به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۳۶۱۸۴۴

تورم ژاپن رکورد ۸ ساله را شکست

تورم ژاپن رکورد ۸ ساله را شکست
گروه اقتصادی: قیمت‌های اصلی مصرف‌کننده در پایتخت ژاپن که شاخص اصلی تورم در سراسر این کشور است، در ماه سپتامبر ۲.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که برای چهارمین ماه متوالی از هدف دو درصدی بانک مرکزی فراتر رفته و بزرگترین رشد از سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده است.به گزارش ایسنا ، این داده‌ها انتظارات بازار را تقویت کرد که تورم مصرف‌کننده اصلی در سراسر این کشور در ماه‌های آینده به سه درصد نزدیک شود و ممکن است دیدگاه نامعلومی برای بانک مرکزی ژاپن مبنی بر موقتی بودن فشار بر افزایش قیمت‌های اخیر ایجاد کند.
 
شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده توکیو (CPI) که شامل فرآورده‌های نفتی می‌شود اما قیمت مواد غذایی تازه را در بر نمی‌گیرد، مطابق با پیش‌بینی میانه بازار و پس از افزایش ۲.۶ درصدی در ماه آگوست بود. این شاخص در ژوئن ۲۰۱۴ با افزایش ۲.۸ درصدی روبرو شد.داده‌های منتشرشده نشان داد که قیمت‌ها برای طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات از قبوض برق و شکلات گرفته تا سوشی و صورت‌حساب هتل‌ها افزایش یافته است که نشان می‌دهد شرکت‌های بیشتری در حال انتقال هزینه‌های مواد خام به خانوارها هستند.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین گفت: «داده‌ها نشان دادند که افزایش قیمت‌ها در حال گسترش است و احتمالاً شاهد خواهیم بود که تورم اصلی مصرف‌کننده در ماه اکتبر از سه درصد فراتر رود».
وی خاطرنشان کرد: هنوز این احتمال وجود دارد که تورم به تدریج در سال آینده تعدیل شود، به دلیل اوج گرفتن هزینه‌های انرژی و این احتمال که مصرف‌کنندگان نتوانند افزایش بیشتر قیمت‌ها را تحمل کنند.این داده‌ها یکی از عوامل کلیدی است که بانک مرکزی ژاپن زمانی که رشد سه ماهه جدید و پیش‌بینی‌های تورم را در نشست بعدی سیاست‌گذاری خود در ۲۷تا ۲۸ اکتبر ارائه کند، به دقت بررسی خواهد کرد.
برچسب ها: تورم ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها