به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۶۱۷۹۷

بازار داغ واردات آیفون توسط گردشگران

بازار داغ واردات آیفون توسط گردشگران
گروه اقتصادی:با وجود اینکه در پنج ماه نخست امسال دو برابر پارسال موبایل ثبت و سفارش شده اما واردات آن نسبت به سال قبل همچنان کاهشی است. فعالان بازار می گویند بیشتر مسافران خارجی واردکننده گوشی تلفن همراه شده اند.ثبت و سفارش موبایل افزایش یافت اما واردات آن کاهش. در شرایطی که گفته می شود حدود ۸ میلیارد دلار گوشی موبایل در ۵ ماه نخست امسال ثبت و سفارش شده اما آمارهای اعلامی نشان می دهد واردات این کالای محبوب وارداتی نزولی بوده است.
 
آنگونه که سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک می گوید: از ابتدای سال تا پایان مرداد ۸۷۰ میلیون دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۸ درصدی را در ارزش نشان می دهد. به گفته او، هم اکنون موبایل بعد از برنج، ذرت و گندم چهارمین کالای وارداتی و البته اولین کالای غیر اساسی وارداتی است.

مجاز بودن واردات در صورت ممنوعیت
بر اساس آمار موجود در کل سال گذشته تنها ۴ میلیارد دلار موبایل یعنی نصف مقدار امسال موبایل ثبت و سفارش شده است. شاید برای شما این سوال پیش آمده که چرا در شرایطی که واردات کاهشی است چرا ثبت سفارش گوشی های تلفن همراه تا این اندازه بالا رفته است. به نظر می رسد که همه چیز به احتمالات موجود در بازار درباره ممنوعیت واردات برمی گردد.

سخنگوی گمرک در پاسخ به این سوال که چنانچه واردات کالایی ممنوع شود، تکلیف کالاهای ثبت و سفارش شده چیست؟، گفت: وقتی کالایی ثبت و سفارش می شود انجام سایر مراحل جز حقوق مکتسبه محسوب می شود و در صورت ممنوعیت واردات هم به شرط دارا بودن سایر شرایط می تواند اجازه ترخیص پیدا کنند.لطیفی ادامه داد: هر کالایی که ثبت و سفارش شده، دارای قبض انبار بوده و منشا ارز آن مشخص باشد می تواند به گمرک اظهار شود. بعد از اظهار به گمرک باید مجوزهای دیگر مورد نیاز قانونی اخذ شود و با اخذ کد رهگیری بانک و پرداخت حقوق ورودی اجازه وارد شدن به داخل کشور را پیدا کند.به نظر می رسد که واردکنندگان موبایل به نوعی مجوز واردات گوشی تلفن همراه را در آب نمک خوابانده اند تا به نوعی خود را در برابر تصمیمات غیر منتظره دولت ایمن کنند و بتواند در بهترین فرصت ممکن از برگ برنده ای که خود در اختیار دارند به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

چقدر موبایل در انبارهای مبادی ورودی دپو شده است
این روزها قیمت موبایل در بازار کمی صعودی شده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل پیشتر از بروز مشکلاتی در تامین ارز و ماندن گوشی های تلفن همراه در انبارهای مبادی ورودی خبر داده بود. او مدعی بود که گوشی های موجود در بازار کمتر از نیاز بوده و ممکن است بازار در شهریور امسال به چالش بخورد. اما این همه داستان واردات و بازار موبایل نیست.

سخنگوی گمرک گفته که «بر اساس قانون جدید هرکالایی بعد از ورود به انبار تنها ۲ ماه برای ترخیص شدن زمان دارد. بعد از این مدت مشخص جز کالاهای متروکه محسوب شده و تحویل سازمان اموال تملیکی داده می شود. با این حساب به هیچ وجه منطقی نیست که کارهای مربوط به ترخییص کالا انجام شده باشد و واردکننده ای بخواهد آن را در انبار نگه دارد. چرا که در این صورت هزینه مالی سنگینی را برای تحویل مجدد آن به خود باید بپردازد و سختی های فراوانی را باید به جان بخرد.»

البته در گذشته کم نبودند واردکنندگانی که بعد از ترخیص کالا از مبادی ورودی حاضر به عرضه آنها در بازار نمی شدند. آنها با این روش سعی داشتند که بازار را تشنه نگه داشته و شرایط را برای رشد بیشتر قیمت ها فراهم کنند تا خود سود بیشتری به جیب بزنند. اما به نظر می رسد که این روزها برنامه ریزی برای کسب سود حساب شده تر شده است.

همه مسافرین آیفون وارد می کنند
اما ممنوعیت واردات گوشی های با ارزش بالای ۶۰۰ دلار از دیگر انتقادات مطرح شده از سوی فعالین بازار به عملکرد نظام تجاری کشور است. ممنوعیتی که در هفته های گذشته هم تشدید شده است. بر اساس قانون اعلامی از ۱۰ تا ۳۱ شهریور مسافران از مبدا کشور عراق عراق اجازه واردات گوشی تلفن همراه را ندارند. با این وجود واردات گوشی های مسافری از سایر کشورها همچنان مجاز است.

لطیفی در اینباره گفته که گوشی های آیفون که معمولا در این رده قیمتی قرار دارند اجازه ثبت و سفارش نداشته و در عمل واردات آنها به کشور ممنوع است. عمده گوشی های آیفونی که این روزها در بازار موجود است مربوط به موبایل هایی است که به صورت مسافری وارد کشور شده است. بر اساس قوانین موجود هم اکنون هر مسافر سالانه اجازه واردات یک دستگاه گوشی موبایل را به کشور دارد.فعالین بازار مدعی اند که مصوبه دولت موجب شده که همه مسافرین خارجی به دنبال واردات آیفون باشند تا از طریق فروش آن در بازار سود خوبی به جیب بزنند. این در حالی است که با آزاد سازی واردات، شرایط عرضه و قیمت ها در بازار بهتر می شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها