به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۳۶۲۵۶۲

با سریع‌ترین راه‌های درمان کبد چرب آشنا شوید

با سریع‌ترین راه‌های درمان کبد چرب آشنا شوید
گروه علمی: کبد چرب باعث می‌شود تا این عضو به خوبی کار نکند. زیرا قادر نیست تمام مواد مغذی موجود در غذا را وارد بدن کند. همچنین قادر به ذخیره‌ی ویتامین‌ها نیست. این مشکل باعث ایجاد نفخ، یبوست، کاهش انرژی بدن و کاهش وزن می‌شود. کبد چرب باعث خراب شدن پوست صورت نیز می‌شود. پس لازم است از همین حالا برای درمان کبد چرب اقدام کنید. 
 
۱- مصرف نوشیدنی الکلی را ترک کنید
درمان کبد چرب با کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی یکی دیگر از توصیه‌های متخصصان تغذیه است. اگر به مصرف این نوع نوشیدنی‌ها عادت دارید، بهتر است از هم‌اکنون آن را ترک کنید. زیرا الکل اصلی‌ترین دلیل ابتلا به کبد چرب است. این ماده‌ی نوشیدنی باعث ایجاد نوعی سم به نام «استالدهید» در کبد می‌شود. این سم کارکرد مفید کبد را کاهش می‌دهد. افرادی که در اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی به کبد چرب مبتلا می‌شوند، در معرض آسیب‌های جدی‌تر کبد هستند. حتی در بسیاری از موارد ممکن است به از دست رفتن کبد و مرگ آن‌ها نیز تبدیل شود.

۲- مصرف شکر و مواد قندی را کاهش دهید
یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به کبد چرب، مصرف بیش از حد مواد قندی و شکر است. موادغذایی شیرین باعث ایجاد بافت چربی در کبد می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است بیمار وزن بالایی نداشته باشد، اما همچنان کبد او چرب باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد مصرف شکر و مواد قندی به اندازه‌ی نوشیدنی‌های الکلی به کبد آسیب می‌رساند.

۳- درمان کبد چرب با کاهش وزن
یکی دیگر از راه‌های درمان کبد چرب کاهش وزن است. البته این صحبت به این معنا نیست که افراد لاغر در معرض چرب‌شدن کبد نیستند. یا حتی همه‌ی افرادی که چاق هستند، کبدشان چرب است. بلکه منظور این است که اضافه وزن و چاقی زنگ خطر ابتلا به کبد چرب است. از سوی دیگر مصرف بیش‌‌از حد موادغذایی پرچرب حتی در افراد لاغر هم باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود. فست‌فود‌ها مهم‌ترین عوامل چرب‌شدن کبد هستند. تجمع چربی در کبد باعث متورم و سفت‌شدن بافت‌های چربی می‌شود.

۴- از نوشیدن آب سرد همراه با غذا خودداری کنید.
خوردن آب سرد یا سایر نوشیدنی‌های خنک در زمان صرف غذا، باعث ابتلا به کبدچرب می‌شود. این مشکل زمان صرف غذاهای چرب بیشتر دیده می‌شود. اگر هم‌زمان با خوردن این نوع غذاها، آب یا نوشیدنی سرد میل می‌کنید، چربی ناشی از غذا در کبد سفت می‌شود. زمان خوردن غذاهای چرب فشار کمتری به کبد وارد می‌شود. اما آب یا نوشیدنی‌های سرد، تاثیر منفی چربی غذا را بر روی کبد، چند برابر می‌کند.

۵- از خوردن داروهای بدون نسخه خودداری کنید
تمامی داروهای شیمیایی که ما مصرف می‌کنیم، باید از کبد عبور کنند و سپس وارد خون شوند. حتی زمانی که برای درمان بیماری خود مجبور به استفاده از دارو هستید، به میزان کمی به کبد آسیب وارد می‌شود. این در شرایطی است که پزشک به صلاحدید شما داروها را تجویز می‌کند. اما زمانی که بدون نسخه‌ی پزشک شروع به خوردن دارو می‌کنید، به کبد چرب مبتلا می‌شوید.جالب است بدانید استامینوفن‌ها و سایر داروهایی که در زیرمجموعه‌ی آن قرار می‌گیرند، به اندازه‌ی الکل برای کبد مضر هستند. پس یکی از بهترین راه‌های درمان کبد چرب خودداری از مصرف خودسرانه‌ی داروهاست.

۶- رژیم غذایی مناسب
یکی از راه‌ها برای درمان سریع کبدچرب، تغییر عادات غذایی است. اگر تاکنون به مصرف غذاهای چرب و پرکالری عادت کرده‌اید، از همین حالا آن را ترک کنید. مصرف میوه، سبزیجات، گیاهان حاوی فیبر مانند غلات و حبوبات به درمان کبد چرب کمک می‌کند.قهوه یکی از نوشیدنی‌های مفید برای کاهش سطح آنزیم‌های غیرطبیعی در کبد است. افرادی که کبد چرب دارند، باید در طی روز حداقل یک فنجان قهوه مصرف کنند. همچنین مصرف سبزیجات مثل کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و کاهو به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

۷- مصرف ۷ لیوان آب در طی روز
اگر در طی روز به اندازه‌ی کافی آب میل کنید، به درمان کبد چرب کمک می‌کند. البته نحوه‌ی خوردن آب نیز اهمیت زیادی دارد. همانطور که اشاره کردیم نباید آب را به همراه غذاهای چرب میل کنید. ۷ لیوان آب را باید در طی روز با فاصله و در حالت نشسته میل کنید.
برچسب ها: کبد چرب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها