به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۳۶۲۷۱۷

خواص زعفران در درمان افسردگی و کنترل دیابت

خواص زعفران در درمان افسردگی و کنترل دیابت
گروه علمی:  زعفران از چاشنی‌های محبوب ایرانیان از دیرباز بوده و هست. در عین حال این چاشنی خوش عطر و طعم یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها برای ایرانیانی خارج از کشور و توریست‌هایی است که به ایران سفر می‌کنند.
زعفران فقط به‌خاطر طعم و رنگ زیبایی که دارد در بین ایرانیان معروف نیست، بلکه زعفران خواص و مزایای مختلفی برای بدن ما دارد که باعث می‌شود یک گیاه بسیار مفید و سالم برای مصرف روزانه ما به شمار آید.

منشأ زعفران یونان بوده است، اما اکنون بیشتر در ایران این گل خوش عطر و طعم رشد می‌کند. البته می‌توان آن را در کشور‌هایی مثل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و در بخش‌هایی از هند هم پیدا کرد. زعفران یکی از گران‌ترین چاشنی‌ها در جهان است. یکی از دلایل گران قیمت بودن زعفران به‌خاطر شیوه برداشت آن است که هم کار سختی بوده و هم هزینه زیادی دارد.در ادامه با خواص این چاشنی ارزشمند آشنا خواهیم شد.

تاثیر زعفران در درمان افسردگی و ایجاد نشاط
مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی تاکید داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.
همان‌طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی موجود در بدن ماست که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. بسیاری از دارو‌های افسردگی شیمیایی (فلوکستین) موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این دارو‌ها در عوارض جانبی آن‌هاست.
زعفران علیرغم اینکه عوارض شناخته شده‌ای برای افراد دارای افسردگی ندارد می‌تواند عوارض ناشی شده از دیگر دارو‌های شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از دارو‌های ضد افسردگی است که زعفران می‌تواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی بهبود ببخشد.

زعفران و ترمیم سلول‌های بدن
زعفران حاوی پروتئینی است که می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کند. پروتئین ماده اصلی لازم است که به عنوان ساختمان تمامی اندام‌های بدن شناخته می‌شود و تقریبا در همه بافت‌ها یافت می‌شود.

زعفران و افزایش ایمنی بدن
مردم اغلب به ادویه‌هایی مثل زعفران به چشم طعم دهنده‌ مواد غذایی نگاه می‌کنند، اما این ادویه مقدار زیادی مواد مغذی ویژه با خواص فراوان دارد.یکی از خواص زعفران افزایش ایمنی بدن است. زعفران مقداری ویتامین C (اسید اسکوربیک) دارد که برای سلامتی انسان اهمیت دارد. همه می‌دانیم که گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هستند. ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیکی که در زعفران وجود دارد، روند تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. با افزایش گلبول‌های سفید خون، سیستم دفاعی و ایمنی بدن تقویت می‌شود.

زعفران و خواص ضد التهابی
از مهمترین خواص دارویی زعفران می‌توان به خواص ضد التهابی زعفران در کاهش خطر و علائم آرتروز اشاره کرد. آرتروز شرایطی است که در اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می‌شود. افرادی که از ورم مفاصل رنج می‌برند معمولاً در مفاصل خود درد شدید احساس می‌کنند. مصرف منظم زعفران می‌تواند به کاهش درد در ناحیه مفاصل کمک کند.

زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان
یکی از انواع خاصیت زعفران که خیلی برای بدن مهم است این است که زعفران گیاهی پر از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیب‌های شیمیایی و گیاهی هستند که در بدن ما می‌توانند اثرات موادی مثل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را خنثی کنند.رادیکال‌های آزاد موادی هستند که روزانه در بدن ما در واکنش به عوامل محیطی مثل آلودگی هوا یا مواد موجود در غذا‌های فرآوری شده آزاد می‌شوند. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ما می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و باعث افزایش ریسک بیماری‌هایی مثل سرطان و بیماری‌های مختلف دیگر شود. برای همین، آنتی‌اکسیدان‌های زعفران برای سالم نگه‌داشتن بدن ما بسیار مهم هستند.

زعفران و تقویت سلامت قلب
یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند.یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد. وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.

زعفران و بهبود عملکرد ریه با زعفران
ریه اصلی‌ترین عضو دستگاه تنفسی انسان است و تأثیر فوق العاده‌ای در محافظت از سلول‌های ریه و بافت آن در برابر چندین عفونت و بیماری دیگر مانند کرونا، برونشیت و… دارد. از زعفران در درمان تنگی نفس نیز می‌توان استفاده کرد.

زعفران و کنترل دیابت
دیابت یکی از خطرناکترین و گسترده‌ترین شرایط در دنیای امروز است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از خواص زعفران که اهمیت زیادی دارد، کنترل دیابت است.اگه از بیماری دیابت رنج می‌برید، بهتره که از زعفران استفاده کنید. مقدار قابل توجه منگنز که در زعفران وجود دارد، می‌تواند به بدن شما کمک کند تا سطح قند خونتان را کنترل کنید.

زعفران و تقویت حافظه
در زعفران دو آنتی‌اکسیدان دیگر به نام سافرانال و کامپفرول هم وجود دارد. آنتی‌اکسیدان سافرانال باعث می‌شود که زعفران طعم منحصربه‌فرد به فرد خودش را داشته باشد و همچنین، برای بهبود و تقویت روحیه، حافظه، قابلیت‌های یادگیری و حفاظت سلول‌های مغزی ما در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مهم است.آنتی‌اکسیدان دیگر زعفران کامپفرول است که در بیشتر در گلبرگ‌های گل زعفران پیدا می‌شود و دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد سرطان است.

زعفران و خاصیت ضد سرطانی
به گواه علم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان است. جالب این جاست که رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شوند و اگر بدن ما نتواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند دچار مشکلات جدی می‌شود.رادیکال‌های آزاد تمایل به آسیب و اکسید کردن هر چیزی که در دسترس شان است دارند. رادیکال‌های آزاد اطراف هسته سلول‌ها می‌توانند با آسیب به ماده‌ژنتیک و به خصوص توالی‌های تنظیمی آن منجر به ایجاد سرطان‌های بسیار سخت شوند.

زعفران و خواص آن برای معده
با مصرف زعفران شما می‌توانید از خواص زعفران برای معده بهره‌مند شوید. فرض کنید که شکمتان درد می‌کند. شما با دم کردن زعفران می‌توانید از انواع خاصیت زعفران برای معده بهره‌مند شوید. خاصیت زعفران برای معده می‌تواند برای زمان دل‌درد و گاز‌های معده مفید باشد.اگر شما از مشکل گاز معده رنج می‌برید، سعی کنید دمنوش زعفران را با شیر قاطی نکنید، چون این کار می‌تواند وضعیت نفخ شما را زیادتر کند. یکی دیگر از انواع خاصیت زعفران برای معده این است که مصرف زعفران می‌تواند ماهیچه‌های معده شما را تقویت کند و برای بهبود روند هضم در معده و دستگاه گوارشی شما خیلی مفید باشد.
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها