به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۶۲۲۴۱

بازار به ارزپاشی دولت پاسخ مثبت می‌دهد؟

بازار به ارزپاشی دولت پاسخ مثبت می‌دهد؟
گروه اقتصادی: سرعت افزایش قیمت دلار کم شد و قیمت‌ها در روزهای گذشته هم کمی عقب نشست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار در معاملات فردایی هم نزولی است. جز بازار تهران، سیگنالی که از هرات می‌رسد هم بیانگر برگشت قیمت دلار است.روز گذشته دلار فردایی کار خود را با ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه روز دلار روند نوسانی را طی کرد و کف و سقف معاملات به ترتیب ۳۲ هزار و ۶۵۰ و ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود.
اما بازار در هفته آینده چه روندی را طی خواهد کرد؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی گفت: در حال حاضر دلار رکورد زده است و وارد کانال‌های جدید شده است. اما دولت با خبردرمانی نرخ دلار را تا این سطح کنترل می‌کند. اگر در هفته آینده ارزپاشی بانک مرکزی نتیجه ندهد، ممکن است دلار وارد کانال‌های جدید ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان هم شود.این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اما احتمال این وجود دارد که خبردرمانی‌ها دیگر بر دلار تاثیرگذار نباشد و بازار روال طبیعی خود را طی کند.

حق‌شناس افزود: به دلیل اینکه دولت قیمت دلار را زیر ارزش ذاتی خود نگه داشته است، ارزپاشی بانک مرکزی هم جوابگو نخواهد بود. هنگامی ارزپاشی نتیجه می‌دهد که اخبار مثبت سیاسی_ اجتماعی به بازار ارسال شده باشد. اما در حال حاضر هیچ خبر مثبتی در رابطه با برجام و اوضاع سیاسی کشور منتشر نمی‌شود.

علت کاهش قیمت دلار چه بود؟
اما بعد افزایش ناگهانی قیمت‌ها، سرعت رشد آن کم شد و دلار دوباره وارد کانال قبلی خود شد. علت چه بود؟هنوز نمی‌توان مسیر قیمت دلار را پیش‌بینی کرد. تنها سیگنالی که ظرف چند روز گذشته از بازار ارز مخابره شده این است که امروز تب دلار فروکش کرده و قیمت‌ها مهار شده است.

این کاهش قیمت دلار در حالی رخ داده که با توجه به اخبار چند شب قبل انتظار می‌رفت قیمت دلار افزایشی باشد. در طی چند شب گذشته خبر رسید که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران است. کانادا هم ۱۱ مهرماه ۱۶ فرد و نهاد ایران را تحریم کرد. اما نکته مهم این بود که این اخبار بازار را تحت تاثیر قرار نداد و روند دلار در انتهای روز کاهش داشت.برخی معتقدند بازار ارز تحت تاثیر اخبار برجام و آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. خبری که چند روز قبل منتشر و مدعی شد که قرار است منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد شود.

برخی دیگر هم می‌گویند واکنش‌های منفی به اخبار جدید تحریم‌ها بازار را متقاعد کرده که تحریم جدیدی در کار نیست و احتمالا اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نمی‌کند. البته در این میان دو خبر دیگر هم منتشر شد. اول اینکه جوبایدن از تحریم‌های جدید خبر داد و رئیس اتاق ایران و سوئیس هم گفت کانال مالی ایران و سوئیس منتفی شده و افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان‌پذیر نیست.اما آنچه مسلم است اینکه فعلا تب دلار خوابیده است. اما نکته مهم این است که روند بازار پیش از گذشته غیرقابل پیش‌بینی است و دقیقا نمی‌توان اعلام کرد که روند بازار در کوتاه مدت چگونه است.البته کارشناسان معتقدند که روند کلی بازار برخلاف رویه دو روز قبل است. مگر اینکه اخبار مثبت برجامی به بازار برسد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها