به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۳۶۲۵۱۰

افغانستان بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران

افغانستان بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران
گروه اقتصادی: افغانستان به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران تبدیل شد؛ این را حسین سلیمی، رئیس سازمان انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران، به بازارنیوز اعلام کرد. طبق اعلام سلیم، در حال حاضر اتباع افغانستانی در رتبه نخست ورود سرمایه قرار دارند. این در حالی است که تا قبل از تحولات سیاسی این کشور، ورود سرمایه از سوی افغانستان با ضرب‌آهنگ کمتری انجام می‌شد.

تحولات سیاسی در افغانستان تجارت ایران را با این کشور دستخوش تغییراتی کرد. طوری‌که حدود سه ماه پس از روی کار آمدن طالبان سطح تجارت با افغانستان تقریباً به صفر رسید. حتی در این زمینه شاهد بسته شدن مرز اسلام قلعه به دلیل مناقشات مرزی بودیم.

اما از آنجایی که بیشتر مراودات تجاری با این کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد، به‌تدریج شرایط تجارت ایران و افغانستان بهبود یافت. حال بنا بر اعلام سلیمی، فرآیند تزریق نقدینگی از سوی اتباع افغانستانی به اقتصاد ایران از نظر تعداد و هم از نظر ارزش، افزایش چشمگیری داشت.طبق آمار سازمان تجارت خارجی بیشترین سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بود. حتی بنا بر اعلام استانداری خراسان رضوی، افغانستانی‌ها همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این استان هستند.

چرا سرمایه‌گذاری افغانستان در ایران افزایش یافت؟
شاید زمینه افزایش سرمایه‌گذاری از سوی اتباع افغانستانی‌ را بتوان در صدور مجوز ورود سرمایه‌های نقدی دانست. اواسط تیر سال جاری دولت مجوز ورود سرمایه‌های نقدی با ارائه اظهارنامه را صادر کرد. پس از آن اتباع افغانستان توانستند مبالغ سرمایه‌گذاری را به‌صورت نقدی وارد کشور کنند.حتی آن‌طور که رئیس اتاق ایران و افغانستان می‌گوید کاهش مبلغ اجازه اقامت از ۲۵۰ هزار دلار به ۹۰ هزار یورو منجر به جذب سرمایه‌های بیشتر توسط اتباع افغانستانی شد. از طرفی بخشنامه اخیر دولت ایران مبنی بر اعطای اقامت پنج‌ساله به افرادی که ۹۰ هزار یورو سرمایه به ایران بیاورند، منجر به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری از سوی افغانستانی‌ها در ایران شد.افغانستانی‌ها در این مدت توانستند پای خود را به بورس ایران هم باز کنند. بنا بر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سهامداران افغانستانی در بازار سرمایه ایران در حدود ۲۷۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. طوری که از ۳۴۹۰ کد بورسی سهامداران خارجی ۱۰۷۰ کد به سهامداران افغانستانی اختصاص دارد.

بازارهای جذاب افغانستانی‌ها
البته تمایل بیشتر اتباع افغانستانی سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس است که در این زمینه افغانستانی‌ها در واحدهای صنعتی با ارزش یک میلیون تا سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ایران انجام داده‌اند.در این میان، کشوری مانند ترکیه هم منفعل عمل نکرد. این کشور به جهت رشد سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی اقدام به ایجاد مشوق‌هایی همچون کاهش مبلغ اجازه اقامت کرد. سیاست‌های دولت ترکیه نیز منجر به رشد سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی‌ در این کشور شد.

در حالی آمارها نشان از افزایش سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران دارد که در همین مدت مشابه صادرات ایران به افغانستان کاهش چشمگیری پیدا کرد.بر اساس این گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز در گزارشی از کاهش ۴۰ درصدی صادرات ایران به افغانستان خبر داد و علت آن را تحریم‌های آمریکا علیه شبکه بانکی افغانستان عنوان کرد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها