به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۳۶۲۲۰۲

قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برمی‌گردد

قیمت  نفت به ۱۰۰ دلار برمی‌گردد
گروه اقتصادی: بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمتهای نفت سریعتر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد و قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سه ماهه نخست سال آینده را از ۹۵ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بالا برد.اوپک پلاس روز چهارشنبه کاهش تولید گروهی به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را تصویب کرد، اما با توجه به ناتوانی اعضای متعدد این گروه برای تولید بالاتر، برآورد می‌شود کاهش واقعی این گروه کمتر و حدود یک تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود. عمده این کاهش تولید توسط عربستان سعودی و کشور‌های دیگر منطقه خلیج فارس انجام خواهد شد.

بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.استراتژیست‌های مورگان استنلی اعلام کردند این پیش بینی‌ها با فرض این بوده که تولید نفت روسیه پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، به میزان یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

بانک‌های دیگر هم به کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس واکنش نشان داد و پیش بینی قیمت نفت را بالا بردند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را به میزان ۱۰ دلار افزایش داد و ۱۱۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۹ به ۱۰۴ دلار و قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۸ به ۱۱۰ دلار بالا برد.دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس به تلویزیون بلومبرگ گفت: تمامی تحولاتی که در بخش عرضه شاهد بوده ایم، زمینه را برای قیمت‌های بالاتر نفت تا پایان سال، فراهم می‌کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا‌ها در موسسه مالی آی ان جی گفت: با توجه به کاهش عرضه بزرگی که از سوی اوپک پلاس اعلام شده است، بازار جهانی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه مواجه خواهد بود. این بانک در حال حاضر پیش بینی می‌کند قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۲۳، در محدوده ۹۰ دلار می‌ماند و در نیمه دوم سال آینده افزایش بیشتری پیدا کند.

قیمت نفت روز جمعه که بازار‌ها منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی سیگنال‌های اقتصادی بودند، کاهش یافت، اما در پی تصویب کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار گرفت. بهای معاملات نفت برنت با ۰.۴ درصد کاهش، به ۹۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تغییری نداشت و ۸۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بود. از ابتدای هفته جاری تاکنون، نفت برنت ۷.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱۱ درصد رشد کرده که بهترین رشد هفتگی هر دو شاخص از زمان آغاز جنگ اوکراین در مارس است.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها