به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۳۶۲۲۹۶

درخواست فنلاند در مورد جان‌باختن مهسا امینی

گروه سیاسی: دولت فنلاند خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ مهسا امینی شد.
درخواست فنلاند در مورد جان‌باختن مهسا امینی
وزارت خارجه فنلاند در توئیتی اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ مهسا امینی شده است. این در حالی است که ساعاتی پیش، پزشکی قانونی جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرد، علت مرگ مهسا امینی، ضربه به سر و سایر عناصر حیاتی بدن نبود، بلکه او بر اثر بیماری زمینه‌ای جان باخته است. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند در این تماس از استفاده نامتناسب از زور علیه معترضان مسالمت‌جو در ایران ابزار نگرانی کرده است. پیش از فنلاند، بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز درباره مرگ مهسا امینی خواستار تحقیقات بین‌المللی شده بودند. در روزهای گذشته نیز با مشخص شدن هویت برخی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر فشارهای بین‌المللی به جمهوری اسلامی افزایش یافته است.
در همین حال، رسانه‌های دانمارک روز جمعه ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) از "حادثه امنیتی" در محل سفارت جمهوری اسلامی در کپنهاگ خبر دادند. از قرار فرد مهاجم قصد حمله به افسانه نادی‌پور، سفیر جمهوری اسلامی در دانمارک را داشته است.  خبرگزاری ایرنا نوشت: «فرد مهاجم پس از ورود به محوطه سفارت، در حالی که سلاح سرد در دست داشت، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و وارد آوردن خسارات به خودروهای مستقر در پارکینک سفارت کرده است.» ایرنا به نقل از امیرعبداللهیان نوشته که پلیس دانمارک با تاخیر فراوان خود را به سفارت رسانده است: «مایه تاسف است که در قلب اروپا چنین تعرضی به یک خانم و سفیر دارای مصونیت دیپلماتیک انجام می‌شود و پلیس نیز به موقع در محل حضور پیدا نمی‌کند.»

هلند هم از شهروندان کشورش خواست ایران را ترک کنند
رویترز به نقل از خبرگزاری هلند گزارش داد: وزیر امور خارجه هلند از شهروندان کشورش خواست ایران را ترک کنند و به آنها توصیه کرد به ایران سفر نکنند. قبلا وزارت امور خارجه اتریش هم به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داد و با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه در جریان اعتراض‌ها در ایران، شماری از شهروندان کشورهای خارجی نیز به صورت ''خودسرانه'' بازداشت می‌شوند، از شهروندان خود خواست تا ایران را ترک کنند. پیشتر وزارت خارجه آلمان نیز به شهروندان خود و همچنین افراد دوتابعیتی ایرانی ـ آلمانی، درباره سفر به ایران هشدار داده و خواسته بود که تنها در صورت ضرورت، به ایران سفر کنند. بیانیه وزارت خارجه آلمان صراحتا تاکید کرده بود که شهروندان آلمانی و دو تابعیتی، به هر دلیلی ممکن است در ایران بازداشت شوند. 

روزنامه لوموند: نسل جوان ایران زیر بار زور نمی‌رود!
 روزنامه لوموند چاپ پاریس، در شماره امروز جمعه خود گزارش‌ها و مقالاتی را درباره اعتراضات در ایران منتشر کرده و تیتر یک صفحه اول خود را به ایران اختصاص داده است: «ایران؛ نسلی که حکومت را به چالش کشیده است».
 روزنامه لوموند چندین مطلب درباره وضعیت کنونی ایران منتشر شده و از جمله در یکی از این مطالب، آمده که نسل جدید ایران «نسلی است که به سادگی زیر بار زور نمی‌رود». در این گزارش، با شرح ماجرای جان‌باختن نیکا شاکرمی و تلاش مسئولان برای سرپوش گذاشتن بر آن، نوشته شده که قیام دختران ایران در پی کشته شدن مهسا امینی، از جمله در دبیرستان‌ها، و حتی در شهرهای بسیار مذهبی، هنوز خاموش نشده است.  این روزنامه فرانسوی همچنین در مقاله دیگری نیز به موضوع اینترنت در ایران پرداخته و نوشته حکومت هم اکنون وی‌پی‌ان‌ها را هدف گرفته است. در یکی دیگر از مطالب با عنوان «بی‌اعتمادی روز افزون بین مردم و حکومت در ایران»، نوشته شده که حکومت ایران هر چه بخواهد می‌تواند اعتراضات اخیر را «اغتشاش» عده‌ای بنامد که در پی «مرگ مهسا امینی به دنبال آشوبند»، ولی نباید از این اعتراضات متعجب باشد، چرا که نشانه‌های آن از مدت‌ها پیش معلوم بود.
لوموند در این مطلب به گزارش چند ماه پیش دولت با عنوان «عفاف و حجاب» اشاره می‌کند که در آن از دستگاه‌ها خواسته شده بود درباره حجاب سخت‌گیری بیشتری کنند؛ سخت‌گیری‌ای که تاکنون به جان‌باختن 154 نفر منجر شده است.
برچسب ها: مهسا امینی

۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ۱۹:۱۳
امید است خانم نادی پور سفیر ایران در دانمارک، با حمله به سفارت ایران، و رعب و وحشتی که برایشان ایجاد شد.فقط یک لحظه، تکرار می کنم، فقط یک لحظه، وضعیت زنان و مردم ایران را در این روزها، درک کنند و بفهمند آنها چه می کشند. (399369)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۱۶:۱۵
کاسه داغتر از اش (399460)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها