به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۳۶۲۲۱۶

کسری 82 میلیونی ذخایر سدهای تهران

کسری 82 میلیونی ذخایر سدهای تهران
گروه اقتصادی: سال آبی جدید در ایران شروع شد اما از همین ابتدا با هشدارهای کمبود آب همراه بود. اگرچه برخی امیدوار بودند که بارش‌های سیل‌آسای تابستان کمبود آب را جبران کرده باشد اما چنین نشد و ذخایر سدها همچنان خالی است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تهران جمعیتی بالای ۹ میلیون نفر دارد. البته جمعیت تهران در روزها بیشتر می‌شود. اما تامین آب آشامیدنی این جمعیت حالا با مشکل مواجه شده است.به طور متوسط در هر شبانه‌روز سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر آب در تهران مصرف می‌شود. اما این مصرف با ذخایر سدها همخوانی ندارد.

خشک‌ترین زمستان تهران در راه است
همچنین میانگین بارندگی در سال جاری به پای میانگین بارش‌های سال گذشته نرسید. آنطور که مدیرعامل آبفای تهران به تجارت‌نیوز گفته، امسال می‌تواند خشک‌ترین زمستان تهران باشد.محمدرضا بختیاری گفت: «سال گذشته حجم مخازن سدها حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود؛ اما در حال حاضر با کاهش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی این حجم به ۴۰۰ میلیون‌ مترمکعب رسیده است. دو سال پیش حجم این مخازن ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود.» به عبارتی حجم مخازن سدها نسبت به دو سال قبل، نصف شده است.بنا به گفته بختیاری، امسال سال ویژه‌ای در حوزه آب است. کمبود بارش و کاهش ذخایر سدها از ویژگی‌های خاص سال جاری به حساب می‌آید.

کسری ۸۲ میلیونی ذخایر سدهای تهران
در همین حال، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به کسری ذخایر سدهای تهران هشدار داد.علیرضا ارسطویی با اشاره به کسری ۸۲ میلیون مترمکعبی مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته، گفت: «تامین آب در تهران در پاییز امسال دشوار است اما تدابیری برای گذر از این شرایط در نظر گرفته شده است. با این حال نیازمند همکاری جدی مشترکان تهرانی هستیم.»
تابستان امسال، ایران با بارش‌های سیل‌آسا مواجه شد. بارش‌هایی که خسارت‌های جانی و مالی زیادی در پی داشت. اما برخی امیدوار بودند این بارش‌ها بخشی از کسری ذخایر سدها در ایران را جبران کند. اما خسارت‌ها از سیراب کردن سدها پیشی گرفت.بررسی آمارهایی که تاکنون در این مورد ارائه شده است، این موضوع را تائید می‌کند. پیش از این فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفت «از روان‌آب تولیدی بارش‌های اخیر، حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب وارد مخازن سدهای کشور شد.آنطور که سخنگوی صنعت آب گفت، سدهای استان تهران حدود ۹.۵ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

زنجیره کسری ذخایر سدها در کشور
تنها تهران نیست که با کسری مخازن سدها مواجه است. در ادامه وضعیت ذخایر چند سد در شهرهای مختلف بررسی شده است.هفته گذشته محسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: «تنها سه درصد حجم مخازن سدهای گلستان آبگیری شده است.» اخیرا نیز محمودرضا شهلایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز گفت: «ظرفیت ذخیره آب در سدهای استان کرمانشاه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر بیشتر از ۶۶۶ میلیون مترمکعب ظرفیت آن خالی است.» بنابراین حدود نیمی از ذخایر سدهای کرمانشاه خالی است.

اواخر مرداد نیز علیرضا الماسوندی، معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران از خروج سد اکباتان همدان از مدار آبرسانی به دنبال پایان حجم ذخیره آب و خشکی آن خبر داد.الماسوندی گفت: «ورودی سد اکباتان صفر شده و اکنون ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و از طریق تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.»
اواخر تابستان نیز مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود گفت: «ذخیره سد زاینده رود به ۱۹۴ میلیون مترمکعب رسیده که حاکی از کسری ۸۴ درصدی ظرفیت این سد در آستانه سال آبی جدید است.»بنا به گفته مجتبی موسوی نائینی، ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۹۶۰ میلیون مترمکعب بود. در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

همه آمارهای بالا نشان از وضعیت بحرانی ذخایر سدها در کشور می‌دهد. در حالی که مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی پیش‌بینی کرده است که سال آبی جاری نیز ایران با خشکسالی مواجه است.شرایطی که کارشناسان می‌گویند احتمالا برخی با حفر چاه به دنبال تامین آب باشند که این موضوع خود تبعات بزرگتری به دنبال دارد؛ از جمله کاهش آب‌های زیرزمینی و تشدید فرونشست زمین در کشور. این در حالی است که همین حالا هم بنا به گفته کارشناسان زمین‌شناسی، اغلب دشت‌های ایران با فرونشست مواجه هستند.
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها