به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۶۲۱۶۳

با فواید شگفت‌انگیز پیاز برای مو آشنا شوید

با فواید شگفت‌انگیز پیاز برای مو آشنا شوید
گروه سلامت: موهای شما برای اینکه رشد کنند نیاز دارند پیوسته تغذیه شوند و موادمغذی لازم را دریافت کنند. آب پیاز دارای سولفور است که جلوی ریزش مو و تخریب آن را می‌گیرد.خاصیت ضدمیکروبی پیاز کمک می‌کند دچار عفونت‌های روی پوست سر نشوید و رشد موهایتان بیشتر شود. در ادامه برایتان می‌گوییم چرا پیاز برای مو خوب است.
 
کمک به رشد مو
محققان دریافته‌اند پیاز با تغذیه‌ی فولیکول‌های مو به رشد بیشتر آن‌ها کمک می‌کند، موهای خشک را آبرسانی کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند. سولفور موجود در آب پیاز جلوی ریزش مو را می‌گیرد.

پیشگیری از سفید شدن موها
عصاره پیاز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز است که سطح هیدروژن پروکساید را در ریشه‌ی موها کاهش می‌دهد و درنتیجه از سرعت روند سفیدشدن موها می‌کاهد.

از بین بردن شوره سر
خلاص شدن از شوره سر یکی از بهترین فواید پیاز برای موهاست. قارچ‌ها و باکتری‌هایی که سبب شوره می‌شوند نمی‌توانند در حضور آب پیاز به بقا خود ادامه دهند، زیرا آب پیاز خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد.

پیشگیری از ریزش مو
آب پیاز دارای میزان زیادی سولفور است که می‌تواند جلوی ریزش موها را بگیرد. سولفور به تولید کلاژن کمک می‌کند و درنتیجه رشد فولیکول‌های جدید مو بیشتر می‌شود.استفاده‌ی زیاد از آب پیاز می‌تواند التهاب را تشدید کرده و حتی موجب شوره و خشکی پوست شود که همه‌ی اینها ریزش مو را بدتر می‌کنند.

درمانی برای آلوپسی آره‌آتا
آلوپسی آره‌آتا یا طاسی منطقه‌ای اختلالی است که باعث می‌شود منطقه‌‌ی کاملا مشخصی از سر دچار ریزش موی شدید می‌شود. تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد استفاده از آب پیاز برای رفع آلوپسی موثر است. در این مطالعه ادعا شده است آب پیاز می‌تواند آلوپسی را به طور کاملا موثر درمان کند.

پیشگیری از خارش پوست سر
خاصیت ضدالتهابی پیاز به تسکین خارش پوست سر کمک می‌کند. ضمنا آب پیاز می‌تواند گردش خون در پوست سر را بهبود داده و درنتیجه آن را خوب آبرسانی کند.

تغذیه و رطوبت‌رسانی موهای خشک
ریزمغذی‌های گوناگون موجود در آب پیاز، موهای شکننده و آسیب دیده‌ی سر را تقویت می‌کنند. همچنین آب پیاز با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد به افزایش جریان خون در ریشه‌ی موها کمک می‌کند.

چند راهکار خانگی با پیاز برای تقویت موها
رشد مو هرچند نیاز به صبر زیادی دارد؛ اما خیلی هم نباید طول بکشد. روغن پیاز می‌تواند رشد موها و حجم آن‌ها را افزایش دهد. شما می‌توانید راهکارهای خانگی زیر را به کار برید و از نتایج آن بهره‌مند شوید.

ماسک آب پیاز و روغن نارگیل
شما به دو قاشق آب پیاز، مقداری روغن نارگیل و کمی روغن درخت چای نیاز دارید. این مواد را خوب با هم ترکیب کرده و آن را به پوست سرتان بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید نیم ساعت روی سرتان بماند و سپس با یک شامپوی ملایم موها را بشویید.

روغن زیتون و آب پیاز
آب پیاز و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و آن را با حرکات دورانی روی پوست سر به آرامی ماساژ دهید. بعد از حدود دو ساعت، موها را با یک شامپوی ملایم بشویید. از این ماسک یک روز در میان استفاده کنید.

ماسک تخم‌مرغ و آب پیاز
برای تهیه‌ی این ماسک خانگی به آب پیاز، دو تا سه قطره روغن رزماری یا لاوندر و یک تخم‌مرغ نیاز دارید. تخم‌مرغ و آب پیاز را خوب هم بزنید و ترکیب حاصل را به پوست سر و تمام موهایتان بمالید. اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس با یک شامپوی ملایم بدون سولفات موها را بشویید. این کار را هفته‌ای یک تا دو بار انجام دهید.

ماسک آب پیاز و سیب‌زمینی
دو قاشق آب سیب‌زمینی و آب پیاز را با هم ترکیب کرده و آن را به پوست سرتان بزنید و ده دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سپس با شامپوی معمولی موها را بشویید.

ماسک آب پیاز و آبلیمو
یک قاشق آب پیاز را با یک قاشق آبلیموی تازه مخلوط کرده و آن را به پوست سرتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس با شامپوی ملایم موها را بشویید. می‌توانید هفته‌ای دو بار از این ماسک استفاده کنید.

چگونه آب پیاز برای موها تهیه کنیم؟
تهیه آب پیاز در خانه کار سختی نیست. شما به دو عدد پیاز و مخلوط‌کن نیاز دارید:
. پیازها را پوست بگیرید و زیر شیر آب خوب بشویید.
. پیاز را خوب خشک کرده و به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید.
. پیازها را در مخلوط کن بریزید، دستگاه را روشن کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. با استفاده از یک پارچه توری تمیز یا صافی، آب پیاز را بگیرید.
. پالپ پیاز را فشار دهید تا آب پیاز کاملا خارج شود. آب پیاز را در یخچال نگهداری کنید تا هر وقت لازم بود از آن استفاده کنید.
چند نکته
. همیشه آب پیاز را پیش از استفاده کاملا صاف کنید تا تکه‌های آن به موهایتان نچسبند.
. بعد از استفاده از ماسک آب پیاز، موها را با یک شامپوی ملایم بشویید.
. اگر نمی‌توانید بوی پیاز را تحمل کنید، چند قطره از هر عصاره روغنی که دوست دارید به آب پیاز اضافه کنید.
. پیش از استفاده از ماسک آب پیاز برای موهایتان، کمی از آن را روی پوستتان تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

عوارض جانبی احتمالی آب پیاز برای پوست
از آب پیاز به همان اندازه‌ی توصیه شده و به همان مدت زمانی که پیشنهاد شده استفاده کنید (نه خیلی زیاد).

خارش و سوزش
آب پیاز در خیلی از افراد موجب خارش پوست سر می‌شود چون سولفور زیادی دارد.

التهاب و ریزش مو
استفاده‌ی زیاد از آب پیاز می‌تواند التهاب را تشدید کرده و حتی موجب شوره و خشکی پوست شود که همه‌ی اینها ریزش مو را بدتر می‌کنند.

درماتیت
افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است با استفاده از آب پیاز روی پوست سر دچار اگزما شوند.

واکنش‌های آلرژیک
آب پیاز ممکن است سبب کهیر و راش‌های پوستی در برخی از افراد شود.

آیا می‌توان از آب پیاز روی موهای چرب استفاده کرد؟
بله، شما می‌توانید به موهای چربتان آب پیاز بزنید؛ اما مراقب باشید ماسکی که تهیه می‌کنید خیلی چرب نباشد. آب پیاز زمانی موثر است که به میزان توصیه شده استفاده شود. آب پیاز را به طور یکنواخت به همه پوست سرتان بزنید و سپس به آرامی ماساژ بدهید. بهتر است پیش از استفاده از آب پیاز، ابتدا موهایتان را کمی چرب کنید و اجازه دهید اب پیاز تقریبا یک تا دو ساعت بماند و سپس با شامپو بشویید.

آب پیاز چگونه می‌تواند باعث ریزش مو شود؟
جالب است بدانید بزرگ‌ترین عارضه جانبی آب پیاز برای موها این است که زیاد از آن استفاده کنید و دچار ریزش مو شوید. سولفور آب پیاز همانطور که گفتیم خیلی زیاد است و باعث خارش و تحریک پوست سر می‌شود و این می‌تواند به فولیکول‌ها، پوست سر و موها آسیب بزند. ریشه‌ی موها در اثر خاراندن مکرر پوست سر ضعیف می‌شوند و در نهایت سبب آسیب ریشه‌ی مو و ریزش مو خواهد شد.
برچسب ها: سلامت مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها