به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۳۶۲۰۱۹

چرا آپاندیس عود میکند؟ بررسی دلیل التهاب و عفونت آپاندیس

گروه سلامت: وقتی می‌گوییم آپاندیس عود کرده است منظور همان التهاب و عفونت آن است. التهاب آپاندیس یکی از شایع‌ترین دلایل درد شکم است که سالانه افراد بسیاری را درگیر می‌کند. برای مثال در سال 2015 بیشتر از 11.5 میلیون انسان در دنیا دچار آپاندیسیت شدند و 50 هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند. عود آپاندیس، جدا از آنکه ممکن است به مرگ منجر شود، درد طاقت‌فرسایی به همراه دارد. در نوشته پیش‌رو به دلایل بروز آپاندیسیت، علائم و روش پیشگیری از آن پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید که بدانید چرا آپاندیس عود میکند و نشانه‌هایش چیست، فقط چند دقیقه برای مطالعه مطالب زیر وقت بگذارید.
چرا آپاندیس عود میکند؟ بررسی دلیل التهاب و عفونت آپاندیس
آپاندیس چیست؟ یک عضو کوچک با عملکردی مهم در بدن
اعضای داخلی بدن، چه کوچک و چه بزرگ، وظیفه مهمی در حفظ سلامت انسان دارند. آپاندیس در ظاهر مثل یک زائده کوچک است که به انتهای روده بزرگ متصل می‌شود. مثل سایر اعضای داخلی، وضعیت آپاندیس نیز ممکن است به دلایل مختلف رو به وخامت بگذارد. عودکردن آپاندیس شرایط دردناکی برای انسان ایجاد خواهد کرد.
از لحاظ شکل و ساختار می‌توان این بخش از روده را به یک کرم تشبیه کرد که حدود 10 سانتی‌متر طول دارد و قطرش از انگشت دست کوچک‌تر است. برای آنکه بدانیم چرا آپاندیس عود میکند باید با عملکردش آشنا شویم. آپاندیس وظایف مهمی در سیستم ایمنی انسان دارد و به سلول‌های بدن برای از بین‌بردن انواع آلودگی کمک می‌کند. یافته‌های جدید دانشمندان حاکی از آن است که زائده انگشت‌مانند بدن، در نوزادی موجب تولید هومون می‌شود. تولید آنتی‌ژن در بدن بزرگسالان نیز تحت تأثیر عملکرد Appendix است. 
مکمل‌های غذایی حاوی فیبر توسط یک مرکز پخش دارو بین داروخانه‌های معتبر توزیع می‌شود. به همین ترتیب داروخانه‌ها می‌توانند از مراکز پخش دارو مکمل‌های مورد نیاز را برای مراجعین خود تهیه و آماده کنند.

آپاندیس کجاست؟ ناحیه پایین و سمت راست حفره شکمی
انسان در ناحیه شکمی دردهای مختلفی را تجربه می‌کند. گاهی اوقات، برخی از افراد هر فشار شدید در شکم را با عودکردن آپاندیس اشتباه می‌گیرند. محل قرارگیری آویزۀ Appendix در بدن، سمت راست و پایین حفره شکمی است. پزشکان معتقدند درد شدید و طولانی‌مدت در قسمت ربع تحتانی و سمت راست شکم، شاید نشانه آپاندیسیت باشد. رشد غیرطبیعی بدن، اختلال چرخش روده و شرایط خاص مثل بارداری و عمل جراحی ممکن است موجب جابه‌جایی آپاندیس شوند. حتی امکان دارد این زائده در لگن و پشت کبد یا روده بزرگ قرار بگیرد. 



آپاندیسیت حاد یا مزمن، عامل بروز دردهای شدید و مرگبار
عفونت آپاندیس زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زائده به‌خاطر انسداد یا عوامل دیگر افزایش یابد. پس از مسدودشدن آویزه، باکتری‌های مضر درون آن تکثیر می‌شوند و چندبرابر خواهند شد. مبتلایان به بیماری‌های روده و معده، با استفاده از داروهای گوارشی تجویز شده توسط پزشک، قادر به کنترل سطح باکتری‌های خطرناک در بدن هستند. افزایش باکتری‌های مضر منجر به تشکیل عفونت و تورم در آپاندیس می‌شود. دلیل درد شکم نیز متورم‌شدن آپاندیس است. پس از التهاب، گردش خون با اختلال مواجه خواهد شد. 
اگر برای درمان فوری التهاب اقدام نشود، آپاندیس در بدن می‌ترکد. مشکلات و التهاب در آپاندیس، منجر به آزادشدن باکتری‌ها در حفره شکمی می‌شود. نفوذ میکروب‌های خطرناک به سایر اندام‌های داخلی موجب بروز آسیب‌ها جدی یا حتی مرگ می‌شود. آپاندیسیت حاد همان حالت شدید و ناگهانی عارضه است که بیشتر در افراد بین 10 تا 30 سال رخ می‌دهد. اگر آپاندیس به‌صورت مزمن عود کند، علائم با شدت خفیف‌تر نسبت به حالت شدید ظاهر می‌شوند. آپاندیسیت خفیف کمتر اتفاق می‌افتد اما اگر تشخیص داده نشود، به حالت مزمن تبدیل خواهد شد.

چرا آپاندیس عود می‌کند؟ دلایل التهاب و عفونت 
حفظ سلامت و تقویت سطح ایمنی بدن با مصرف مکمل و ویتامین‌های ضروری منجر به پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود. اما گاهی اوقات، مریضی‌های خاص مثل آپاندیسیت به سطح  ایمنی بدن ربطی ندارند و به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. علت عفونت آپاندیس در بسیاری از موارد ناشناخته است. متخصصان می‌دانند که عفونت به‌خاطر انسداد زائده ایجاد می‌شود اما دلیل اولیه تورم، یک عامل خاص نیست. دلایل مختلف مسدودشدن آپاندیس را در زیر نوشته‌ایم. 
•    تجمع مدفوع سفت‌شده
•    تورم فولیکول‌های لنفاوی
•    کرم‌های روده
•    انواع صدمات ناشی از تروما
•    انواع غده و تومور
آپاندیسیت ممکن است برای هر انسانی رخ بدهد اما برخی از افراد، بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. فاکتورهای مختلف، احتمال بروز التهاب آپاندیس را افزایش می‌دهند. سن یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز است. ترکیدگی آپاندیس در نوجوانان و افراد بین 20 تا 30 سال، بیشتر از دیگران رخ می‌دهد. جنسیت نیز یک فاکتور تعیین‌کننده است و مردان بیشتر از زنان بیمار می‌شوند. همچنین، افرادی که سابقه ابتلا به آپاندیسیت در خانواده‌شان وجود دارد، پتانسیل بالایی برای تورم زائده خواهند داشت. 
علت آپاندیس در کودکان؛ یبوست و ضعف سیستم گوارش
سیستم ایمنی و گوارش کودکان برای ابتلا به برخی از بیماری‌ها مستعد است. یکی از دلایل اصلی بروز آپاندیسیت در بچه‌ها یبوست است. خردسالان هنگام خوردن مواد غذایی، ممکن است هسته میوه‌ها یا مواد سفت دیگر را قورت بدهند. غذاهای سفت بر اثر حرکات دیواره روده، وارد آپاندیس می‌شوند و انسداد رخ خواهد داد. التهاب آپاندیس یک بیماری مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود. 



علائم آپاندیسیت؛ نشانه‌های گوناگون در افراد مختلف 
تشخیص التهاب آپاندیس از روی علائم اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر التهاب در مراحل اولیه شناسایی نشود و عفونت گسترش یابد، شاید بیمار با آسیب‌های جدی یا حتی مرگ روبه‌رو شود. اولین علامت انسداد آپاندیس، درد شدید و بی‌سابقه است که در سمت راست و پایین بدن یا نزدیک ناف آغاز می‌شود. درد آپاندیس به شکل یک گرفتگی عضلانی ظاهر خواهد شد و هنگام عطسه و سرفه یا راه‌رفتن، شدتش افزایش پیدا می‌کند. سایر علائم مهم آپاندیسیت را در ادامه می‌خوانید. 
•    حالت تهوع و استفراغ همراه با شروع شکم‌درد
•    یبوست یا اسهال
•    کاهش اشتها و میل به غذا
•    ورم شکل
•    تب‌ولرز
•    تکرر ادرار
•    نفخ شکم
التهاب آویزه انتهای روده همیشه منجر به ترکیدگی آپاندیس نمی‌شود. اگر شدت علائم بسیار شدید باشد، احتمال ترکیدن زائده وجود دارد. در هر صورت، با مشاهده اولین علائم، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. 

علائم آپاندیس در نوجوانان؛ حالت تهوع و استفراغ
کودکان و نوجوانان پتانسیل بالایی برای ابتلا به آپاندیسیت دارند. پسرهای نوجوانی که سابقه بیماری آپاندیس در خانواده‌شان وجود دارد، باید با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنند. کودکان خردسال و نوجوانان درک درستی از نوع و محل درد ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند مشخص کنند که فشار در کدام ناحیه شکم است. در کنار درد، حالت تهوع و استفراغ از مهم‌ترین علائم آپاندیسیت در نوجوانان محسوب می‌شوند.

علائم آپاندیس در زنان باردار؛ نفخ و سوزش سر دل
علائم خاص دوران بارداری، شباهت زیادی به علائم ترکیدگی آپاندیس دارند. برای مثال، گرفتگی معده، حالت تهوع و استفراغ از نشانه‌های مشابه هستند. زمانی که نوزاد درحال رشد است، باعث می‌شود رحم به آپاندیس فشار وارد کند. جابه‌جاشدن آپاندیس توسط رحم باعث می‌شود به‌جای درد ناحیه پایین شکم و اطراف ناف، فشار در قسمت فوقانی احساس شود. ابتلا به آپاندیس در زنان حامله با علائم خاصی مثل سوزش سر دل، نفخ، یبوست یا اسهال همراه است.

درمان آپاندیس، انجام جراحی و دارودرمانی پس از تشخیص التهاب
پس از مراجعه به متخصص، برای تشخیص التهاب آپاندیسیت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. معاینه فیزیکی برای ارزیابی شدت درد شکم در کنار آزمایش خون و ادرار برای ردگیری عفونت از روش‌های رایج تشخیص التهاب آپاندیس هستند. در موقعیت‌های حاد، ممکن است تصویربرداری و سی تی اسکن شکم نیز انجام شود. پس از تشخیص اگر آپاندیس ترکیده باشد، زائده را با جراحی از بدن خارج می‌کنند. 
عمل آپاندیس یک جراحی باز است و شکافی به طول 5 تا 10 سانتی‌متر روی شکم ایجاد خواهد شد. پس از برداشتن آپاندیس، بیمار یک تا دو روز در بیمارستان بستری می‌شود. همچنین در موارد خفیف که هنوز ترکیدگی اتفاق نیفتاده، امکان درمان آپاندیس بدون عمل و در خانه وجود دارد. در موارد خفیف، پزشک انواع آنتی‌بیوتیک و مسکن را تجویز می‌کند. 

پیشگیری از آپاندیس و تقویت سیستم ایمنی با مصرف انواع مکمل‌های تقویتی
در این مقاله سعی کردیم پاسخ مناسبی برای سؤال «چرا آپاندیس عود می‌کند» ارائه کنیم. التهاب آپاندیس شاید در هر سن و برای هر انسانی رخ بدهد و روش خاصی برای اجتناب قطعی از آن وجود ندارد. یک اقدام مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌هایی مثل آپاندیسیت، تقویت سیستم ایمنی بدن است. مصرف مکمل‌های غذایی با مشورت پزشک، یک روش مؤثر برای محافظت از بدن در برابر انواع بیماری است. 
 
 دچار التهاب و عفونت میشود؟
 دلیل انتخاب این موضوع به عنوان، عنوان سئو، کوئری‌های مهم گوگل است
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها