به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۳۶۲۱۷۲
بازار ارز چگونه آرامش خود را از دست داد؟

بانک مرکزی دست به دامن قیمت دستوری شد

بانک مرکزی دست به دامن قیمت دستوری شد
گروه اقتصادی: قیمت دلار در هفته اخیر در حالی دستخوش نوسان جدی شد و تا مرز روانی سی و سه هزار تومان پیشروی کرد که رییس کنون صرافان می‌گوید دلیل این اتفاق به دستوراتی برمی گردد که در بازار متشکل ارزی صادر شده است .

بر اساس این گزارش قیمت دلار تا سی و سه هزار تومان جلو رفت و بسیاری از معامله گران چنین نتیجه گرفتند که این پیشروی می‎تواند شمار بازیگران بازار ارز را افزایش دهد . این وضعیت البته سبب می‌شود تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد و چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده نیز حتی قیمت چهل هزار تومان را برای دلار منتفی نمی‌دانند .
 علی اصغر سمیعی ، رییس اسبق کانون صرافان می‌گوید قیمت دلار در شرایط فعلی سرکوب شده و فنر نرخ ارز در حال فشرده شدن است از این رو افزایش نرخ ارز به محض بروز اولین نشانه‌ها محتمل خواهد بود .

 تعلیق فعلی مذاکرات از یک سو و همچنین افزایش تقاضا به واسطه سرکوب شدید آن در ماه‌های اخیر از سوی دیگر مهمترین دلایل رشد بهای ارز اعلام شده است . در عین حال تشکیک در خبر آزادسازی هفت میلیارد دلار ارز نیز دلیل دیگری بود که سبب شد بازار واکنش افزایشی را نسبت به قیمت نشان دهد.

چرا آرامش بازار ارز بهم ریخت؟
حالا کامران سلطانی‌زاده، رییس کانون صرافان دلایل مهمی را برای برهم خوردن آرامش بازار ارز عنوان می‌کند و معتقد است تبعات تعیین کف و سقف برای نرخ ارز توافقی دلیل این اتفاق است.وی در این خصوص گفته است:متاسفانه در اقدامی عجیب مجددا دستوراتی به بازار متشکل داده شد که سقف و کف برای نرخ توافقی ایجاد شد که همین کار باعث فاصله گرفتن قیمت بازار و غیرواقعی شدن کشف نرخ توسط تجار و صرافان شده است.

او معتقد است: در زمینه نرخ ارز، مشکل اصلی این است که نرخ ارز در صرافی‌ها را باید به نرخ واقعی بازار برسانیم. اگر هر اقدامی که انجام می‌دهیم با بازار رسمی و آزاد فاصله داشته باشد متاسفانه آن گلوگاه و جا را دلال‌ها پر خواهند کرد.سلطانی‌زاده گفت: در بحث نرخ‌گذاری و ایجاد نرخ‌‌های فروش صرافی‌ها کار جدیدی اتفاق نیفتاده است. ما در کانون صرافان در سال ۹۸ اپلیکیشنی طراحی کرده‌ایم به نام کانون صرافان و در آن تمامی صرافی‌ها امکان بارگذاری نرخ خرید و فروش خود را داشته‌اند.

او اضافه کرد: حتی به صورت آنلاین نوبت‌دهی را هم داشته‌ایم که بعد از ۴ سال به عنوان سامانه برخط بازار متشکل رونمایی شد. حتی فروش آنلاین ارز را هم در کانون صرافان داشته‌ایم که متاسفانه در زمان مدیریت آقای همتی رئیس‌کل وقت بانک‌مرکزی با آن موافقت نکردند‌.به این ترتیب به نظر می‌رسد سیاستگذار در پی هراس از افزایش بیشتر قیمت ارز وارد تجربه آزموده شده پیشین شده و شکلی از قیمت‌گذاری دستوری را برای تحقق هدف یعنی مهار رشد قیمت ارز در دستور کار قرار داده است.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در شرایط کنونی 28 هزار و هشتصد تومان است اما بهای دلار در بازار آزاد به 32 هزار و 800 تا 33 هزار تومان رسیده است . به این ترتیب فاصله عمیق 4200 تا 5 هزار تومانی قیمت در صرافی بانکی و بازار آزاد نشان از استعداد دلار برای رشد قیمت دارد.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها