به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۶۱۷۴۵

علت اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ را بشناسید

علت اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ را بشناسید
گروه علمی: توصیه‌هایی که امروزه در زمینه مصرف نان‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای وجود دارد، اما خوب است بدانیم شکر قهوه‌ای از لحاظ تغذیه‌ای هیچ مزیتی بر شکر سفید ندارد. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های شکر سفید و شکر قهوه‌ای از نظر نحوه فرآوری و ارزش غذایی را مرور می‌کنیم.
 
به گزارش همشهری آنلاین، با وجود توصیه‌هایی که امروزه در زمینه مصرف نان‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای وجود دارد، اما خوب است بدانیم شکر قهوه‌ای از لحاظ تغذیه‌ای هیچ مزیتی بر شکر سفید ندارد. بنابراین باید نسبت به تبلیغاتی که در این زمینه انجام می‌شود، هوشمندانه‌تر رفتار کنیم. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های شکر سفید و شکر قهوه‌ای از نظر نحوه فرآوری و ارزش غذایی را مرور می‌کنیم:
 
از نظر نحوه فرآوری برای هر دو نوع شکر فرآیند طولانی طی می‌شود. در فرآیند تولید شکر سفید، با استخراج عصاره چغندر یا نیشکر و انجام فرایندهای خالص سازی و تشکیل کریستال‌های شکر و ملاس (به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید شکر و فیبر قند) شکر سفید تهیه می‌شود. اما شکر قهوه ای به یکی از دو روش زیر تولید می‌شود:

۱- شکر خام که به‌طور کامل تصفیه نشده است و قبل از فرآیند حذف ملاس از کریستال‌های شکر به دست می‌آید. در این روش، دانه‌های شکر بزرگ‌تر از شکر معمولی با رنگ طلایی است.
 
۲- در روش دوم با افزودن ملاس به شکر سفید تصفیه شده، شکر به رنگ قهوه‌ای در آمده و در این صورت حتی بیش از شکر سفید فرآوری می‌شود. همچنین حجم ملاس موجود در شکر قهوه ای، علاوه بر رنگ می‌تواند بر عطر و طعم شکر نیز تاثیرگذار باشد.

مهم‌ترین نکته در خصوص شکر سفید و قهوه‌ای بررسی تفاوت این دو نوع شکر در ارزش غذایی است. همانطور که گفته شد، هر دو نوع شکر (سفید و قهوه ای) از لحاظ تغذیه‌ای مشابه هستند. از نظر کالری، ۱۰۰ گرم شکر سفید حاوی ۳۹۶ کیلوکالری است و همین مقدار شکر قهوه ای حاوی ۳۷۳ کیلوکالری است. همچنین شکر سفید حاوی ۹۷-۹۶درصد ساکارز است و شکر قهوه ای با توجه به نحوه فرآوری و درصد ملاس، حاوی ۹۶-۹۳ درصد ساکارز است. بدین ترتیب می‌توان گفت که شکر قهوه ای هیچ برتری تغذیه ای به شکر سفید ندارد و تنها تفاوت اصلی بین این دو نوع شکر، طعم و رنگ آنها است.
 
مصرف شکر، عامل مهمی‌ در اپیدمی‌ چاقی و علت اصلی بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است. از این رو توصیه می‌شود که مصرف انواع شکرها و مواد غذایی حاوی شکر زیاد را محدود کنیم و آگاه باشیم که شکر قهوه ای ارزش تغذیه ای بالا یا کالری کمتری ندارد و در مصرف آن زیاده روی نکنیم.
برچسب ها: دیابت نوع ۲
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها