به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۶۲۷۶۷

راه تکراری تلویزیون؛ یا با ما، یا بفرمایید بیرون

راه تکراری تلویزیون؛ یا با ما، یا بفرمایید بیرون
گروه ورزشی: با وجود تغییرات صوری یا حداقل میل به تغییراتی که در تلویزیون دیده شده، رویکرد مسئولان این سازمان چندان تغییری در مقایسه با گذشته نداشته است. به طور مثال آنها همچنان گزینه حذف و برکناری را روی میز گذاشته و با آنهایی که در مدار خودی‌ها جا ندارند برخورد قهری می‌کنند. تازه‌ترین نمونه چنین رفتاری مربوط به برکناری مجتبی پوربخش از برنامه ورزشی «فوتبال یک» است. برنامه‌ای که از طریق شبکه ورزش چند سالی است پخش می‌شود و کارش بررسی اتفاقاتی است که در لیگ یک فوتبال ایران رخ می‌دهد. این برنامه به تازگی دوباره به آنتن برگشته ولی این بار خبری از مجتبی پوربخش، مجری سابق نیست و گزینه جدیدی پشت میز نشسته و مشغول مجری‌گری است.
 
به طور رسمی مشخص شده که تلویزیون عذر مجتبی پوربخش را خواسته است؛ گفته شده جرم این مجری حمایت از برخی چهره‌های ورزشی است. مجتبی پوربخش در مقایسه با دیگر چهره‌های سرشناسی که از تلویزیون کنار گذاشته‌ شده‌اند، چندان شناخته‌شده نیست. در مقایسه با رفتاری که با امثال عادل فردوسی‌پور شده، پوربخش محبوبیت آزاردهنده‌ای برای تعدادی از مسئولان این نهاد نداشته که بخواهند برای حذفش چندین سال برنامه‌ریزی کنند. هرچند این مجری شمالی که کارش را از شبکه گیلان شروع کرده، چندان هم ناشناخته نیست. او در یکی، دو سال گذشته با رقم‌زدن چندین اتفاق توانست نامی برای خودش دست و پا کند و برنامه فوتبال یک را هم به قول خودش با دست خالی تبدیل به برنامه‌ای تا حدودی مخاطب‌پسند کند.

شاید اولین باری که نام این مجری بیش از حد تصور در فضای مجازی چرخید، مربوط به گفت‌وگویش با یکی از مربیان لیگ یکی و تأکید روی یک کلمه نامتعارف بود که آن بخش حسابی وایرال شد. با وجود این، پوربخش در همین برنامه‌اش، گزارش‌های تأثیرگذاری هم داشته است. گزارشی تکان‌دهنده از موضوع تعرض جنسی در تیم‌های پایه‌ای فوتبال ایران به قدری بازتاب داشت که او خودش گفت آن‌قدر مدرک به دستش رسیده که نمی‌تواند آنها را منتشر کند. پوربخش با این حال در جریان یک اتفاق ناخواسته، تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر هم شد.

او به طور رسمی پرده از این موضوع تلخ برداشت که چند سالی است با سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کند.
این مجری تلویزیون در شرایطی چنین موضوعی را در اینستاگرامش منعکس کرد که گفت دلیل سکوت چندساله‌اش به خاطر عدم دلسوزی بقیه و البته فرار از قضاوت‌شدن است. او برخلاف بیشتر مجریان صداوسیما از ابراز نظر در فضای مجازی باکی نداشته و از پیاده‌کردن اعتقاداتش به صورت عملی هم طفره نرفته است. هنوز زمان زیادی از ماجرای ترک ورزشگاه توسط این مجری، در جریان یک دیدار از تیم فوتبال هنرمندان نمی‌گذرد. پوربخش به دلیل آنکه مانع از حضور تماشاگران زن به ورزشگاه شده بودند، حاضر به بازی نشد و زمین مسابقه را ترک کرد. در کنار تمام این موارد، اتفاق اخیر حسابی نام او را سر زبان انداخته است. او در اینستاگرام با حمایت از مهسا امینی، اعتراضات و نهایتا دفاع از علی کریمی، به طور مشخص به بیان دیدگاهش در این زمینه پرداخت و حالا هم که خبر رسیده به همین دلیل از تلویزیون کنار گذاشته شده است.
 
واکنش پوربخش به کنار گذاشته‌شدنش از تلویزیون یک شعر معروف بود و بس: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت...». کنارگذاشته‌شدن این مجری از تلویزیون باعث شده تا دوباره رفتار صداوسیما زیر ذره‌بین برود. این نهاد که در اتفاقات اخیر با برگزاری برنامه‌های مناظره سعی کرده تغییر رفتاری داشته باشد تا متهم به مخابره اخبار به سود یک جریان خاص نشود، حالا در عمل چندان تغییری در رویکردش به وجود نیاورده است.

تلویزیون چندین سال است که تاب تحمل چهره‌های محبوب مردمی را ندارد و آنها را از دور خارج می‌کند. در واقع تعدادی از مسئولان این نهاد با برپایی یک مدار فرضی، آنهایی را که خارج از مدار قرار بگیرند، تحمل نمی‌کنند. در مورد اخیر ولی به نظر می‌رسد یک بند دیگر به موارد بر مدار باقی‌ماندن اضافه شده است: اینکه اگر کسی تفکراتی متفاوت با تفکرات عده‌ای داشته باشد، جایی در تلویزیون نخواهد داشت. شکل برکناری افراد از تلویزیون این روزها عوض شده ولی صورت‌مسئله اصلی همچنان باقی مانده است: یا با ما، یا بفرمایید بیرون.
مرجع : روزنامه شرق
برچسب ها: مجتبی پوربخش

ali
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۷
مسولیت تلویزیون از مزدوران و فاسدان دولتی هستند که از سواد و شعور کافی برخوردار نیستند. (399683)
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۱:۳۱
چهره محبوب خخخخ والا من اصلا تا حالا این آقایان نمی‌شناختم چه برسه به محبوبیت در ضمن اینی که گفتید بیشتر راهکار معترضین نفهم این روزاست نه صدا وسیما (399705)
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۶:۳۲
شما نمیشناسی دلیل نمیشه که معروف نباشه
شما برو اطلاعات عمومیت رو ببر بالا (400357)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۷:۰۵
«چهره‌های محبوب مردمی» تعريفش چيه؟
خائن‌تر از رسانه نداريم كه فقط الفاظ را براي منظور خودش قرباني مي‌كند مثلاً ما براي خواندن اخبار مي‌آييم و آنوقت اينهمه تبليغات مزخرف، سوء استفاده از الفاظ در خبررساني و هزار و يك خيانت به مخاطب (399745)
۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۱۵:۴۹
خودت می دانی و لازم نیست کسی به شما یادآوری کند که اگر اخبار صحیح و دقیق و دست اول و کاملاً بی طرفانه می خواهی فقط اخبار تلویزیون و روزنامه وزین و متین کیهان برای شما کافی است بی خودی وقت ارزشمندت را برای خواندن اخبار رسانه های به قول خودت خائن به هدر نده. (399964)
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۰۵:۵۴
تن آدمی شریف است به جان آدمیت . (399804)
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۶:۳۰
مجتبی پوربخش مجری مردمی و با کلاسی هست و عقاید و افکارش به مردم نزدیک هستش. هرکس هم در این صدا و سیما با مردم باشه قطعا کنار گذاشته خواهد شد (400355)
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۶:۳۱
مجتبی پوربخش هم مثل اکثریت مردم حامی و هوادار علی کریمی بود (400356)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها