به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۶۲۱۸۸

گنجاندن حق حجاب در قانون اساسی ترکیه

گنجاندن حق حجاب در قانون اساسی ترکیه
 گروه بین الملل:حجاب زنان در ادارات و دانشگاه‌های ترکیه سال‌ها ممنوع بود زیرا آتاتورک بر جدایی دین و دولت اصرار داشت. در دوران اردوغان این رویکرد تغییر کرد. حال او می‌‌گوید برای بازگشت ناپذیر کردن مسئله، اصل حجاب در قانون اساسی بیاید.
حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه" همواره مشوق حجاب و روسری بوده است. حال رئیس جمهور ترکیه در نشست این حزب در آنکارا، پیشنهاد "حق حجاب" در قانون اساسی را مطرح کرده است. این پاسخی است به طرح کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه که برای اختیاری بودن پوشش زنان به پارلمان ارائه شده است. رجب طیب اردوغان  از قلیچدار اوغلو خواست که اگر در حرف‌های خودش صادق‌ است برای درج قانون حجاب در قانون اساسی همکاری کند.رجب طیب اردوغان در نشستی حزبی در آنکارا خطاب به رهبر حزب جمهوریخواه خلق گفت: «بیایید راه‌حلی در سطح قانون اساسی بیابیم نه در این حد.»
طرح کمال قلیچدار اوغلو، حق استفاده از روسری در نهادهای آموزشی و دولتی را تضمین می‌کند و هدف آن مختار بودن زنان در انتخاب پوشش و حفظ حقوق اولیه آنها عنوان شده است.
اردوغان به این طرح انتقاد کرده و گفته متن ارائه شده به پارلمان، تمام جوانب مسئله را در نظر نگرفته است. رئیس جمهور ترکیه هم‌چنین رهبر اپوزیسیون را به "دو رویی" متهم کرده و افزوده که به لطف حزب حاکم عدالت و توسعه، زنان ترکیه چنین حقوقی را کسب کرده‌ و از ممنوعیت‌های گذشته نجات یافته‌اند.از سال ۲۰۰۲ که حزب AKP  در قدرت است، ممنوعیت حجاب که میراث سکولاریسم کمال آتاتورک است، به تدریج لغو شد.  دولت ترکیه در سال ۲۰۱۰ ممنوعیت استفاده از پوشش اسلامی و حجاب در دانشگاه‌ها را لغو کرد و حق استفاده از روسری و پوشش اسلامی برای دانش آموزان در دبیرستان‌‌ها و مراکز دولتی نیز در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تضمین شد. سپس بر اساس همه‌پرسی قانون منع حجاب به کلی لغو شد.
قلیچدار اوغلو با طرح خود، هواداران اپوزیسیون را غافلگیر کرده است. حزب او CHP به طور سنتی از جدایی دولت و نهادهای مذهبی حمایت می‌کند و سکولاریسم را از بنیان‌های جمهوری ترکیه می‌داند.ناظران تصور می‌کنند که قلیچدار اوغلو این طرح را برای جذب رای دهندگان شهرستانی و سنتی ارائه کرده که به طور معمول به حزب اردوغان رای می‌دهند. قلیچدار اوغلو حتی در یک کلیپ ویدئویی  بابت اشتباهات گذشته حزبش برای مبارزه با حجاب پوزش خواسته است.
 این بحث اما به جدالی داغ بین دو حزب کهنه‌کار ترکیه منجر شده و در عین حال، شکافی نزد مخالفان حجاب و مدافعان حقوق زنان در حزب جمهوریخواه خلق ایجاد کرده است.
انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه قرار است ژوئن سال ۲۰۲۳ برگزار شود.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها