به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۳۶۲۵۴۵

برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد

برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد
گروه سیاسی: علی‌اصغر زرگر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: دولت‌های اروپایی حساسیت بیشتری نسبت به افکار عمومی داخلی خود دارند و برخی از صحبت‌هایی که از جانب آن‌ها مطرح می‌شود مثل اینکه اخیرا شورای اروپا گفته که تحریم‌های جدید را بررسی خواهد کرد بیشتر پاسخی به افکار عمومی‌شان است و شاید اساس سیاست کلی آن‌ها در مجموع این نباشد. در حال حاضر با توجه به اتفاقات اخیری که در ایران پیش آمد و تبلیغات بسیار شدیدی و خصمانه‌ای که شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه علیه ایران انجام داده‌اند آمریکا برانگیخته شده و نسبت به این حساسیت‌ها واکنش نشان داده است؛ لذا بخشی از صحبت‌هایی که می‌شود پاسخ به این حساسیت‌هاست. تعدادی از کشور‌های کوچک اروپایی که از گروه سبز هستند و نسبت به حقوق بشر و مسائل فمینیسم حساسیت دارند صحبت‌های خیلی رادیکال و حرارتی را انجام می‌دهند. هر چند که سیاستمداران نیز در مقاطعی نمی‌توانند برخلاف افکار عمومی جوامع خود رفتار کنند و مقداری همراهی می‌کنند. ولی این یک بخش است و بخش دیگر عکس‌العمل اروپایی‌ها و آمریکا نسبت به ایران مربوط می‌شود به نزدیکی ایران به چین و روسیه که به نوعی نگاه به شرق را تقویت کرده است؛ لذا به همین جهت است که آن‌ها در خصوص احیای برجام و توافق نیز شاید بگویند که دیگر فایده‌ای در توافق نیست. از نظر داخلی نیز درست است که تمایلی وجود دارد که برجام به نتیجه برسد، اما وزیر امور خارجه کشورمان تلویحا به این نکته اشاره کردند، حال که در پیمان شانگ‌های به عضویت دائم درآمد‌ه‌ایم نگاه چندان واجبی به برجام نداریم.
این رویکرد نشان می‌دهد که آن تمایل اولیه باز هم نسبت به برجام وجود ندارد. اروپا در رابطه با مساله انرژی نیز چندین کارخانه تولید برق خود را که قبلا از زغال سنگ استفاده می‌کردند مجددا آن‌ها را برای تولید برق آماده می‌کنند؛ لذا تکنولوژی به کشور‌های اروپایی نیز اجازه می‌دهد که با این نوع کمبود‌های مقطعی گاز و انرژی بتوانند برخورد کنند و جایگزین آن را داشته باشند. این هم مساله دیگری است که طرفین را در حالت ایستایی قرار داده و به نظر نمی‌رسد که طرفین در کوتاه مدت مجددا وارد مذاکره شوند. باید منتظر بود که این حساسیت‌ها و واکنش‌ها فروکش کند و سیاستمداران اروپایی بتوانند مقداری با مسائل ایران با منطق برخورد کنند. در این صورت احتمال اینکه برجام نیز به نتیجه‌ای برسد و طرفین به توافق برسند نیز وجود دارد.

 
برچسب ها: برجام

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۰۹:۱۱
مرده شور برجامو ببره. به جهنم. (399545)
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۶
تا یاد دارم از ابتدای انقلاب بر اثر خودسری ها ونظرات متعصبانه و لجبازی برخی فرصت سوزی کردیم و منابع کشور را هدر دادیم. شیخ نشین های خلیج فارس زمانی شترسوار و چادر نشین بودند و شیر شتر و نان خشک غذایشان بود.الان کمتر از شاسی بلند آخرین مدل سوار نمیشن و غذایشان بره کامل کباب شده و بقیه کشورها میرن آنجا کارگری کنند. ایران زمان شتر سواری آنها پیکان تولید می کرد الان نمی توانیم یه پراید وچند کیلو گوشت بخریم. (399554)
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۹
سرمایه های مملکت روی کشتی های نفتی مانده .در عوض تمام اقلام اساسی مردم برای تامین ارز صادر میشه . بخاطر چی ؟ سیاستهای اشتباه و عدم تعامل با دولتهای جهان.ظاهرا در دنیا فقط کشور ما استقلال دارد.وبقیه مستعمره شرق وغرب هستند. (399555)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها