به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۳۶۲۳۵۸
حضور سیاسیون در اینستاگرام فیلتر شده!

قالیباف، رئیسی و ضرغامی فیلترینگ را دور زدند

قالیباف، رئیسی و ضرغامی فیلترینگ را دور زدند
گروه سیاسی: 30 شهریورماه بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت رئیسی، خبر از ایجاد محدودیت بر روی اینترنت ایران داد. او در حاشیه جلسه هیئت دولت، درباره احتمال قطع‌شدن اینترنت در پی اعتراضات مردم به فوت مهسا امینی، دختر 22ساله اهل سقز کردستان، گفت: «پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به‌صورت مستمر رصد می‌کنیم. به‌خاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم‌گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به‌صورت روتین تأمین می‌کنیم.»

بر همین اساس، از همان 30 شهریورماه، کاربران فضای مجازی علاوه بر محدودشدن اینترنت و قطع‌شدن آن در ساعات خاصی از شبانه‌روز با فیلترشدن برخی بازی‌های آنلاین و پلتفرم‌هایی مثل واتس‌اپ، اینستاگرام، کلش‌آف کلنز و... روبه‌رو شدند. 

وقتی دولتمردان و مجلسی‌ها، فیلترینگ را دور می‌زنند
اما، در این روزهایی که اینترنت ملی شده است و تنها در ساعتی از شبانه‌روز به‌سختی می‌توان به اینترنت جهانی دست پیدا کرده و برای دسترسی به برخی سایت‌ها و پلتفرم‌ها باید از فیلترشکن استفاده کرد، برخی از مسئولان در فضای مجازی حضوری فعال دارند.ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، ناصر کنعانی، حسین امیرعبداللهیان، عزت‌الله ضرغامی و سارا فلاحی از جمله سیاستمدارانی هستند که در اینستاگرامِ فیلترشده، فعال بودند.گویی مسئولانی که بر فیلترینگ مُهر تأیید زده و بر طرح صیانت و استفاده از اینترنت ملی اصرار می‌ورزند، خود این قانون را نقض کرده و استوری و پست‌هایشان همانند گذشته به‌راه است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از مسئولانی بود که بیشترین فعالیت را در این مدت در اینستاگرام داشت. او در آخرین پست اینستاگرامی‌اش، بخشی از اظهارات خود در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت را منتشر کرده است. رئیس مجلس همچنین در پست دیگر، بخشی از نطق پیش از دستور خود در مجلس با تیتر «اعتراض اصلاح‌خواهانه به تغییر تصمیم‌ها منجر می‌شود» را منتشر کرده است.  ابراهیم رئیسی هم آخرین پست خود را به بیانات رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح اختصاص داده است؛ اما پیش از این دو پست دیگر در 10 مهرماه و همچنین 11 مهرماه منتشر کرده است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در این مدت حضوری فعال در اینستاگرامِ فیلترشده داشت، او با انتشار پستی به بیانیه جو بایدن درباره اینترنت ایران واکنش نشان داد و نوشت: «سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی‌نقاب حقوق بشر آمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و... و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند. بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هرچند ریاکاری نیازی به فکر ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار و به اذعان دولت آمریکا بی‌سابقه و فلج‌کننده علیه ملت ایران باشد که اِعمال آنها علیه هر ملتی، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.»حسین امیرعبداللهیان هم پستی را به تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه ایتالیا اختصاص داد. عزت‌الله ضرغامی هم در یک استوری، توئیت خود درباره ملاقات با بهمن فرمان‌آرا را منتشر کرد. 

اینستاگرام فیلتر می‌ماند؟
هرچند که زمان پایان فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام هنوز مشخص نیست و وزیر ارتباطات دراین‌باره می‌گوید: «تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست، از وزیر کشور به‌عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سؤال کنید.» اما، اظهارات محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره محدودیت‌ها بنا به برخی تحلیل‌ها بر فیلترینگ دائمی این پلتفرم‌ها صحه گذاشت.

او در همایش بررسی نقش نخبگان در جهاد تبیین، با انتقاد از مسئولان گفت: «کاش آن زمان که مقام معظم رهبری بحث مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات را مورد تأکید قرار داده بودند، اقدام می‌کردیم. امروز فردی که در گذشته مسئولیت ایجاد این شبکه را برعهده داشته است، در توئیتی فیلترکردن اینترنت را زیر سؤال برد، ای کاش جلسه و مناظره‌ای بود تا من با شواهد مبین ثابت می‌کردم که او در این جنایت دست دارد.»

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به اینکه کسب‌وکار مردم در اینستاگرام با مشکل روبه‌رو شده است، اظهار داشت: «باید آن زمان که هنوز کسب‌وکار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می‌کردیم تا به‌جای استفاده از برنامه خارجی و با کمک فکر و اندیشه جوانان، شبکه داخلی ایجاد می‌کردیم. این کوتاهی‌ها، تقصیرها و تعمد در توجه‌نکردن به تأکید مقام معظم رهبری، امروز ما را به اینجا رسانده که در واتس‌اپ و اینستاگرام شاهد برگزاری کلاس‌هایی برای جرم و جنایت، بی‌عفتی و هرزگی باشیم.»
مرجع : قرن نو

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۱۶:۰۹
فيلترينگ يعني استبداد (399458)
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۱۸:۲۴
دوراندیشی شما فرستادن توله هاتون به آمریکا و کانادا بود (399491)
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۲۳:۱۷
انصافا توجه نمي كنيد كه تهيه فيلتر شكن براي اين آقايان و خانم ها هزينه آنچناني ندارد كه نگران مشكلات اقتصادي خانواده شوند و احيانا مديون آنها چرا كه سركار خانم خزعلي از طريق آقازاده دانش بنيانش از خارج برايشان نصف قيمت فيلتر شكن مي رساند . بله .. (399526)
م.و
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۰۶:۳۹
باید اینترنت به روز اول و دوره قبل ار رئیسی بر گردد این خشم ملت را چند برابر میکند این توهین به حق و حقوق و ازادی ملت است توهین به ملت و به بزرگسالان است اینترنت ربطی به اشوب و اعتراظات ندارد بلکه خوی حیوان گونه برخی مسئولین در بحث حجاب اجباری باعث اعتراض ملت شده است ملت با چشمان خود می بیند چه بر خوردی با زنان و نوامبس مردم میشود خوی حیوانی از سوی برخی عوامل باعث اشوب است اینترنت اینستاگرام ابزار حیاتی ملت است این محدودیت هم یک عامل اعتراض است و دلسردی شدید و انزجار ملت از نظام اسلامی است (399540)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها