کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صندلی‌بازی در شورای شهر

12 مهر 1401 ساعت 10:11


گروه سیاسی: شهردار تهران این روز‌ها در مراسم معارفه معاونان سابقش شرکت می‌کند و گواهی به کارآمدی آن‌ها می‌دهد. اما مشخص نیست با این سطح رضایت از عملکرد آن‌ها چرا دست به جابه‌جایی و تغییر مدیران سابقش زده است.
به نوشته روزنامه شرق، او در مراسم معارفه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است که می‌توانم شهادت دهم که آقای شفیعی در این یک سال دوره مسئولیت، برای شهر کم‌فروشی نکرد و تمام علم و دانش و تلاشش را برای شهر به کار گرفت و با همه وجودم از ایشان تشکر می‌کنم؛ تشکر دیگر از ایشان هم به این دلیل است که پذیرفت هم به عنوان مشاور شهردار و هم به عنوان مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل در خدمت ایشان باشیم.
در دوره جدید شرایط ویژه‌ای را باید دنبال کنیم؛ سال گذشته جنبه اشراف و انجام اقدامات زیرساختی داشت تا بتوانیم در مسیری قرار بگیریم که با مسئولیت‌پذیری که نسبت به مسائل تهران داریم، گره از زندگی مردم باز کنیم لذا سال قبل در حوزه مالی و اقتصادی طبق آخرین برداشتی که صورت گرفت، موفق شدیم که ۹۹ درصد از منابع را محقق کنیم.
شهردار تهران در مراسم خداحافظی ابوالفضل فلاح معاون سابق مالی شهرداری که تنها یک سال در شهرداری تهران فعالیت کرد، گفت که در گام و سال اول مدیریت شهری از گردنه‌هایی مانند تنش مالی و رکود در شهر عبور کردیم.
تدابیر آقای فلاح در معاونت مالی باعث شد که ۹۹ درصد منابع نقد و غیرنقد را تأمین کنیم و در کنار آن سامان‌یافتگی بحث دستمزد پرسنل، فرصتی برای ما فراهم کرد که بتوانیم بدون دغدغه پرداخت حقوقشان را داشته باشیم.
او در وصف کارنامه یک‌ساله مدیر کنار گذاشته شده گفت: اصلاح رویه‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای استیفای حق و حقوق شهر در این یک سال انجام شد، به عنوان مثال در بازپس‌گیری املاک، بحث ارزش‌افزوده و دریافت امکانات از طریق دولت و تزریق آن به مجموعه و نیز تصحیح روند‌ها و رویه‌ها شرایط را برای ما مطلوب‌تر کرد.
زاکانی عبور از ابهامات و ایجاد شفافیت را سرفصل دیگری از اقدامات برشمرد و ادامه داد: این کار‌ها انجام شد تا براساس آن از بسیاری از مفسده‌ها جلوگیری شود و نیز گام‌های مؤثر دیگری مانند خرید از بورس و ارائه املاک به صورت شفاف در بورس برداشته شود. در زمینه جنبه‌های مشارکتی هم اقدامات بسیار خوبی از جمله شناسایی ۲۳۱ پروژه انجام شد.
سجاد محمدعلی‌نژاد مشاور و مدیرکل حوزه شهردار تهران هم در مراسم معارفه مدیران جابه‌جاشده با اشاره به مدل مدیریتی یک‌ساله شهردار تهران گفت: این تغییرات در راستای کارآمدکردن سیستم و براساس سیاست‌ها، ویژگی‌ها و انتظاراتی است که از مدیران داریم؛ بنابراین با توجه به نیاز ویژه ما در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و نیز سوابق قبلی بهرامی در حوزه حمل‌ونقل و وزارت راه و نیز توانمندی مدیریتی، شناخت و قدرت عمل‌گرایی که در ایشان سراغ داریم، درخواست کردیم که این مسئولیت را بپذیرند. از سوی دیگر نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز تسلط بسیاری در حوزه مناطق دارند و قدرت تعامل، ارتباطات گسترده، تسلط و توانمندی مدیریتی و... از جمله ویژگی‌هایی است که جدا از اقدامات صورت‌گرفته در این معاونت، شروع یک تحول در حوزه‌های مختلف خواهد بود.
اما در این مراسم‌ها درباره اینکه چرا از ابتدا با توجه به سوابق قبلی این مدیران در معاونت‌های مرتبط منصوب نشده‌اند، سخنی نگفته‌اند.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: برخی از اعضای شورای شهر درمورد این انتصابات سؤالاتی دارند و کاش اعضای شورای شهر در این خصوص توجیه می‌شدند که مبنا و معیار برای این جابه‌جایی‌ها چه بوده است.
او ادامه داد: شهردار تهران در شش ماه گذشته هر وقت در شورا گزارشی ارائه دادند یا در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کردند، از موفقیت‌های حوزه مالی می‌گفتند و شما اگر حتی مراسم تودیع معاون قبلی مالی شهرداری را هم ملاحظه کنید، تماما در تأیید عملکرد وی سخن گفته‌اند، اگر واقعیت این است برای من به عنوان یک عضو کمیسیون بودجه شورا این سؤال مطرح است که مدیری که آن‌قدر موفقیت دارد که همیشه در رأس گزارش‌های عملکرد شهرداری بود، چرا تغییر پیدا کرده است؟ چه مشکلی وجود داشته که نتوانست کارش را ادامه دهد. نکته دوم؛ جابه‌جایی برخی از معاونان است که اگر این مدیران در مسئولیتشان در معاونت موفق بودند، چرا در همان معاونت فعالیتشان را ادامه ندادند. معاونت‌های پرمسئولیت هم بودند، اگر بعد از یک سال ارزیابی موفق نبودند چرا به معاونت جدید آمدند و این حادثه باز هم می‌تواند در سال آینده تکرار شود. این سؤالاتی است که ما هم به عنوان یک عضو شورای شهر داریم و از شهردار تهران می‌خواهیم که اگر صلاح دیدند در شورا وگرنه در رسانه‌ها این را برای افکار عمومی و اعضای شورا توضیح بدهند که معیار این جابه‌جایی‌ها چه بوده است؟
این عضو شورای شهر تهران سخنان گذشته خود درباره احکام یک‌ساله را یادآوری کرد و گفت که من از همان ابتدا از شهردار خواستم که احکام یک‌ساله نباشد و سعی کند حداقل یک نگاهی هم به درون شهرداری داشته باشد. واقعا ضمن اینکه خوشامد می‌گویم به سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران و حتما برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم، ولی به اعتقاد من استفاده و اعتماد به مدیرانی که از درون شهرداری هستند و شناخت بیشتری نسبت به شهرداری، نیروی انسانی و سرمایه انسانی شهرداری دارند می‌توانست امید در بدنه شهرداری را افزایش دهد.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، اما معدل تغییرات در شهرداری را مثبت ارزیابی می‌کند و دلیل این جابه‌جایی‌ها را حفظ تیم شکل‌گرفته در شهرداری می‌داند. او معتقد است هماهنگی میان نیرو‌های شهرداری بسیار مهم است و چرخ‌دهنده‌ها برای حرکت باید در هم خوب چفت شوند.
نادعلی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران علاقه‌ای برای ورود به موضوع انتصابات ندارد البته هرکدام از اعضا نظر شخصی در این رابطه دارند و ممکن است نکاتی درخصوص تغییر مدیران داشته باشند، اما در پایان همه نظرات تأکید می‌شود که دست شهردار تهران در انتصابات باز است و شورا دخالتی در انتصابات ندارد، گفت: در غیر این صورت نمی‌توانیم بازخواست و مطالبه‌ای درباره تکالیف و وظایفی که بر عهده شهرداری گذاشته شده داشته باشیم؛ اما نقش نظارتی خود را داریم و اگر نقد و نظری داشته باشیم به شهردار منتقل می‌کنیم و این‌گونه نیست که برای عدم دخالت در انتصابات نظرات خود را نگوییم.
وی ادامه داد: آنچه در این ایام درباره جابه‌جایی مدیران رخ داده است، از نگاه من معدلش مثبت است و در صحبت کوتاهی که در این زمینه با شهردار تهران داشتم تأکید بر گروه‌شدن این مدیران در یک سال گذشته بود که همان‌طورکه به حوزه اختصاصی خود تسلط پیدا کرده، همکاری تیمی خوبی هم بین مدیران شکل گرفته و این هماهنگی به سرعت‌بخشی به شهروندان کمک می‌کند.
نادعلی ادامه داد: توجه به این هماهنگی و ماندن این تیم در کنار هم بسیار مهم بود و جابه‌جایی هم به این دلیل شکل گرفت. همه دوستانی که به مجموعه اضافه شدند دارای نقاط قوت خوبی هستند و باید برای برداشتن بار‌های به‌زمین‌مانده در حوزه شهری تلاش کنند. در حال حاضر مهم‌ترین نیاز شهر تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است و برخی خدمات جزئی در حوزه پسماند که برای مردم مهم است و لازم است با اولویت به آن رسیدگی شود.
جابه‌جایی‌ها هنوز در شهرداری ادامه دارد. برخی از احکام سرپرستان سازمان‌های شهرداری مدت‌هاست از مهلت قانونی گذشته و حکم قطعی برای آن‌ها صادر نشده است. برخی از احکام یک‌ساله هم زمانشان به پایان رسیده و به‌زودی موج تازه‌ای از احکام در شهرداری صادر می‌شود.
 


کد مطلب: 361734

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361734/صندلی-بازی-شورای-شهر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir