کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عادات سمی که شما را سریع‌تر پیر می‌کنند

13 مهر 1401 ساعت 14:06


گروه علمی:درست است که پیر شدن یک روند عادی است و برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد. اما باید بدانیم که راه‌هایی هم هستند تا شما را از پیری زودرس نجات دهند. برخی از عادت‌های سمی در زندگی، می‌تواند این روند را صعودی کرده و زودتر از زمان مشخص شده سفیدی را به موهایتان، پوکی را به استخوانتان و چروک را به پوستتان بیاورد.رعایت و اصلاح عادات روزانه می‌تواند روند پیر شدن را نزولی کند و سبب افزایش طول عمر شما شود. در واقع؛ زندگی کم تحرک یکی از عواملی مؤثر در کاهش عمر و داشتن زندگی کوتاه است. در این مطلب به مواردی می‌پردازیم که می‌تواند روی افزایش سن و ظاهر شما تأثیر بگذارد.
 

افسردگی را کنار بگذارید
افسردگی خود را نادیده بگیرید و برای شاد بدون تلاش کنید. طبق تحقیقات انجام شده محققین؛ که افسردگی نه تنها دشوار است بلکه باعث پیری زودرس می شود. دکتر داو می‌گوید: افسردگی با تسریع در کوچک شدن مغز، شما را سریع‌تر پیر می‌کند. پس سلامت روانی خود را به اندازه سلامت جسمانی خود جدی بگیرید و اگر بیش از چند هفته است که با خبرهای بد دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما از متخصص کمک بگیرید. درمان شناختی-رفتاری یا CBT ممکن است به شما کمک کند سریعتر احساس شادی کنید. اگر شما به اندازه کافی نمی‌خندید، سعی کنید یک برنامه خنده‌دار و یا یک نمایش کمدی را تماشا کنید؛ چرا که نخندیدن با خود افسردگی را به همراه دارد.

مبل را رها کنید
خطر نشستن در طول روز و داشتن یک سبک زندگی بدون تحرک ابتلا به امراض زیادی را در لیست پیری پیش از موعد قرار می دهد. از افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن گرفته تا بیماری‌های دیگر. فشار خون بالا، چاقی، افسردگی و اضطراب از عوارض زیاد روی مبل نشستن است.

تغذیه مناسب
تغذیه مناسب نه تنها برای جوان‌ها بلکه برای افراد مسن بسیار مهم و ضروری است. به عنوان مثال استفاده از غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده، کلسترول بد، قند و سدیم می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. پیر شدن به عنوان یک حالت التهابی مزمن در نظر گرفته می‌شود که خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند آن را سرعت بخشد.

استفاده نکردن از کرم های ضدآفتاب
جراح پلاستیک صورت، جاکوب اشتایگر، می‌گوید: فرقی نمی‌کند که به ساحل نمی‌روید یا تمام روز را بیرون سپری می‌کنید یا نه، مهم این است مه همیشه از پوست خود محافظت کنید. آفتاب بزرگترین عامل پیری پوست است، بنابراین اگر نمی‌خواهید چین و چروک روی پوست‌تان ایجاد شود، مطمئن شوید که هر روز صبح از لوسیونی با حداقل SPF ۳۰ استفاده می‌کنید.

تنها در خانه
ماندن بیش از اندازه در خانه و تنها ماندن می تواند روند پیر شدن شما را افزایش دهد. پس وقت آن رسیده تا با دیگران در ارتباط باشید و فعالیت فیزیکی برای بدن خود داشته باشید.

از سیگار کشیدن بپرهیزید
مصرف سیگار و مشروبات الکلی سبب پیری زودرس می‌شوند. دکتر استایگر می‌گوید که تنباکو حاوی بیش از ۳۸۰۰ جزء شیمیایی است که می‌تواند به بافت پوست آسیب برساند و شما را هم از داخل و هم از خارج پیر می‌کند. او افزود: «سیگار همچنین باعث تحریک آنزیم‌هایی می شود که خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برند و باعث ایجاد خطوط کم و چین و چروک هم می‌شوند.»

خوابیدن روی روبالشی ارزان قیمت
هر شب پوست ظریف صورت خود را به مدت هشت ساعت به طور مداوم روی بالش خود می‌گذارید. دکتر گریونر می‌گوید، اگر روبالشی شما از چیز دیگری غیر از ابریشم ساخته شده باشد، ممکن است باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی زودرس بر روی پوست صورتتان شود. او توضیح داد: «روبالشی‌های ساخته شده از پنبه، پوست شما را از حرکت نرم و حفظ شکل و فرم طبیعی خود باز می‌دارد.

خوب بخوابید تا جوان بمانید
علاوه بر آن کم خوابی یا بی خوابی یکی دیگر از عوامل پیری هستند. پس به بهای پیر کردن خود، تا نیمه شب برای مشاهده یک فیلم و یا کار بیدار نمانید. طبق یک پژوهش، تنها یک شب درست نخوابیدن می‌تواند سلول‌های بدن یک فرد بزرگسال را سریع‌تر پیر کند.

استفاده بیش از اندازه از نی
جوزف کروز، پزشک جراح پلاستیک، می‌گوید که نی‌های پلاستیکی نه تنها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه برای شما نیز مضر هستند و باعث می‌شوند شما پیرتر از آنچه که هستید به نظر برسید. وی افزود: «استفاده از لب‌هایتان برای نوشیدن از نی می‌تواند منجر به خطوط لب و چین و چروک‌های اطراف دهانتان شود». خوشبختانه، راه حل ساده است: نی را بیرون بیاورید و نوشیدنی (غیر شیرین) خود را مستقیماً با لیوان بنوشید.

نورهای گوشی و لپ تاپ
بر اساس مطالعات انجام شده، نورهای مصنوعی ساطع شده از گوشی‌های هوشمند و صفحه‌های نمایشی (مانند تلویزیون، مانیتور و ...) باعث تسریع پیری و کاهش طول عمر می‌شود. بر اساس یک تحقیق، «نور آبی» صفحات نمایشی کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند سبب پیری زودرس می‌شوند.


کد مطلب: 361997

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361997/عادات-سمی-سریع-تر-پیر-می-کنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir