثبت مدرنیته و پست مدرنیته یا به قول خودمانی امروزی رو در زندگی اش داشته باشه نمایندگانش در نهاد قانون گذاری و قوه مجریه را حذف کردیم.
اکثریت هست منتها صدایش نه در سیاست ها کلان دیده میشود و نه در قانون گذاری عادی. (398860)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۱۹
جامعه ایرانی از قبل انقلاب هم دوقطبی بوده است.
این دوقطبی تازه نیست. (398862)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۱۹
یک عده می خواهند با روش های دهه شصتی جامعه رو مدیریت کنند اما قشر متجدد جامعه بیشتر و شجاع تر شده. (398863)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۲
بیرون بودن یک تار مو از روسری به خدا کشف حجاب نیست (398865)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۲
حجاب های متنوع را باید پذیرفت و فقط در مورد کشف حجاب باید برخورد کرد (398866)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۵
این وضعی که کف خیابان ها دارد رو کسایی راه انداختن که سیاستشون از سال 98 تا امروز یکدست کردن قوای انتخاباتی بوده با تعبیرهایی مثل دولت جوان حزب اللهی و قشر مومن انقلابی و غیرو که جامعه رو به خودی و غیرخودی تقسیم میکنه و در نتیجه قشر متجدد جامعه جلوی این سیاست می ایسته!
بی رو در وایسی به غیر از سیاست های صنایع نظامی و منطقه ای کدام سیاست کلان شکست نخورده؟ (398867)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۶
کلید حل مشکلات تعامل سیاستمداران اصلاح طلب با مقام معظم رهبری است (398868)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۶
ترکیب سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نشان می دهد که سیاست های کلان چگونه تدوین میشوند و چند درصد خواست جامعه را شامل میشود! (398869)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۷
راهی جز رای سلبی نیست (398870)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۸
اینها از لاریجانی بگیر تا روحانی و خاتمی و هاشمی و تاج زاده بیزار هستند. یک عده رو که دست رو دست گذاشتیم حذف شدند حداقل برای ماندن اصولگرایان معتدل در قدرت باید رای سلبی داد. (398871)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۲۸
قشر متجدد با رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کند. (398872)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۵۲
رویکرد نظام سیاسی کشورمون بر اصل دین حداکثری و فقه حکومتی است که می گوید اسلام همه اش سیاست است. از دل این رویکرد نهادهایی مثل ولایت فقیه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضاییه بیرون آمدند.
در این ساختار مجلس صرفا فقط یک برنامه ریز برای اجرای احکام و قانون اساسی است. (398875)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۵۳
برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 ابتدا باید مجلس را در سال دیگر یعنی 1402 فتح کرد.

باید از چهره هایی مثل ظریف و سید حسن خمینی و غیرو دعوت کرد. (398876)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۵۴
اکثریت جامعه مذهبی نیستند اما رویکرد حاکمیت دین حداکثری است! (398877)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۷:۵۹
اجماع ملی باید اجرای همه ی اصول قانون اساسی باشه و جز با همراهی مجلس با مصوبات قوه مجریه در این کار شدنی نیست. پس انتخابات سال 1402 مجلس در آینده سیاسی ایران تاثیر دارد. (398880)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۰۵
اصولگرایان مرتکب اشتباهی شدن که شاه مخلوع در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی شد یعنی یکدست کردن حاکمیت! (398881)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۰۶
اجرای همه ی اصول قانون اساسی بر هر سیاست و قانونی در کشور اولویت دارد (398882)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۰۷
مراجع عزیز که در ماجرای توتون تنباکو علیه استعمار و استبداد بارها فتوا داده اند چرا برای اجرای همه ی اصول قانون اساسی حکم شرعی نمی دهند؟ (398883)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۱
منظورمان از نشنیدن صدای قشر متجدد جامعه باز کردن کاباره و خانه فحشا و غیرو نیست.
منظورمان طلب جنبه های مثبت زندگی امروزی در زندگی هایمان است. (398884)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۱
چرا همه ی مردم را یکدست یک کل منجسم نمی بینیم؟ (398885)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۲
40 ساله فقط مردم رو طبقه بندی کردیم : بدحجاب و با حجاب و حزب اللهی و حزب اللابی و متجدد و مذهبی و غیرو (398886)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۷
تجددی که دم ازش میزنیم کاریکاتور تجدد نبود که رضاخان و پسرش اجرا کرد و منحصر در فحشا و کاباره و کشف حجاب نیست!

تجدد به معنای نواوری در وسایل زندگی و معاش آدمی است که جواز آن از سوی امام خمینی (ره) صادر شده است. (398888)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۹
اصلاح طلبان یا توسعه خواهان یا تجدد طلبان به جایی نمی رسند تا امثال خانم آذر منصوری و شکوری راد و غیرو به اشتباهشان در انتخابات سال 84 معترف باشند! (398890)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۶
وقتی در انتخابات مجلس رای نمی دهید واقعا اجازه دادید به اقلیت جامعه که به جای شما قانون گذاری کند.
ای کاش شورای محترم نگهبان همانقدر که به فکر تضاد قوانین با شرع است به فکر تضاد قوانین با روزآمدی هم باشد.
وقتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنید اجازه می دهید که قانون اساسی را سلیقه ای یا آنظور که دیدگاه دگماتیک است اجرا کنند.
عدم شرکت در انتخابات سال 1400 حماقت بود. (398895)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۸
مجلس بعدی یکی از موضوعات مهم کشور را به رفراندوم بگذارد تا برخورد شورای محترم نگهبان با رای ملت در زمینه ی بررسی قانون از لحاظ تضاد با شرع و قانون اساسی دیده شود (398896)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۲۹
اجازه می دهند روک بگوییم؟
اکثریت مردم شماهارو قبول ندارند. (398897)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۰
هیچ اعتراضی مثل رای به نمایندگان توسعه خواه در مجلس و دولت نتیجه بخش نیست!

با سطل آشغال آتیش زدن و توهین به مسئولین باب اصلاح بسته میشود! (398899)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۴
وقتی رای نمی دهیم یعنی خود را خلع سلاح کردیم (398902)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۵
ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت را دیده اید؟
آیا با این اکثریت تندرو میشه سیاست هایی مطابق با اجماع ملی و مورد توافق اکثریت تهیه کرد؟ (398903)
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۸:۳۶
قشر متجدد جامعه باید رابطی با مقام معظم رهبری داشته باشند تا گفت و گو کنند (398904)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها