به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۶۲۵۵۸

آیا واقعا پرتقال برای سرماخوردگی مفید است؟

آیا واقعا پرتقال برای سرماخوردگی مفید است؟
گروه سلامت: ویتامین C موجود در پرتقال را باید یک آنتی اکسیدان قوی به حساب آورد که می‌تواند گلبول‌های سفید را برای مقابله با ویروس سرماخوردگی مجهز کند.سرماخوردگی از آن دست بیماری‌هایی است که باعث ضعف و ناتوانی بدن می‌شود. وقتی به این بیماری مبتلا می‌شوید، احساس کوفتگی و ضعف تمام بدن شما را فرا می‌گیرد. یکی از دلایل آن کم‌خونی است که باعث بی‌حس شدن بدن می‌شود. اما وقتی در زمان سرماخوردگی پرتقال مصرف می‌کنید، فولات و ویتامین C موجود در این میوه باعث افزایش جذب آهن غذا در خون می‌شود. در نتیجه بدن توان مقاومت بیشتری برای مقابله با بیماری سرماخوردگی پیدا می‌کند.
 
پیشگیری از سرماخوردگی
یکی دیگر از خواص اب پرتقال برای سرماخوردگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری مسری است. وقتی یکی از اعضاء خانواده‌ به این بیماری مبتلا می‌شود، احتمال مبتلا شدن سایرین هم بالا می‌رود. حتی زمان صحبت کردن و یا غذاخوردن هم ممکن است این ویروس به سایر اعضاء خانواده انتقال پیدا کند. پس بهترین راه مصرف مرکبات حاوی ویتامین C است. پرتقال می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر هرگونه ویروس عفونی تقویت کند. پس شما را از ابتلا به این بیماری حفظ می‌کند.

تسکین درد 
فواید پرتقال برای سرماخوردگی بی‌شمارست. به طوری که حتی می‌تواند سرفه، گلودرد و آبریزش بینی را کمتر کند. زمانی که به این بیماری مبتلا هستید، با مصرف آب پرتقال می‌توانید شدت بیماری خود را کاهش دهید. اگر در کنار قرقره کردن آب و نمک در دهان، روزی یک لیوان آب پرتقال طبیعی میل کنید، تاثیر زیادی در درمان سرماخوردگی دارد. به طوری که مثل یک داروی آنتی بیوتیک می‌تواند این بیماری را درمان کند. حتی اگر در طی مدت ابتلا به این بیماری به پزشک هم مراجعه نکرده باشید.

تقویت سیستم گوارش 
وقتی دچار بیماری سرماخوردگی شده‌اید، بدن به غذای بیشتری نیاز دارد تا بتواند با ویروس‌های این بیماری مبارزه کند. اما وقتی اشتهای شما کمتر شده و دچار سوءهاضمه می‌شوید، میلی هم به خوردن غذا ندارید. اگرچه بسیاری از متخصصان علم پزشکی معتقدند در همین زمان بدن در حال مقابله با ویروس‌های سرماخوردگی است و بنابراین به غذای کمتری هم نیاز دارد.اما خوردن دمنوش‌ها و یا غذاهای مفید مثل سوپ و آش می‌تواند به سرعت درمان شما کمک کند. پرتقال با کاهش التهاب روده و درمان سوءهاضمه باعث هضم غذاهای مفید برای بدن می‌شود.

ضدعفونی کردن بدن
یکی دیگر از خواص خوردن پرتقال برای سرماخوردگی ضدعفونی کردن بدن است. وقتی به این بیماری مبتلا هستید، میوه‌های حاوی ویتامین C به شما کمک می‌کند تا با ویروس‌های سرماخوردگی مقابله کنید. اثرات عفونت و چرکی که در بدن ایجاد می‌شود، با کمک این میوه به مرور زمان کاهش می‌یابد. به طوری که در ریه و گلو کمتر احساس درد می‌کنید.برای این منظور باید در زمان سرماخوردگی روزانه حداقل یک عدد پرتقال شیرین را به همراه ۲ عدد لیمو شیرین کوچک میل کنید. همچنین می‌توانید آب این میوه را بگیرید و روزی دو بار میل کنید. آب پرتقال برای گلو درد بسیار موثر است. البته با ترکیب لیموشیرین آن را شیرین‌تر کنید!

رفع حالت تهوع
یکی دیگر از فواید پرتقال برای سرماخوردگی برطرف کردن استفراغ و حالت تهوع است. برای اینکه تاثیر آن را بر روی بیماری خود مشاهده کنید، بهتر است یک عدد پرتقال را آب بگیرید و سپس با چند قطره آب لیموترش میل کنید. لیموترش خاصیت درمان حالت تهوع دارد. پرتقال هم به دلیل خاصیت ضد سم بودن می‌تواند این حالت را در زمان سرماخوردن از بین ببرد. همچنین ترکیب این دو میوه یبوست را نیز درمان می‌کند. پرتقال و عسل برای سرماخوردگی هم میتواند از بروز حالت تهوع جلوگیری کند.

نکته
اگرچه این میوه برای درمان بیماری سرماخوردگی مؤثر است. اما نباید در مصرف آن زیاده رو‌ی کنید. همچنین کسانی که به زخم معده مبتلا هستند، نباید آب پرتقال بخورند. برای درمان بیماری سرماخوردگی باید پرتقال شیرین بخورید و از خوردن نوع ترش خودداری کنید. زیرا باعث تشدید این بیماری می‌شود.حساسیت در برخی از بیماران هم از دیگر عوارض مصرف بیش از حد پرتقال است. این میوه اگر بیش از حد نیاز مصرف شود، باعث آسیب به کبد می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کبد برای مصرف این میوه باید با پزشک خود مشورت کنند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها