به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۳۶۲۲۸۵

کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا

کاهش خطر سکته مغزی با تزریق واکسن آنفلوانزا
گروه علمی:دانشمندان این احتمال را بررسی کردند که تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. بر اساس پژوهشی که به تازگی در مجله عصب‌شناسی (Neurology) منتشر شده است، دریافت سالانه واکسن آنفلوانزا ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
 
فرانسیسکو جِی دو آباجو (Francisco J. de Abajo)، از پژوهشگران دانشگاه آلکالا در مادرید در اسپانیا، می‌گوید: مطالعات گواه این است که ابتلا به آنفلوانزا خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؛ اما پژوهش‌هایی در حال انجام است تا مشخص شود آیا دریافت واکسن آنفلوانزا می‌تواند در برابر سکته مغزی ایمنی ایجاد کند یا خیر.نتیجه این مطالعه‌مشاهده‌ای، حاکی از این است کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند، احتمالاً کمتر به سکته مغزی دچار می‌شوند. برای کسب اطمینان از اینکه واکسن این اثر محافظتی را ایجاد می‌کند یا عوامل دیگری نیز دخیل هستند، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

شایع‌ترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک است که به دلیل محدودیت در جریان خون‌رسانی به مغز ایجاد می‌شود، موضوع این پژوهش بود.به منظور جمع‌آوری داده‌ها برای این پژوهش، پژوهشگران با مراجعه به پایگاه داده مراقبت‌های بهداشتی اسپانیا افرادی را بررسی کردند که حداقل ۴۰ سال سن داشتند و اولین سکته مغزی خود را در ۱۴ سال گذشته تجربه کرده بودند. هر کدام از بیمارانی که سکته مغزی را تجربه کرده بودند، با پنج فرد هم‌سن و هم‌جنس خود مقایسه شدند. این پایگاه داده شامل اطلاعات ۷۱ هزار و ۶۱۰ نفر بود که سکته مغزی را تجربه نکرده بودند و ۱۴ هزار و ۳۲۲ نفر که دچار سکته مغزی شده بودند.

سپس، پژوهشگران بررسی کردند که آیا بیماران حداقل ۱۴ روز قبل از سکته مغزی، واکسن آنفلوانزا را دریافت کرده بودند یا خیر. برای افرادی که دچار سکته مغزی نشده بودند نیز موضوع تزریق واکسن آنفلوانزا را بررسی کردند.
نتیجه حاکی از این بود که در مجموع ۴۱.۴ درصد کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند، در حالی که ۴۰.۵ درصد از کسانی که دچار سکته نشده بودند، واکسن دریافت نکرده بودند. اما افرادی که این واکسن را دریافت کرده بودند معمولاً مسن‌تر بوده و دچار پرفشاری خون یا کلسترول بالا بودند که احتمال سکته مغزی را در آن‌ها افزایش می‌داد.پژوهشگران دریافتند افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که این واکسن را دریافت نکرده بودند، ۱۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی هستند. آن‌ها همچنین تأثیر واکسن ذات‌الریه را بر خطر سکته مغزی بررسی کردند و هیچ‌گونه اثر محافظتی نیافتند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها