به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۶۲۲۴۷

آلودگی هوا موجب تشدید کووید ۱۹ می شود

آلودگی هوا موجب تشدید کووید ۱۹ می شود
گروه علمی:طبق تحقیقات جدید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند مانع بهبودی کووید ۱۹ شود، حتی اگر فرد واکسینه شده باشد. «آنی شیانگ»، عضو تیم تحقیق از مؤسسه تحقیقاتی کایسر کالیفرنیا، می‌گوید: «این یافته‌ها مهم هستند زیرا نشان می‌دهند که در حالی که واکسن‌های کووید ۱۹ در کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان موفق هستند، افرادی که واکسینه می‌شوند و در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند همچنان در معرض خطر بیشتر عوارض بیماری در مقایسه با افرادی هستند که واکسینه شده اند اما در معرض آلودگی هوا نیستند.»
 
محققان سوابق پزشکی بیش از ۵۰۰۰۰ بیمار ۱۲ ساله و بالاتر که در ژوئیه یا آگوست ۲۰۲۱ مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شدند، را بررسی کردند. حدود ۳۴ درصد به طور کامل واکسینه شده بودند.محققان با استفاده از آدرس‌های خیابان و داده‌های کیفیت هوا، قرار گرفتن بیماران در معرض ذرات ریز موسوم به PM۲.۵، سطح دی اکسید نیتروژن (NO۲) و ازن (O۳) را یک ماه قبل از تشخیص کووید و یک سال قبل از آن تعیین کردند.

پس از تعیین اینکه واکسن‌ها در میزان خطر بستری شدن در بیمارستان تفاوت ایجاد می‌کنند، محققان همچنین دریافتند که حتی در بین افراد واکسینه شده، قرار گرفتن در معرض دو مورد از این آلاینده‌ها- PM۲.۵ و دی اکسید نیتروژن- خطر بستری شدن در بیمارستان را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.شیانگ گفت: «افرادی که کاملاً واکسینه شده بودند تقریباً ۹۰ درصد کمتر با خطر بستری در بیمارستان به خاطر ابتلاء به کووید ۱۹ روبرو بودند و این ریسک حتی در افرادی که نیمه واکسینه شده بودند حدود ۵۰ درصد بود.»

با این حال قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها همچنان مضر بود.شیانگ در یک بیانیه خبری گفت: «در میان افراد واکسینه شده، تأثیر مخرب قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده اند، کمی کمتر است. اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست.»

طبق این مطالعه، قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است التهاب ریه را بدتر کند و پاسخ ایمنی را تغییر دهد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌ها با بیماری‌های قلبی و ریوی و علائم شدیدتر کووید مرتبط است.نتایج نشان داد در حدود ۳۱۰۰۰ شرکت‌کننده در مطالعه که واکسینه نشده بودند، با قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض PM۲.۵ خطر بستری شدن شأن در بیمارستان به خاطر کووید ۱۹ تا ۱۳ درصد افزایش یافت. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت خطر را ۲۴ درصد افزایش می‌دهد.

در مورد دی اکسید نیتروژن، خطر بستری شدن در بیمارستان با قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت و طولانی مدت آلودگی هوا به ترتیب ۱۴ درصد و ۲۲ درصد افزایش یافت. این مطالعه ارتباط معنی داری بین سطح ازن و بستری شدن در بیمارستان ناشی از کووید پیدا نکرد.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها