به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۳۶۳۱۳۳

ایران غنی‌سازی اورانیوم را تشدید می‌کند

ایران غنی‌سازی اورانیوم را تشدید می‌کند
گروه سیاسی: آژانس انرژی اتمی در گزارشی محرمانه از تشدید فرآیند غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفوژهای پیشرفته در ایران خبر داد. طبق این گزارش ایران غنی سازی با سومین آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته نسل ششم در تأسیسات نطنز را آغاز کرده است.
بر پایه گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به سرعت در حال گسترش توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی نطنز است و اکنون قصد دارد حتی از برنامه‌ریزی قبلی فراتر رود.
این گزارش را خبرگزاری رویترز  رؤیت کرده است.این خبرگزاری با استناد به گزارش آژانس می‌نویسد، در حالی که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متوقف شده است، ایران شمار بیشتری سانتریفوژهای پیشرفته را وارد مدار کرده که طبق توافق مجاز به استفاده از آنها برای غنی‌سازی اورانیوم نیست.
طبق این گزارش، این سانتریفوژها بسیار کارآمدتر از سانتریفوژهای نسل اول IR-1 هستند که ایران بر پایه توافق ۲۰۱۵ برای گسترش ذخایر اورانیوم غنی شده خود مجاز به استفاده از آنها بوده است.این دستگاه‌ها به طور مشخص در تأسیسات نطنز و فردونصب شده‌اند که طبق این گزارش احتمالا به گونه‌ای ساخته شده که در برابر حملات احتمالی هوایی مقاوم باشند.
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد سومین خوشه یا سه آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته نسل ششم IR-6 که به تازگی در تأسیسات زیرزمینی غنی سازی نطنز نصب شده‌اند، وارد مدار شده و فعالیت می‌کنند.به گفته دیپلمات‌ها IR-6 هم اکنون پیشرفته‌ترین سانتریفوژ ایران است.
آنگونه که در گزارش روز دوشنبه آژانس آمده است، ایران همچنین به سرعت نصب هفت آبشار را که تا ۳۱ اوت (۹ شهریور امسال) هنوز در مراحل نخستین نصب قرار داشتند، تکمیل کرده است.
آخرین بازدید بازرسان آژانس پایان ماه اوت صورت گرفت که در تازه‌ترین گزارش این نهاد نیز به آن اشاره شده است.در گزارش آمده که این هفت آبشار، یک آبشار سانتریفوژهای IR-4 و شش سانتریفوژ IR-2m اکنون به طور کامل نصب شده‌اند اما هنوز برای غنی سازی اورانیوم از آنها استفاده نشده است.بر پایه این گزارش، ایران به آژانس اطلاع داده است که علاوه بر ۱۲ دستگاه نصب شده‌ی IR-2m که آژانس در مورد آنها مطلع است، در حال برنامه‌ریزی برای نصب سه آبشار سانتریفوژ IR-2m دیگر به ۱۲ دستگاه دیگر در تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی نظنز است. در ادامه گزارش آمده است که نصب دو آبشار از مجموع این سه آبشار IR-2m آغاز شده است.
این گزارش اختصاصی همچنین نشان می‌دهد که همه سانتریفوژهای نصب شده در نطنز همچنان گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) غنی‌شده تا ۵ درصد تولید می‌کنند اما اکنون با UF6 طبیعی تغذیه می‌شوند. رویترز می‌نویسد، این موضوع برخلاف گزارش سه ماهه منتشر شده در ماه سپتامبر است که طبق اطلاعات بازرسان آژانس در ۹ شهریور، نشان می‌داد، سانتریفوژها با UF6 غنی شده تا دو درصد تغذیه می‌شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها