به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۶۲۵۰۲

۱۶ درمان خانگی آکنه را بشناسید

۱۶ درمان خانگی آکنه را بشناسید
گروه علمی:برای مبارزه با آکنه طیف گسترده‌ای از درمان‌های خانگی وجود دارد. این نوع درمان‌ها از موادی مانند آلوئه ورا،عسل،نعنا،جوش شیرین و هر ماده خوراکی که ممکن است در خانه وجود داشته باشد تشکیل شده‌اند. همچنین رژیم غذایی کم چرب و ورزش در درمان آکنه مؤثر هستند. نکته مهم این است که شما باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید؛ چون آکنه در موارد شدید فقط با ترکیبات دارویی خاصی قابل درمان است.
 
تخمین زده می شود که آکنه تا ۸۵ درصد از افراد جوان بین ۱۲ تا ۲۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین شایع ترین بیماری پوستی در سراسر جهان هست.باید بدانید که درمان آن همیشه آسان نیست و استفاده از درمان های خانگی فقط می‌تواند برای آکنه‌های خفیف مفید باشد.

۱.آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. ژل به دست آمده از پالپ برگ های آن را معمولا به کرم ها و لوسیون های پوست،صابون ها، شامپوها و سایر محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌کنند.این گیاه فواید زیادی در درمان بیماری های مختلف پوستی دارد.همچنین آلوئه‌ورا در ترکیب با مواد دیگری مانند ترتینوئین استفاده می‌شود که طبق مطالعات انجام شده برای آکنه ولگاریس، خفیف یا متوسط، مؤثر است.برای استفاده از آن، یک برگ آلوئه ورا را از گیاه جدا می‌کنند،پوست برگ را خراش می‌دهند و ژل آن را به‌طور مستقیم روی ناحیه آسیب‌دیده قرار می‌دهند.نکته مهم این است که قبل از استفاده از این ژل،پوستتان باید تمیز باشد.

۲.عسل
این ماده دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است و از آنجایی که باکتری‌ها عامل اصلی تشدید بثورات و جوش‌ها هستند،محققان عسل را به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای مبارزه با آکنه معرفی می‌کنند.
شما می توانید آن را به چند روش استفاده کنید:دو قاشق غذاخوری عسل با یک قاشق چای‌خوری آب لیمو مخلوط کرده،روی ناحیه آسیب‌دیده پخش کنید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.همچنین عسل را می‌توانید به‌طور مستقیم روی جوش‌ها بمالید و نیم ساعت بعد صورت خود را بشویید.

۳.لیمو
بر اساس تحقیقات انجام شده،لیمو به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی که دارد،می تواند به عنوان یک عامل طبیعی برای مشکلات پوستی استفاده شود.یک لیمو را از وسط نصف کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده مالیده یا فشار دهید.همچنین می توانید آب لیمو را روی یک پد پنبه ای قرار دهید،آن را روی پوست بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.از ریختن قطره آب لیمو در چشم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

۴.جوش شیرین
خواص و کاربردهای جوش شیرین متنوع است.به‌طوری که حتی در ورزش هم از آن استفاده می‌شود چون دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.به ویژه،اگر از آن به عنوان پماد استفاده کنید، می‌تواند به مبارزه با جوش‌های معمولی و سرسیاه کمک کند.توصیه می شود یک قاشق بزرگ (۱۰ گرم)از جوش شیرین را بردارید و به مقدار کافی با آب مخلوط کنید تا مخلوطی همگن و خمیری به دست آید.این مخلوط را روی قسمت‌های آسیب‌دیده دارای آکنه قرار دهید.۱۰ دقیقه بعد،آن را بردارید و پوست خود را با صابون و آب سرد به خوبی بشویید.

۵.دارچین
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند از رشد سویه‌های مرتبط با ایجاد آکنه مانند پروپیونی باکتریوم آکنه، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، و استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری کند.یک قاشق دارچین را با دو قاشق عسل مخلوط کنید.مخلوط تشکیل شده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید.

۶.چای سبز
چای سبز غنی از پلی فنول است که می توانید از آن به عنوان یک درمان خانگی برای مبارزه با آکنه نیز استفاده کنید. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان موجود در آن،عامل مهمی در مهار پروپیونی باکتریوم آکنه است.کرم‌ها و لوسیون‌های دارای چای سبز در فروشگاه‌ها موجود است اما می‌توان خیلی راحت آن را در خانه تهیه کنید.فقط کافی است چای سبز را دم کرده و با پنبه روی پوست بمالید.

۷.روغن درخت چای برای درمان آکنه
این روغن از یک گیاه خاص در استرالیا استخراج می‌شود.چون دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است،به همین خاطر از روغن درخت چای در درمان آکنه استفاده می‌شود.برای استفاده از این روغن،باید آن را رقیق کنید.علاوه بر این،می‌توانید آن را روی پد پنبه‌ای مالیده و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

۸. نعناع
با استفاده از ماسک نعناع می توانید از خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی این گیاه برای درمان آکنه بهره ببرید.برای درست کردن آن،فقط به ۲۵۰ میلی لیتر آب و ۱۵ گرم برگ نعنا نیاز دارید.برگ ها را در آب گرم بگذارید تا نرم شوند. آنها را در هاون له کنید و به صورت خمیر درآورید.مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس، پوست خود را به خوبی بشویید.

۸. سرکه سیب برای آکنه
سرکه سیب حاوی اسیدهای آلی است که به مبارزه با انواع باکتری ها از جمله باکتری های مربوط به آکنه کمک می کند. با این حال،باید به صورت رقیق استفاده شود زیرا ممکن است پوست به آن واکنش نشان دهد.فقط باید حدود ۱۵ ثانیه آن را روی پوست خود بگذارید و با آب فراوان بشویید.

۱۰.فندق جادوگر
این فندق یک گونه معمولی در آمریکای شمالی است و حاوی تانن با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی می‌باشد.مقداری از پوست و برگ آن فرآوری شده و به عنوان یک محصول طبیعی در لوازم آرایشی استفاده می شود.مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۲ در آنتی‌اکسیدان‌ها منتشر شد،خواص آن را برای درمان آکنه تأیید کرد.به عنوان یک درمان خانگی برای مبارزه با آکنه،توصیه می‌شود یک قاشق غذاخوری فندق را درون یک فنجان آب ریخته و بگذارید بجوشد.بعد به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید و سپس آن را صاف کنید.شما می‌توانید ۱ یا ۲ بار از این مخلوط در روز استفاده کنید.

۱۱.لایه برداری خانگی
لایه‌برداری می‌تواند به درمان آکنه کمک کند، زیرا سلول‌های مرده و سایر ناخالصی‌هایی که منافذ را می‌بندند را از بین می‌برد.امروزه طیف گسترده ای از روش ها و محصولات لایه برداری وجود دارد ولی با این حال می توانید آن را در خانه نیز انجام دهید.نمک یا شکر را با روغن نارگیل مخلوط کنید.سپس به آرامی روی پوست مالیده و بگذارید برای چند دقیقه بماند.در نهایت،پوست خود را با آب و صابون خوب بشویید.

۱۲.مکمل روی
چندین مطالعه روی نقش این ماده معدنی انجام شده است و نشان داده شده افرادی که آکنه دارند،مایل هستند مقدار نسبتا کمی از این ماده را استفاده کنند.بنابراین مصرف مکمل‌های روی به میزان ۱۰ میلی گرم می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

۱۳.امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۳ بر عوامل التهاب مزمن تأثیر می‌گذارند که به کاهش آکنه کمک می‌کند.آنها را می توان با مصرف ماهی (سالمون، ساردین، آنچوی)و همچنین آجیل (گردو)،دانه های چیا یا کتان به دست آورد.

۱۴.رژیم غذایی
رابطه بین رژیم غذایی و آکنه هنوز مشخص نشده است ولی برای درمان آکنه،یک رژیم غذایی با بار گلیسمی پایین توصیه می شود.از غذاهای فرآوری شده، آرد تصفیه شده و شکر اجتناب کنید.

۱۵.ورزش کنید
موضوع دیگری که تحقیقات بیشتری نیاز دارد،تأثیر ورزش بر آکنه است.با این حال، شکی نیست که فعالیت بدنی بر گردش خون و تنظیم هورمون‌ها و همچنین بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد.

۱۶.مدیریت استرس
اگرچه توافق کاملی بین محققان وجود ندارد اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که استرس می‌تواند آکنه را بدتر کند.هورمون هایی که در موقعیت های استرس زا ترشح می شوند،تولید سبوم و پاسخ التهابی را افزایش می دهند.بنابراین، درمان های خانگی برای آکنه باید شامل هر کاری باشد که می توانیم برای کاهش استرس انجام دهیم.این کارها شامل استراحت منظم، شرکت در فعالیت های اوقات فراغت، ورزش، مدیتیشن و تکنیک های آرامش است.

مراقب درمان های خانگی برای آکنه باشید
زمانی که آکنه خفیف باشد، درمان های خانگی برای آن معمولا جواب می دهند اما در موارد شدیدتر، آنها نباید به عنوان اولین یا تنها گزینه در نظر گرفته شوند.از سوی دیگر، این واقعیت که آنها داروهای خانگی هستند، به این معنی نیست که آنها کاملاً بی ضرر،بدون خطر یا فاقد عوارض جانبی هستند.بنابراین،در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک،فورا مصرف آنها را قطع کنید.
برچسب ها: درمان آکنه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها