به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۶۱۹۱۶

آیا غذا خوردن قبل از خواب ضرر دارد؟

آیا غذا خوردن قبل از خواب ضرر دارد؟
گروه علمی: افراد زیادی عادت دارند که قبل از خواب چیزی بخورند. آیا غذا خوردن قبل از خواب ضرر دارد؟ این کار چه تاثیری روی بدن خواهد داشت و چه غذاهایی مناسب‌تر هستند؟اینکه غذا خوردن قبل از خواب ضرر دارد یا خیر به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است. یک باور رایج این است که اگر پیش از خوابیدن چیزی بخورید، با مشکل اضافه وزن مواجه خواهید شد؛ زیرا بدن زمان کافی برای هضم غذا ندارد. در این باور مواد دریافتی به جای مصرف شدن به عنوان انرژی به صورت چربی ذخیره می‌شوند.

ضرر داشتن یا نداشتن غذا خوردن قبل از خواب
دکتر Melissa Prest، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی مواد و رژیم غذایی گفت که در هنگام خواب سوخت و ساز بدن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کند‌تر می‌شود. به همین خاطر برای کمک به بدن، باید دو تا سه ساعت پیش از خواب دیگر چیزی نخورید. البته در طول روز باید مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنید تا خوابی آرام و راحت داشته باشید.در ادامه به نظر کارشناسان مختلف می‌پردازیم تا ببینیم که آیا غذا خوردن قبل از خواب برای بدن ضرر دارد یا خیر. به باور یک متخصص تغذیه دیگر به نام Signe Svanfeldt، وقتی غذا می‌خوریم، بدن مشغول هضم و جذب انرژی و مواد لازم از غذای دریافتی می‌شود. اگر پیش از خواب حجم قابل توجهی غذا بخورید، معده با مشکل مواجه می شود و ساعت طبیعی بدن نیز دچار اختلال خواهد شد.

هرچند که افزایش وزن بیشتر بستگی به غذایی دارد که می‌خورید. افزایش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که ما انرژی بیشتری نسبت به آنچه در طول روز می‌سوزانیم، دریافت کنیم. حتی در زمان خواب نیز اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن برای ادامه فعالیت خود به انرژی نیاز دارند. هرچند که این انرژی کمتر از حالت بیداری است.
در واقع اگر شما پیش از خواب یک میان‌وعده پر انرژی و کم ارزش همچون فست فود بخورید، به احتمال زیاد با مشکل چاقی مواجه خواهید شد. حتی برخی مطالعات تاکید کرده‌اند که غذا خوردن پیش از خواب می‌تواند به فشار خون و کلسترل بالا منجر شود. هرچند که به طور کلی مسئله به عادات غذایی، زمان و چگونگی غذا خوردن فرد برمی‌گردد.

افزایش وزن
افرادی که پیش از خواب غذای سنگین می‌خورند، تمایلی به خوردن صبحانه هم ندارند و بیشتر در معرض مشکل چاقی قرار می‌گیرند. به گفته Prest، خوردن مواد غنی از کربوهیدرات پیش از خواب باعث می‌شود که بدن مواد دریافتی را نه به عنوان سوخت، بلکه به عنوان چربی ذخیره کند.

بدترین کار ممکن نیز خوردن چیزی با قند یا چربی بالا پیش از خواب است. این کار باعث می‌شود سطح انسولین افزایش یابد و بدن آن را نشانه‌ای برای ذخیره کردن مواد دریافتی به عنوان چربی قلمداد کند. البته خوردن غذای سبک پیش از خواب که شامل پروتئین و فیبر باشد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال یک سیب و یکی دو قاشق کره بادام‌ زمینی گزینه مناسبی است. فیبر به محدود شدن افزایش گلوکز پس از خوردن غذا کمک می‌کند و پروتئین نیز سبب ترمیم ماهیچه‌ها می‌شود.

کیفیت خواب
به باور دکتر Lindsay Browning روان‌شناس و متخصص تغذیه، غذا خوردن قبل از خواب برای بدن ضرر دارد؛ زیرا در ساعت خواب اخلال ایجاد می‌کند. همچنین این کار به مشکل در هضم نیز منجر خواهد شد. پیشتر نیز تحقیقی در سال ۲۰۲۰ انجام شده بود که نشان می‌داد زمان خوردن غذا تاثیر خیلی زیادی روی الگوی خواب افراد دارد.
در این تحقیق دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که خوردن غذا کمتر از سه ساعت قبل از خواب باعث بیدار شدن در طول شب و کیفیت پایین خواب می‌شود. البته این مسئله فقط به خواب مربوط نمی‌شود؛ زیرا ساعت طبیعی بدن روی سیستم هضم و ترشح آنزیم‌ها نیز تاثیرگذار است. به بیانی دیگر بدن در ساعت‌های مختلف واکنش متفاوتی نسبت به غذای دریافتی دارد.

کارشناسان در رابطه با ضرر داشتن خوردن غذا قبل از خواب اختلاف نظر دارند؛ ولی اگر به این کار عادت کرده‌اید و نمی‌توانید آن را ترک کنید، بهتر است حداقل غذاهای مفیدی بخورید که به خواب و سوخت و ساز بدن کمک کنند. به عنوان مثال ماهی سالمون منبع غنی امگا ۳ و ویتامین دی است که هر دو در تنظیم سروتونین (هورمون شادی) نقشی مثبت دارند.همچنین نان جو شامل آمینو اسید ترپتوفان است که به ترشح ملاتونین و کیفیت هرچه بهتر خواب کمک می‌کند. علاوه بر اینها، لبنیات می‌توانند به خاطر داشتن کلسیم و منیزیم مفید باشد.
برچسب ها: خواب رژيم غذايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها