به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۳۶۲۲۹۹

اعتراضات فضای سیاسی را واکسینه می‌کند

اعتراضات فضای سیاسی را واکسینه می‌کند
گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس با تاکید بر این‌که «انقلاب اسلامی محصول اجتماعات مردمی است» گفت: اگر به مردم اعتنا نکرده و مطالبات آن‌ها را نادیده بگیریم نتیجه این خواهد شد که غرب مردم ما را در دست خود بگیرد و ما تنها تکیه‌گاه استحکام قدرت جمهوری اسلامی را از دست خواهیم داد.
احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت فراهم کردن بستر قانونی مناسب برای شنیده شدن صدای اعتراضات مردم، بیان کرد: قانون اساسی ما یک قانون مترقی و پیشرفته است. اصل 27 قانون اساسی اجتماعات را آزاد تلقی کرده مگر این‌که مخل اسلام و یا مسلحانه باشد. در غیر این صورت ما هیچ گونه محدودیتی برای شکل گیری اجتماعات نمی‌توانیم قائل شویم. متاسفانه نوع نگرش ما نسبت به این بند از قانون اساسی در مقاطع مختلف دارای اشکال بوده و ایراد اساسی نیز به مجلس وارد است.
وی ادامه داد: مجلس در تصویب قانونی در راستای تحقق اصل 27 قانون اساسی کوتاهی کرده و متاسفانه در 40 سال گذشته ما قانونی در این حوزه نداشته ایم. وزارت کشور نیز با نوشتن یک آئین نامه در راستای اجرای اصل 27 قانون اساسی گام برداشته است. این آئین نامه وزارت کشور نیز اساسا مغایر اصل 27 قانون اساسی است. اصل 27 قانون اساسی اجتماعات و تجمعات را آزاد دانسته به واسطه اینکه انقلاب اسلامی محصول اجتماعات مردمی بوده است.
نماینده  تبریز در مجلس، تصریح کرد: متاسفانه وزارت کشور در آئین نامه ای که نوشته است برگزاری اجتماعات را موکول به اخذ مجوز از وزارت کشور کرده است و سخت گیری‌هایی به واسطه جزم اندیشی و نگرش دستگاه های امنیتی که هر اجتماعی می‌تواند امنیت کشور را مورد آسیب قرار دهد در این آئین نامه اعمال شده است. غافل از این‌که این اجتماعات و اعتراضات مردمی دانشگاه سبب مصونیت و واکسینه شدن فضای سیاسی کشور می شود.
وی تاکید کرد: اجتماعات مردمی این امکان را فراهم می کند تا اگر زمامداران روش و یا شیوه غلطی دارند به واسطه اعتراض مردم شیوه و روش خود را اصلاح کنند. زمانی این بستر به خوبی مهیا می شود که ما بتوانیم گردن بر اصالت احزاب بگذاریم. در کشور با استفاده از نرم افزارهای قانونی که در مجلس باید به تصویب برسد این امکان را فراهم کنیم تا احزاب بتوانند در چهارچوب های مشخصی نماینده مطالبات گروه های مختلف جامعه باشند و اگر قرار است رقابتی بین تفکرها باشد در پای صندوق‌های رای رقم بخورد.
این عضو کمیسیون امروداخلی کشور و شوراها در ادامه تصریح کرد: بازتاب خواسته ها و مطالبات مردم باید خودش را در رقابت احزاب پای صندوق های رای نشان دهد. پس از انتخابات نیز صندوق رای حاکم بر تمشیت اداره امور کشور باشد. زمانی که چنین زیرساخت هایی در سطح کشور وجود نداشته و احزاب نیز موسمی و فصلی بوده و صرفا در زمان انتخابات به وجود آمده و دوباره تا دور بعد ناپدید می شوند شرایط به وضع کنونی ختم می شود. مردم نیز متر و معیاری برای اندازه گیری عملکرد احزاب که به چه میزان منفعت آنان را تامین کرده به واقع در اختیار ندارند.
وی افزود: ما امروز نمی توانیم صرفا بگوییم که با اجرای اصل 27 قانون اساسی مشکل حل خواهد شد. ما بایستی به احزاب اصالت ببخشیم. در انتخابات نیز باید این امکان را فراهم کنیم که در کنار افراد مستقل احزاب نیز کاندیدا شوند. احزاب نیز باید در قبال کاندیدایی که معرفی کردند و توانسته  کرسی مجلس یا شوراهای شهر و روستا را کسب کند باید به مردم پاسخگو باشند. مادامی که چنین زیرساخت هایی در سطح کشور فراهم نگردد اینکه صرفا بگوییم اصل 27 قانون اساسی اجرا شود قطعا نتیجه به آشوب و بلوا کشیده خواهد شد. همه این بخش ها باید در کنار هم رشد کند. اگرطول انگشتان یکدست متناسب نباشد عملا آن دست کارآیی خود را از دست می دهد. در این حوزه نیز باید تمام زیرساخت ها در کنار هم رشد کنند.
وی با تاکید بر این‌که «کشور نیازمند یک نگاه جامع برای شنیدن و پاسخگویی به مطالبات مردمی است»، واکنش اولیه دولت به ماجرای اعتراضات را قابل نقد دانست و درباره پیشنهاد برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نیز گفت: این نگرش غلط است.البته کرسی‌های آزاد اندیشی نیز در جای خود لازم است و رهبر انقلاب نیز در این زمینه توصیه داشتند اما برای نخبگان بوده است. ما باید این امکان را در سطح کشور فراهم کنیم که اگر هر فردی یا هر گروه سیاسی تفکر متفاوتی دارد بتواند ابراز وجود کرده و حرف خود را مطرح کند. اما متاسفانه یک غفلت ناصوابی همه را احاطه کرده است.
وی در ادامه در خصوص عملکرد مجلس در خصوص فوت مهسا امینی، بیان کرد: مجلس مطرح کرد که به واسطه این حادثه دشمنان سواستفاده کردند یا دشمنان چه کارهایی انجام دادند. درحالی که بنده معتقد هستم که دشمنی دشمن همواره وجود دارد و هر فرصتی که به دست بیاورد با ما دشمنی خواهد کرد. ما باید شرایط را به نحوی مدیریت کنیم تا بتوانیم یک فضای سیاسی واکسینه ایجاد کنیم. حتما ما با غرب امکان سازش نداریم. این اصل پذیرفته شده در انقلاب اسلامی است. ولی اگر به مردم اعتنا نکرده و از مطالبات آنها غفلت کنیم نتیجه این خواهد شد که غرب مردم ما را تصرف خواهد کرد و مردم ما را در دست  خود خواهد گرفت. آنگاه ما تکیه گاهی نخواهیم داشت. تکیه گاه ما برای پیشرفت کشور و استحکام قدرت جمهوری اسلامی ایران مردم است. زمانی که دست ما از این قدرت لایزال بریده شود دیگر چیزی نخواهیم داشت.
علیرضابیگی در ادامه با اشاره به ضرورت داشتن سعه صدر در مواجه با اعتراضات دانشجویی، خاطر نشان کرد:باید این واقعیت را بپذیریم که بعد از یک دوره دو ساله که دانشگاه‌های ما تعطیل بوده و عملا فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها نداشته‌ایم و یکباره دانشگاه با چنین موضوعی روبه رو شده است، حرارت و جدیت دانشگاه در مواجه با این موضوع قابل توجیه و مثبت است. اگر دانشگاه واکنشی نشان ندهد محل تامل است. دانشگاه حرارت سنج جامعه است. ما  واسطه دانشگاه می توانیم جوانان کشور را درخصوص آنچه در کشور می‌گذرد مسئول کنیم. اگر غیر از این باشد باید به دانشگاه تردید کرد. طبیعی است برخی از حرکت‌های دانشجویی می‌تواند حاشیه‌هایی داشته باشد اما یک برخورد جامع و نگرش جامع به فعالیت های سیاسی در دانشگاه می‌تواند این حاشیه‌ها را کمرنگ کند. باید برخورد پدرانه و مشفقانه با دانشگاه صورت گیرد. اساسا رویارویی با دانشگاه به واسطه ضرب و زور و اقدامات پلیسی نتیجه عکس دارد.
وی در پایان بیان کرد: دانشگاه بخشی از مردم بوده و یک نهاد مرجع است. اگر ما به مردم اعتنا نکنیم قطعا در رویارویی با دشمنان دچار ضعف خواهیم شد.
 
برچسب ها: اعتراضات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها