به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۶۲۲۴۰

اعلام برندگان جایزه صلح نوبل امسال

اعلام برندگان جایزه صلح نوبل امسال
گروه بین الملل: برندگان جایزه نوبل صلح امسال (۲۰۲۲) معرفی شدند.به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام کمیته نروژی نوبل از اسلو، امسال "آلس بیالیاتسکی"، وکیل حقوق بشری از بلاروس که در کشورش زندانی است، سازمان حقوق بشری "یادبود" از روسیه و سازمان حقوق بشری اوکراینی "مرکز آزادی‌های مدنی" به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل اعلام شدند.
 
بر اساس وصیت نامه آلفرد نوبل، جایزه صلح به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته «بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، برای لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده باشد."آنه انگر، رئیس کمیته انتخاب جایزه صلح نوبل معتقد است که «برندگان به خاطر تلاش در حمایت از حقوق شهروندی» فعالیت کرده‌اند.

به گفته وی برندگان اهمیت «حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان» را نشان داده‌اند.
خانم انگر گفت که دریافت کنندگان همچنین به دلیل تلاش‌هایشان برای مستندسازی «جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت» مورد ستایش قرار گرفته‌اند."مموریال" (یادبود) یکی از گروه‌های فعال در زمینه جمع آوری مدرک درباره نقض حقوق بشر در روسیه در دوره شوروی و دوره پس از فروپاشی آن بوده است.
 
آلس بیالیاتسکی، موسس مرکز "ویاسنا" در بلاروس است که در سال ۲۰۲۰ نیز جایزه حقوق بشری Right Livelihood Award را در یک مراسم در سوئد دریافت کرده بود.جایزه صلح نوبل به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی یا حدود ۹۰۰ هزار دلار در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی که جوایز را در وصیت‌نامه خود در سال ۱۸۹۵ بنیان نهاد، در اسلو اهدا خواهد شد.کمیته نوبل نروژی در استناد خود گفت: "برندگان جایزه صلح نماینده جامعه مدنی در کشورهای خود هستند. آنها سال‌ها حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان را ترویج کرده‌اند."
برچسب ها: جايزه صلح نوبل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها