به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۶۲۱۸۴

افزایش بزاق دهان خطرناک است؟

افزایش بزاق دهان خطرناک است؟
گروه علمی: اگر متوجه شدید که آب دهان کودکتان بیشتر از حد معمول شده، ممکن است ناشی از ترشح بیش از حد بزاق دهانش باشد.در دهان همه افراد بزاق تولید می‌شود، ترشح بیش از حد بزاق زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی بیش از حد فعال می‌شوند و نتیجه آن ترشح بیش از حد است. گاهی اوقات، وجود بیش از حد معمول بزاق در دهان یا تجمع بزاق ممکن است منجر به افزایش آب دهان شود.

در بسیاری از موارد، ترشح بیش از حد بزاق موقتی خواهد بود زیرا نتیجه مصرف دارو یا عفونت است. در موارد دیگر، ممکن است علت آن بیماری مزمنی به نام ترشح بیش از حد بزاق مداوم یا سیالوره باشد.ترشح بیش از حد بزاق معمولا از طریق مشاهده ترشح بیش از حد آب دهان یا وجود لباس خیس ناشی از ترشح بزاق تشخیص داده می‌شود. همچنین نوعی از ترشح بیش از حد بزاق به نام سیالوره وجود دارد و زمانی رخ می‌دهد که ترشح بزاق در پشت دهان وجود داشته باشد و منجر به علائمی مانند مسدود شدن بزاق و ذات‌الریه شود.

گاهی اوقات، بلع ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. اگر متوجه شدید که خود یا فرزندتان با ترشح بیش از حد بزاق مواجه هستید، توصیه می‌شود برای تعیین علت اصلی و بحث در مورد گزینه‌های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است به‌طور موقت یا مزمن بزاق بیش از حد را تجربه کنید. دلایلی برای ترشح بیش از حد بزاق، از جمله ترشح بیش از حد آب دهان هنگام خواب، آلرژی‌های فصلی، عفونت‌های تنفسی، عوارض جانبی دارو یا نتیجه سکته مغزی یا سایر اختلالات عصبی وجود دارد.

در حالی که ترشح بیش از حد بزاق اغلب با تولید بیش از حد بزاق همراه است می‌تواند نتیجه ناتوانی بدن در پاکسازی کافی بزاق باشد، بنابراین در دهان تجمع می‌یابد تا زمانی که از طریق آب دهان آزاد شود.این مورد می‌تواند با آپنه خواب - به ویژه آپنه انسدادی خواب - رخ دهد، زمانی که راه هوایی باریک یا مسدود می‌شود و بزاق نمی‌تواند به درستی جذب شود. به‌طور مشابه، آپنه خواب مرکزی زمانی رخ می دهد که سیگنال‌های عصبی از مغز به درستی به سیستم تنفسی ارسال نشود. در نتیجه، تنفس و تولید بزاق به درستی اجرا نمی‌شود. از آنجا که آپنه خواب می‌تواند یک وضعیت خطرناک باشد، مشاوره با پزشک گوش، حلق و بینی به شدت توصیه می‌شود.

ترشح بیش از حد موقت بزاق می‌تواند ناشی از عواملی مانند فساد دندان، بارداری، رفلاکس معده به مری، قرار گرفتن در معرض سمومی مانند جیوه و داروهای ضد تشنج باشد. این علل ترشح بیش از حد موقت بزاق به ترتیب قابل درمان هستند. به عنوان مثال، اگر کودک شما دندان فاسد دارد و متوجه وجود آب دهان می‌شوید، این احتمال وجود دارد که با ترمیم دندان توسط دندانپزشک، ترشح بیش از حد بزاق برطرف شود.به‌طور مشابه، ترشح بیش از حد بزاق ناشی از بارداری احتمالا پس از پایان بارداری برطرف می‌شود.اگر داروهایی برای شما تجویز می‌شود که فکر می‌کنید باعث ترشح بیش از حد بزاق می‌شوند، با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین یا راه حل‌های دیگر برای کنترل بزاق اضافی صحبت کنید.
برچسب ها: بزاق دهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها