کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتباط مصرف میوه با کنترل فشار خون

13 مهر 1401 ساعت 11:03


گروه علمی: انتخاب نوع تغذیه علاوه بر تأمین نیاز بدن به انرژی، نقش مهمی در میزان مقاومت ما در ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد داشت چون می‌تواند از ما در برابر اثرات عوامل بیماری زا محافظت کند.

ارتباط تغذیه با سلامت قلب
یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی داشتن تغذیه سالم است. رعایت رژیم غذایی سالم می‌تواند با افزایش کلسترول در خون مرتبط باشد. کلسترول نوعی چربی است که می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب کند و باعث انسداد آن‌ها شود. ضمن آنکه اگر این انسداد در عروق ظریف خون رسان قلب اتفاق بیفتد باعث ایجاد بیماری قلبی و در نهایت سکته قلبی خواهد شد. یکی از اجزای اصلی برنامه کاهش کلسترول خون، رژیم غذایی است. با دنبال کردن یک برنامه صحیح غذایی می‌توان کلسترول خون را کنترل کرد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد.همزمان با کاهش مصرف غذاهایی که اثرات نامطلوب بر میزان کلسترول خون شما دارند، مصرف غذاهای مفید نیز نقش مهم و کلیدی در کنترل میزان کلسترول خون خواهد داشت.

ارتباط مصرف میوه با کنترل فشار خون
مطالعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات می‌تواند ‌ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. البته علت دقیق و علمی آن هنوز کاملاً مشخص نیست.ولی وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبر در میوه و سبزیجات می‌تواند یکی از دلایل اصلی آن باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها از اکسیداسیون و فعل و انفعالات شیمیایی که به کلسترول اجازه می‌دهد در دیواره داخلی شریان‌های کرونری رسوب کنند جلوگیری می‌کنند.

آیا قرص‌های ویتامین می‌توانند جایگزین میوه و سبزیجات باشند؟
توجه داشته باشیم مصرف ویتامین به شکل قرص و دارو نمی‌تواند جایگزین استفاده از میوه و سبزیجات باشد. چون هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه قرص‌های ویتامین هم بتوانند تاثیری مانند استفاده از میوه و سبزی داشته باشند، وجود ندارد.پتاسیم موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کنترل فشارخون کمک کند و به این ترتیب از ریتم نامنظم قلبی پیشگیری خواهد کرد. اسیدفولیک موجود در برگ سبز میوه‌ها و سبزیجات نیز باعث کاهش ماده‌ای به نام هوموسیستئین در خون می‌شود که عامل خطری برای ایجاد بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

تنوع در مصرف میوه
 توصیه متخصصان تغذیه برآن است که به طور متوسط، روزانه ۵ واحد میوه و سبزیجات در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. شاید است این مقدار به نظر زیاد برسد.اما توجه داشته باشیم در بعضی کشورها این میزان به طور متوسط به ۸ تا ۹ واحد در روز هم می‌رسد. همچنین بهتر است سعی کنیم به تنوع مصرف میوه و سبزی هم توجه داشته باشیم و روزانه از سبزیجات و میوه‌های متنوعی استفاده کنیم.ضمن آنکه می‌توان در کنار مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه از کمپوت هم استفاده کرد. البته استفاده از آب میوه به‌اندازه یک واحد در روز کافی است.

نقش مصرف میوه و سبزیجات در زنان مبتلا به فشار خون بالا
مصرف میوه و سبزیجات در زنان با فشارخون بالا بررسی و نتیجه گرفته شده مصرف میوه در یگ گروه ۲۳۷ نفره از زنانی با فشارخون بالا با ایجاد اثر محافظتی، به طور معکوس با تصلب شرایین ارتباط دارد.البته این ارتباط در مصرف سبزیجات بیشتر به چشم می‌خورد. در واقع افزایش مصرف سبزیجات، خطر ابتلا به بیماری‌های شریانی را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین نتیجه گرفته می‌شود زنانی که بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند نشانه‌های کمتری از تصلب شرایین در آن‌ها مشاهده می‌شود. همچنین می‌توان اظهار کرد میوه و سبزیجات نقش مهمی در پیشگیری از گرفتگی عروق زنان به ویژه قبل از یائسگی ایفا می‌کنند.

رعایت اعتدال در تغذیه بیماران قلبی عروقی
فراموش نکنیم رژیم غذایی برای بیماران قلبی عروقی باید متعادل و شامل تنوع کافی در هر وعده باشد. یعنی دریافت مواد غذایی و انرژی باید با میزان فعالیت و نیاز روزانه آن‌ها هماهنگ باشد.تنوع در رژیم غذایی بیماران قلبی نیز به معنی استفاده از همه گروه‌های غذایی به میزان مناسب است.

رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید متناسب با ویژگی‌های فردی افراد و بر اساس سن، جنس، وزن، وضعیت بیماری و ... تنظیم شود بنابراین تغذیه هر فرد متفاوت خواهد بود و نمی‌توان کالری مشخصی را برای همه بیماران قلبی عروقی تعیین کرد. .اما در تغذیه این افراد باید حتماً همه گروه‌های غذایی مختلف شامل میوه و سبزیجات، پروتئین، غلات و لبنیات گنجانده شود. هر وعده غذایی نیز حداقل باید شامل سه گروه از این مواد غذایی باشد.


کد مطلب: 361931

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361931/ارتباط-مصرف-میوه-کنترل-فشار-خون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir