به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۳۶۲۴۰۷

رصد ضربان قلب از راه دور ممکن شد

رصد ضربان قلب از راه دور ممکن شد
گروه علمی:محققان یک استوتسکوپ الکترونیکی روی موبایل هوشمند ابداع کرده اند در حقیقت یک اپلیکیشن است که به پزشکان کمک می کند ضربان قلب بیمار را از راه دور رصد کنند. استوتسکوپ درسال ۱۸۱۶ میلادی ابداع شد اما اکنون پس از گذشت ۲۰۰ سال می توان به جای آن موبایل هوشمند را روی سینه فرد قرار داد و ضربان قلب وی را ثبت کرد.
 
در همین راستا محققان کالج کینگ لندن یک اپ ابداع کرده اند که نه تنها ضربان قلب را بلکه صداهای بین باز و بسته شدن دریچه های قلب را نیز  ردیابی می کند. مهمترین کاربرد چنین ابزاری آن است که اگر فرد سوفل قلبی داشته باشد، آن را آشکار می کند. سوفل قلبی به صدایی غیرطبیعی بین ضربان قلب منجر می شود و نشان می دهد  فرد دچار بیماری قلبی است. همچنین فناوری جدید اطلاعات بیشتری برای ردیابی فیبریلاسیون دهلیزی را فراهم می کند.

فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب ناهماهنگ را می توان به وسیله یک اکوکاردیوگرام نیز ثبت کرد که در ساعت هوشمند تعبیه شده اما اپ جدید اطلاعات بیشتری فراهم می کند.نرم افزار مذکور«Exhoes app» نام گرفته و نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد افراد می توانند با قراردادن گوشی موبایل روی سینه شان به خوانشی دقیق و با کیفیت از ضربان قلب شان دست یابند.

 تحلیل داده های ۱۱۴۸ کاربر نشان می دهد افراد بدون در نظر گرفتن جنسیت یا وزن شان می توانند  ضربان قلب خود را با استفاده از اپ ردیابی کنند.هنگامیکه فردی ضربان قلب خود را روی اپ ثبت می کند، این داده به مخزنی افزوده می شود که به محققان کمک می کند کیفیت صوت و مفهوم پزشکی آن را ردیابی کنند. البته کاربران  هیچ گونه تشخیص یا توصیه پزشکی از دکتر دریافت نمی کنند اما در آینده می توان این قابلیت را به اپ اضافه کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها