به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۳۶۲۱۱۷

حمایت از تسریع پیوستن اوکراین به این پیمان

حمایت از تسریع پیوستن اوکراین به این پیمان
گروه بین الملل: پس از درخواست اوکراین برای تسریع روند پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی ۹ کشور عضو ناتو از این درخواست حمایت کردند. زلنسکی پس از امضای این درخواست تاکید کرد که اوکراین در عمل متحد ناتو است.
گسترش نفوذ پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق اروپا یکی از بهانه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای صدور فرمان تجاوز نظامی به خاک اوکراین بود که ۲۴ فوریه امسال آغاز شد.روز جمعه، ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) و دقایقی پس از مراسم الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه، ولودیمیر زلنسکی درخواست تسریع پیوستن به ناتو را امضاء کرد.
رئیس جمهوری اوکراین پس از امضای این درخواست با بیان این که این کشور، به خصوص پس از حمله روسیه در عمل متحد ناتو است افزود اکنون کی‌یف خواهان قانونی شدن این اتحاد است.
دو روز بعد ۹ کشور اروپایی عضو ناتو ضمن پشتیبانی از درخواست کی‌یف از ۲۱ عضو دیگر پیمان آتلانتیک خواستند کمک‌های نظامی به اوکراین را برای مقابله با تجاوز روسیه "به شکل قابل توجهی" افزایش دهند.بیانیه پشتیبانی از تسریع عضویت اوکراین در ناتو را سه کشور حوزه دریای بالتیک، لهستان، رومانی، جمهوری چک، اسلواکی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی امضاء کرده‌اند.
این کشورها که خود را در معرض تهدیدهای نظامی مسکو ارزیابی می‌کنند همچنین از روسیه خواسته‌اند هرچه سریع‌تر مناطق اشغالی اوکراین را ترک کند.
برخی تحلیلگران اقدام شتابزده مسکو برای الحاق چهار منطقه در جنوب و شرق اوکراین به فدراسیون روسیه را واکنشی به موفقیت‌های اخیر نیروهای اوکراینی در عقب راندن اشغالگران از برخی مناطق اشغالی ارزیابی می‌کنند.نیروهای اوکراینی در روزهای گذشته موفق شدند پس از محاصره کامل شهر استراتژیک لیمان در منطقه دونتسک این شهر را آزاد کنند.
روز جمعه شماری از نظامیان اوکراینی با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی حضور خود در دروازه شهر لیمان را به نمایش گذاشتند و زلنسکی روز یک‌شنبه از بازپس‌گیری شهر و اهتزاز دوباره پرچم اوکراین در آن خبر داد.با وجود حمایت نزدیک به یک سوم از اعضای ناتو از درخواست اوکراین، به نظر نمی‌رسد این اتفاق بتواند در آینده نزدیک رخ دهد.یکی از شرط‌های پذیرش کشورهای متقاضی در پیمان آتلانیک شمالی این است که این کشورها موقع درخواست درگیر مناقشه‌های نظامی مرزی نباشند.افزون بر این ناتو در حال حاضر مایل به وارد شدن به یک درگیری مستقیم با روسیه نیست و به همین دلیل ایالات متحده آمریکا و آلمان در مورد احتمال پذیرش سریع تقاضای اوکراین ابراز تردید کرده‌اند.
 آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان  تاکید کرد این کشور همچنان، از جمله با ارسال تسلیحات سنگین از کی‌یف پشتیبانی می‌کند و در عین حال تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا کشورهای دیگر عضو ناتو به این مناقشه نظامی کشیده نشوند.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز می‌گوید تقاضای عضویت اوکراین در ناتو باید در زمان دیگری بررسی شود.
با این حال ۹ کشو جنوب و شرق اروپا در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که آنها همچنان به تصمیم‌های اتخاذ شده در اجلاس سال ۲۰۰۸ ناتو پایبند هستند.
آن زمان شرکت‌کنندگان در اجلاس از ابراز تمایل اوکراین و گرجستان برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی استقبال کردند اما تاریخی برای رسیدگی به تقاضای آنها مشخص نشد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها