به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۶۱۹۳۴

اوپک عرضه نفت را کاهش می‌دهد؟

اوپک عرضه نفت را کاهش می‌دهد؟
گروه اقتصادی: نشست اعضای اوپک امروز برگزار می‌شود. اهمیت این نشست از آن حیث است که روسیه به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی تصمیم به کاهش عرضه نفت در بازارها گرفته است.براساس گزارش دبیرخانه اوپک نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) امروز، چهارشنبه ۱۳ مهر، برگزار می‌شود.

روسیه به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این سازمان تصمیم دارد عرضه نفت را تا یک میلیون بشکه کاهش دهد. تصمیمی که ممکن است با استقبال اعضای اوپک پلاس و به‌ویژه عربستان مواجه شود.برخی تحلیل‌گران کاهش قیمت نفت را یکی از محرک‌های اصلی در این تصمیم بیان کردند. البته شروع مجدد فعالیت پتروشیمی‌های چین که به‌تبع با افزایش تقاضا همراه است در ترغیب روسیه برای اجرای این تصمیم بی‌تاثیر نیست.

اوپک از پس تولید نفت خود بر نمی‌آید؟
محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر اوپک حدود ۳٫۵ میلیون بشکه زیر سقف تعیین‌شده نفت تولید می‌کند. زبرا برخی کشورهایی که سهمیه تولید نفت گرفتند قادر به تولید نیستند.او ادامه داد: بر این اساس، اوپک به‌صورت پیش‌فرض با کمبود عرضه نفت به بازار مواجه است. ضمن آنکه کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نیز در وضعیت رکود اقتصادی به سر می‌برند و تقاضا برای خرید این محصول کاهش یافته است. بنابراین یکی از دلایل کاهش قیمت نفت را می‌توان همین وضعیت موجود در بازار تلقی کرد.

قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؟
خطیبی درباره نحوه تصمیم‌گیری در جلسه امروز اعلام کرد: معمولا قبل از برگزاری اجلاس وزارتی، گزارش ارزیابی اقتصادی تهیه و بر اساس آن درباره میزان تولید و عرضه تصمیم گرفته می‌شود. بر این اساس اگر اعضا از قیمت فعلی بازار راضی باشند تغییری در میزان عرضه رخ نمی‌دهد. اما چنانچه به‌دنبال افزایش قیمت باشند برعکس این روند عمل می‌کنند.وی با اشاره به عملکرد روسیه عنوان کرد: تصمیم کاهش عرضه نفت از سوی روسیه به معنی تمایل این کشور برای افزایش قیمت است. اما اینکه بقیه اعضای اوپک با توجه به شرایط تقاضا به خواسته روسیه تن بدهند یا خیر مشخص نیست. چراکه با توجه به عملکرد اوپک در کاهش عرضه ماه پیش، به نظر می‌رسد اعضای این سازمان به نرخ‌های فعلی راضی بوده و بعید است زیر بار کاهش عرضه بیش‌تر بروند.

تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر نفت ایران
خطیبی درباره سهم ایران در میزان عرضه اوپک توضیح داد: بر اساس آخرین آمار، ایران ۱۲ تا ۱۳ درصد در این سازمان سهم دارد. تحریم‌های جدید اعمال‌شده از سوی آمریکا تاثیری بر بازار نفت ایران در سازمان و دیگر بازارها ندارد. چراکه تاکنون نیز فروش نفت کشور در فضای تحریم‌ها صورت می‌گرفت. به‌عبارتی تحریم‌های پیشین ضربه نهایی را به این بازار وارد کرد و بیش از این آسیبی برای عرضه نفت  وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، اوپک در حال حاضر قادر به تامین نفت بازار با توجه به هدف‌گذاری تعیین‌شده نیست. ضمن آنکه تقاضا از سوی بازارهای بزرگ مصرف‌کننده روند نزولی دارد. البته احتمال ورود دوباره چین به بازار تقاضای انرژی همچنان به قوت خود باقی است.

از طرفی با توجه به تصمیم روسیه مبنی بر کاهش عرضه یک میلیون بشکه‌ای نفت، به نظر می‌رسد این تصمیم تحت تاثیر دو عامل کاهش قیمت نفت و ورود احتمالی چین به بازار قرار دارد. حال باید دید با احتساب عدم توانایی اوپک برای تولید نفت در سقف تعیین‌شده و اتفاقاتی که در تقاضای بازار تقاضا رخ داد چه چشم‌اندازی در انتظار بازار نفت خواهد بود؟ هرچند برخی کارشناسان آینده قیمت نفت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.گفتنی است، هر بشکه نفت برنت در لحظه تنظیم این گزارش ۸۹٫۳۵ دلار معامله می‌شود. این رقام نشان از افزایش بیش از چهار درصد طی یک هفته دارد. شاید خبر نشست اوپک در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نباشد. همچنین هر بشکه نفت خام وست‌‌تگزاس اینترمدییت با بیش از ۵ درصد افزایش، در لحظه تنطیم خبر به ۸۳٫۹۵ دلار رسید.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: اوپک نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها