به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۶۲۲۱۴

موضع‌گیری یکپارچه اروپا علیه روسیه

موضع‌گیری یکپارچه اروپا علیه روسیه
گروه بین الملل: نخستین نشست رهبران ۴۴ کشور اروپایی در قالب نهادی جدید به نام ''جامعه سیاسی اروپا'' در پراگ برگزار شد. اتحاد بیشتر در سیاست‌های اروپا علیه روسیه، از جمله مهمترین اهداف این نهاد تازه‌تاسیس عنوان شده است.
رهبران ۴۴ کشور اروپایی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، گرد هم جمع شدند تا نخستین نشست خود را در قالب نهاد سیاسی جدید به نام ''جامعه سیاسی اروپا'' برگزار کنند.
هدف از تشکیل این نهاد جدید، امکان همکاری نزدیک میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با شرکای این کشورها در خارج از این اتحادیه و همچنین همگرایی بیشتر در موضع‌گیری علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی این کشور علیه اوکراین عنوان شده است. نشست پراگ با حضور رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه با بریتانیا و کشورهای حوزه بالکان تشکیل شده است.
رهبران کشورهای اروپایی از تشکیل این نهاد جدید استقبال کرده‌اند.از جمله آنها، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که در نشست پراگ حضور داشت، ''جامعه سیاسی اروپا'' را ''یک نوآوری بزرگ'' نامید.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز که در ماه مه گذشته، ایده تشکیل این نهاد جدید را مطرح کرده بود، گفت: «ما یک محیط مشترک داریم؛ تقریبا یک تاریخ مشترک. از ما خواسته شده تا آینده خود را با هم بنویسیم.»
قرار است نشست بعدی این گروه، در کشور مولداوی برگزار شود. روسیه در هفته‌های گذشته بارها مولداوی را به حمله نظامی تهدید کرده است.از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، احتمال تنش نظامی میان روسیه و مولداوی در منطقه روس‌نشین ترانس‌نیستریا در مولداوی افزایش یافته است.رئیس جمهور مولداوی که کشورش در بهار سال میلادی آینده میزبان نشست ''جامعه سیاسی اروپا'' است، گفته که مشتاقانه منتظر میزبانی از رهبران این کشورها است و از ''نشانه حمایت'' [در برابر تهدیدهای روسیه] سخن گفت.در این نشست، علاوه بر جنگ در اوکراین، موضوع بحران انرژی و وضعیت اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شماری از کارشناسان بر این باور هستند که نشست پراگ، پیامی روشن برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است مبنی بر اینکه او تقریبا به طور کامل در اروپا، در انزوا قرار گرفته است.رئیس جمهور اوکراین نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت کرد و در سخنانی گفت: «جامعه سیاسی اروپایی ما می‌تواند به جامعه صلح اروپایی تبدیل شود.» ولودیمیر زلنسکی همچنین بر ضرورت تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه تاکید کرد.با وجود ابراز امیدواری رهبران کشورهای عضو ''جامعه سیاسی اروپا'' اما هنوز پرسش‌هایی در خصوص این نهاد تازه‌تاسیس بویژه نحوه تصمیم‌گیری آن وجود دارد.در همین خصوص، لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا در یادداشتی در روزنامه ''تایمز''، چاپ لندن نوشت: «این [نشست پراگ] نباید فقط یک دور گفت‌وگوی ساده باشد.»او خواستار آن شده که این نهاد جدید بتواند بویژه در خصوص سیاست‌های امنیتی، انرژی و مهاجرت دست به اقدام‌های مشخصی بزند.
با این حال، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که چندان نگران نتایج مشخص از این نشست نیست. او گفت: «درباره نگرانی‌های مشترک می‌توان به سادگی یک روز کامل در قالب گروه‌های مختلف و بدون دستور کار گفت‌وگو و رایزنی کرد.»به گفته شولتس، این می‌تواند زمینه همکاری بیشتری را با سایر کشورهای اروپایی که مشتاق پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، فراهم آورد.
صدراعظم آلمان با اشاره به حضور کشورهای بالکان در ''جامعه سیاسی اروپا''، در عین حال تاکید کرد که این نهاد جدید نباید جایگزینی برای گسترش اتحادیه اروپا باشد. 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها