N_18_BLOCK}'; $conf['doc']['blocks'][27] = '{ADVERTISE_DOC_LOCATION_19_BLOCK}'; $conf['doc']['blocks'][28] = '{ADVERTISE_DOC_LOCATION_20_BLOCK}'; $conf['doc']['blocks'][29] = '{TOP_DOCS_VISIT_MAIN_BLOCK}'; ?> با چند ترفند برای افزایش تاب‌آوری آشنا شوید - بهار نیوز
 
به روز شده در ۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - ۰۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۶۱۷۵۸

با چند ترفند برای افزایش تاب‌آوری آشنا شوید

با چند ترفند برای افزایش تاب‌آوری آشنا شوید
گروه جامعه: به گفته کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین، تاب آوری در مهارت زندگی، باعث افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد در برخورد با مشکلات و حفظ سلامت روانی و حتی ارتقای او می شود. فاطمه نظری، مسؤول سلامت روان و اجتماعی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از مهارت های زندگی، تاب آوری، یعنی: مجموعه ای از ظرفیت های فردی و روانی است که فرد به کمک آن ها می تواند در شرایط دشوار مقاومت کند و دچار آسیب دیدگی نشود و حتی در تجربه شرایط مشکل آفرین یا بحرانی، خود را به لحاظ شخصیتی ارتقا بخشد.
 
نظری بیان کرد: تاب آوری، افراد را توانمند می سازد تا با دشواری ها و ناملایمات زندگی و شغلی روبه رو شوند، بدون اینکه آسیب ببینند؛ و حتی از این موقعیت ها برای شکوفایی و رشد شخصیت خود استفاده کنند. وی با گفتن اینکه تاب آوری به تطابق انسان در مواجهه با بلایا یا فشارهای جانکاه، غلبه یافتن و حتی تقویت شدن با آن تجارب اطلاق می شود، اما این خصیصه در کنار توانایی های درونی شخص و مهارت های اجتماعی آنان و همچنین در تعامل با محیط تقویت می شود و به عنوان یک ویژگی مثبت متبلور می شود؛ گفت: تاب آوری در هر سن و در هر سطحی رخ می دهد و سازه ای شناختی و قابل آموزش و یادگیری است.

توجه کردن به توانایی ها به جای فاجعه ساختن از مشکلات
این مقام مسؤول اشاره کرد: فرد تاب آور، نحوه استدلال و نگرش متفاوتی در مواجهه با شرایط ناگوار اتخاذ می کند؛ به جای فاجعه ساختن از مشکل و گرفتار شدن در تبعات آن، به خود و توانایی هایش توجه بیشتری می کند. وی افزود که افرادی که در معرض خطر قرار می گیرند، ولی دچار اختلالات روانی نمی شوند و زندگی آنان آن چنان مختل نمی شود و اگر هم بشود به سرعت به شرایط متعادل پیشین بر می گردند، از تاب آوری برخوردار هستند.

راهکارهای افزایش تاب آوری
نظری با بیان اینکه یکی از راهکار افزایش تاب آوری، داشتن اعتماد به نفس است، گفت: پژوهش ها نشان می دهد که اعتماد به نفس، نقش مهمی در کنار آمدن با استرس های زندگی دارد؛ و چنانچه افراد به توانمندی های خود باور داشته باشند، می توانند در مقابله با مشکلات بسیار، موثرتر عمل کنند.وی بیان کرد که این افراد، در زندگی خود معنا و هدف دارند؛ زیرا افرادی که در زندگی خود هدف مشخصی ندارند و معنای مهمی برای زندگی خود پیدا نکنند، با هر سختی و مشکلی، انگیزه خود را از دست می دهند و از نظر روانی، از هم پاشیده می شوند.

توسعه ارتباطات فرد
 این کارشناس تصریح کرد: داشتن روابط عاطفی و اجتماعی محکم، عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می رود و هنگام بروز بحران های زندگی، پشتوانه بسیار مفیدی محسوب می شود؛ پس باید روابط دوستانه و خانوادگی را تقویت کنند. وی ادامه داد که باید نسبت به تغییرات انعطاف پذیر باشند؛ زیرا زندگی یعنی تغییر و اگر نسبت به تغییرات زندگی منعطف نباشند، همواره در بیم و هراس باقی می مانند و توانایی مواجه شدن با آن را از دست می دهند.

مراقبت از تغذیه و سلامتی
مسؤول سلامت روان و اجتماعی مرکز بهداشت شهرستان قزوین عنوان کرد: افراد باید مراقب تغذیه و سلامتی خود باشند و داشتن تغذیه سالم، انجام دادن ورزش و داشتن سبک زندگی سالم را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. وی اضافه کرد که مهارت های سالم برای مقابله با مشکلات را بیاموزند؛ زیرا اگر مقابله های مسأله مدار و هیجان مدار سالم را بیاموزند، به هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، مخزن غنی و پُر محتوایی از راهکارهای مفید خواهند داشت و بر حسب اوضاع می توانند از آن ها استفاده کنند.

واقع بین بودن
نظری گفت: نگاه واقع بینانه توأم با مثبت اندیشی، سبب می شود فرد، درک مناسبی از مسائل داشته باشد؛ به شیوه ای مناسب عمل کند؛ دلبستگی های مثبت ایجاد کند. وی افزود که مشارکت در یک یا چند فعالیت سرگرم کننده سالم، عضویت در گروه های مذهبی، حضور در باشگاه ورزشی، کلاس های هنری و انجمن های علمی موجب می شود به هنگام بروز مشکلات، فرد بتواند آرامش خود را حفظ کند.وی خاطر نشان کرد که افرادی که معنویت دارند، در مشکلات و سختی ها، ضمن تلاش و تعقل، به خداوند توکل می کنند و این افراد، آرامش و امنیت وصف ناپذیری را تجربه می کنند.
برچسب ها: سلامت روان