به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۶۲۰۰۴

دریای طوفانی در تابلوهای نقاشی

دریای طوفانی در تابلوهای نقاشی
گروه فرهنگی: تلاش و تقلای انسان در دریای طوفانی و شباهت آن با مبارزه انسان با زندگی و دشواری‌های آن، الهام بخش چندین هنرمند نقاش برای خلق تابلوهای نقاشی بوده است.به گزارش ایسنا، الجزیره در گزارشی که در روزهای اخیر در این زمینه منتشر کرده، آورده است:
 
«زندگی برای انسان، همچون عبور از دریایی بزرگ و عمیقی است که همواره مملو از سختی‌ها و طوفان‌های پیش بینی نشده است. همانطور که رسیدن کشتی به ساحل و سکون سبب آرامش ناخدای کشتی است، عبور انسان از طوفانِ بلایا و رسیدن به ساحل آرامش، هدف و غایت انسان‌هاست.شاید همین وجه تشابه است که نقاشان بسیاری را بر آن داشته تا تصاویری از دریای طوفانی و کشتی‌های در حال غرق شدن یا مبارزه با دریا را ترسیم کنند.»

ایوان آیوازوفسکی (۱۹۰۰ ـ ۱۸۱۷)، نقاش روسی از جمله هنرمندانی است که نقاشی‌هایی با موضوع کشتی و دریای طوفانی را ترسیم کرده است. او آنقدر در ترسیم مناظر دریایی مهارت داشت که آنتون چخوف ـ نویسنده مشهور روسی ـ در توصیف هر چیز زیبایی که می‌دید، می‌گفت: «آنقدر زیباست که انگار آیوازوفسکی آن را خلق کرده است.»تابلوی زیر یکی از آثار او با موضوع دریای طوفانی است که در سال ۱۸۵۴ و به سبک مکتب رمانتیسم ترسیم شده است.

Knud Baade نقاش نروژی (۱۸۰۸-۱۸۷۹)  که به ترسیم تابلوهایی با موضوع غرق شدن کشتی و دریای طوفانی شهرت دارد. تابلو زیر اثر اوست که کشتی را در حال غرق شدن نشان می‌دهد. دریا آرام است اما وضعیت کشتی نشان از آن دارد که تنها دقایقی از یک طوفان سهمگین گذشته، پرنده دریایی بر صخره‌ای نشسته و خبری از ساحل هم نیست. این تابلو نشان می‌دهد که در اینجا دریا بر انسان پیروز شده و او را شکست داده است.

ویلیام جوی (۱۸۰۳- ۱۸۶۵) ـ نقاش بریتانیایی ـ در تابلوی زیر که در سال ۱۸۶۷ ترسیم کرده، صحنه‌ای متفاوت از غرق شدن کشتی و تقلای ملوانان برای نجات آن را نمایش داده است. در این تابلو کشتی گرفتارشده فاصله زیادی با ساحل ندارد. عده‌ای از مسافران کشتی سوار بر قایق نجات شده و در حال رفتن به سمت ساحل هستند. عده‌ی زیادی هم در ساحل مشغول تماشای این نبرد و منتظر وقوع معجزه‌ای برای نجات افراد داخل کشتی هستند.

کلود ژوزف ورنه (۱۷۸۹ ـ ۱۷۱۴) ـ نقاش فرانسوی ـ تابلوی زیر را با تصویری از یک طوفان ساحلی ترسیم کرده است. دریا در یک خط ساحلی صخره‌ای خشم گرفته و دو کشتی در نزدیکی ساحل را گرفتار کرده و حرکت می‌دهد. در این تصویر، ترسیم انسان‌های وحشت زده لب ساحل که در حال تلاش برای نجات یکدیگر هستند، ضعیف بودن انسان در برابر عظمت طبیعت را نشان می دهند.
برچسب ها: تابلو نقاشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها