به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۳۶۲۲۲۲
شکاف تورمی میان فقیر و غنی

افزایش فشارهای تورمی بر اقشار کم‌درآمد‌ و فقیر

افزایش فشارهای تورمی بر اقشار کم‌درآمد‌ و فقیر
گروه اقتصادی: بررسی تورم سالانه در شهریور ماه 1401 نشان می دهد تورم اقشار کم درآمد جامعه به شکل قابل توجهی بالاتر از اقشار پر درآمد بوده و هرچه به سوی دهک ها فقیر تر می رویم فشار تورمی بیشتری حس می شود.به گزارش اقتصادنیوز، تورم ماهانه شهریور 2.2 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر به طور میانگین سطح عمومی قیمت ها در شهریور ماه نسبت به مرداد بالغ بر 2 درصد افزایش داشته که نسبت به تورم ماهانه در مرداد افزایشی جزئی را تجربه کرده است.
 
این در حالیست که تورم در ماه های گذشته علی الخصوص در خرداد ماه بسیار بالا بوده و حتی نرخ تورم به بالاتر از 12 درصد هم رسید که رکود تورم در چند دهه اخیر اقتصاد ایران شکسته شد. جهش تورمی رخ داده در خرداد ماه بیشتر از سمت تورم اقلام خوراکی بوده که ناشی از اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی به وجود آمده بود.بر مبنای ادبیات اقتصادی دولت پس از این جراحی اقتصادی باعث شکل گیری تورم فشار هزینه در اقتصاد ایران شد. زمانی که تورم بیشتر از سمت اقلام خوراکی باشد، اقشار کم درآمد جامعه متحمل فشار بیشتری می شوند، از همین رو نیز در ماه های گذشته شاهد به ثبت رسیدن تورم های بالا در دهک های پایینی به نسبت دهک ها بالای درآمدی بوده ایم.

فشار تورمی بر دوش اقشار فقیر
هر یک از دهک های درآمدی سبد مصرفی متفاوتی با هم دارند، به بیان دیگر اقلامی که دهک اول به عنوان فقیرترین دهک جامعه مصرف می کند یقینا با کالا و خدماتی که دهک دهم که ثروتمند تریت دهک محسوب می شود متفاوت است. هرچه از سمت افراد پر درآمد جامعه به سمت افراد کم درآمد حرکت می کنیم، وزن اقلام خوراکی در سبد مصرفی بیشتر می شود، از همین رو چنانچه تورم و افزایش قیمت ها به علت کالاهای خوراکی باشد، دهک های فقیر تر به نسبت دهک ها ثروتمند فشار بیشتری را حس خواهند کرد.

تورم اقلام خوراکی به علت جراحی اقتصادی دولت در چند ماه گذشته بسیار بالا بوده، به گونه ای که تورم اقلام خوراکی در خرداد تنها در عرض یک ماه بالغ بر 25 درصد به ثبت رسیده است. همین موجب گشته تا تورم به ثبت رسیده برای دهک های پایینی بسیار بالا باشد. آمار ها نشان می دهد تورم دهک سالانه دهک اول 47.6 درصد بوده است، این بالاترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی دهک های جامعه محسوب می شود. همچنین تورم سالانه برای دهک دهم نیز در پایان تابستان امسال 39.8 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر فقیرترین اقشار جامعه در یکسال گذشته به شکل قابل توجهی بیشتر از اقشار پر درآمد جامعه فشار تورم بر دوش شان بوده است.
 
شکاف تورمی میان فقیر و غنی
پس از دهک دهم، ثروتمند ترین اقشار جامعه دهک نهم محسوب می شود، تورم سالانه در این دهک 40.6 درصد برآورد شده که پایین ترین تورم بعد ار تورم دهک دهم به حساب می آید. از سوی دیگر دهک دوم که جز کم درآمد ترین دهک ها است پس از دهک اول بیشترین تورم را با 46.3 درصد در شهریور ماه به ثبت رسانده. بر این اساس می توان گفت که هر چه از سمت دهک های فقیر جامعه به سمت اقشار با درآمد بالا حرکت کنیمف در یک سال گذشته شاهد فشار تورمی بیشتری بوده ایم.

تورم نقطه به نقطه نیز در 49.7 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر خانوار های ایرانی در شهریور ماه 1401 نسبت به شهریور سال گذشته برای تهیه یک سبد کالایی و خدماتی مشخص به طور متوسط یک و نیم برابر بیشتر هزینه کرده اند. بررسی ها نشان می دهد با توجه به اینکه شعله تورم در مرداد و شهریور نسبت به ماه های پیشتر فروکش کرده، شاخص تورم نقطه به نقطه نیز در روند نزولی قرار گرفته است. اما در مورد شاخص تورم سالانه اوضاع بر همین منوال نیست.

تورم سالانه برآورد شده در شهریور امسال 42.1 درصد بوده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال نسبت به میانگین قیمت ها در دوازده ماه منتهی به شهریور سال گذشته، بالغ بر 42 درصد افزایش یافته است. که نسبت به همین شاخص در مرداد ماه افزایش یافته است. شاخص تورم سالانه یا همان دوازده ماهه برای محاسبه تورم بازه زمانی بلند تری را مورد بررسی قرار می دهد، از همین رو نیز افزایش قیمت ها به مرور و تاخیر نسبت به شاخص تورم نقطه ای دیده می شود. با توجه تورم بالای به ثبت رسیده در خرداد و تیر ماه، طبیعی است که هرچه جلو تر رویم تورم سالانه رشد بالاتری نسبت به تورم نقطه به نقطه داشته باشد.

مهدی فراهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ۱۸:۵۹
وزارت اقتصاد حداقل معیشت یک خانواده سه نفره را هفده میلیون و هشتصد میلیون تومان اعلام نموده پس چطور امکان دارد که اینجانب که با خانواده چهار نفره حقوقم دوازده میلیون میباشد جزء دهک دهم باشم در حالی که حقوق اینجانب از خط فقر اعلامی خو شان در حدود هفت میلیون کمتر است خوب باز هم جای شکر دارد ما هم در جمهوری اسلامی با ثروتمندان و لواسان نشینان که فقط در ورودی خانه اشان به اندازه کل زندگی اینجانب می ار زد هم طبقه شدیم واقعا از این مسخره تر چیزی وجود دارد خداوند از شما نگذرد . (399367)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها