به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : ۳۶۲۰۳۷

زمینه قانونی تبادل اسدالله اسدی فراهم شد

زمینه قانونی  تبادل اسدالله اسدی فراهم  شد
گروه بین الملل: نشریه بلژیکی تایمز بروکسل  نوشت: دادگاهی در بلژيک طرح دولت و مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر قانون استرداد زندانیان با ایران را تایید کرده است.
به این ترتیب دادگاه به دولت این کشور اجازه داده است که اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در دادگاه‌های بلژیک به اقدام تروریستی محکوم شده است را به ایران بازگرداند و در مقابل یک امدادگر بلژیکی، اولیویه وندکاستیله، که از ماه فوریه گذشته در ایران زندانی است را آزاد کند.
 اسدی به اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه» در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.
پس از تصویب اولیه این معاهده، دو ماه پیش دادگاه تجدیدنظر بروکسل با اشاره به «احتمال زیرپاگذاشته شدن حقوق شاکیان پرونده» اعلام کرد که دولت این کشور فعلا اجازه ندارد اسدی را به ایران تحویل دهد.دادگاه در اوایل مرداد ماه گذشته این منع را برای دو ماه و تا ۲۴ شهریور گذشته تعیین کرده بود و از دولت و همچنین مخالفان این قانون خواسته بود مدارک و شواهد خود را تحویل دهند.اکنون به نظر می‌رسد با تمام شدن آن مهلت دو ماهه، دادگاه مبنای قانونی برای این تبادل زندانی را برای دولت بلژیک هموار کرده است. اسدی در حال حاضر در یکی از زندان‌های بلژیک در حال سپری کردن حکم ۲۰ ساله خود است.
در همین دادگاه، سه نفر دیگر نیز به جرم همدستی با اسدی محکوم شدند.این سه نفر ایرانیانی بودند که تابعیت بلژیک گرفته بودند. دادگاه تابعیت بلژیکی هر سه آنها را لغو کرد.
با توجه به معاهده اخیر، دولت بلژیک می‌تواند این سه نفر را نیز به ایران تحویل دهد.در ایران هم حداقل یک بلژیکی در زندان است.
۱۴ تیر ۱۴۰۱ وزارت دادگستری بلژیک تایید کرد که یک شهروند این کشور به اتهام «جاسوسی» در ایران زندانی است. به گفته این وزارتخانه این فرد روز ۲۴ فوریه بازداشت شده است.
دوستان فرد بازداشت شده او را «اولیویه وندکاستیل» معرفی کرده‌اند.

 
برچسب ها: اسدالله اسدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها