به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۳۶۳۱۷۳

توافق تاریخی اسرائیل و لبنان

توافق تاریخی اسرائیل و لبنان
گروه بین الملل: نخست ‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهور لبنان، توافقی را که با میانجی‎‌گری آمریکا بر سر ترسیم مرز دریایی دو کشور و بهره‌برداری از حوزه‌های گازی دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل دو کشور به دست آمده، به طور جداگانه  تایید کردند.
 حزب‌الله نیز توافق را «تایید کرده است».
 یائیر لاپید، نخست ‌وزیر اسرائیل، گفت که این توافق «امنیت اسرائیل را تقویت خواهد کرد ، میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل تزریق خواهد کرد و ثبات در مرزهای شمالی ما را تضمین می‌کند».وزارت خارجه اسرائیل خبر داد که توافق روز ۲۰ مهر برای رای‌گیری روی میز دولت اسرائیل قرار خواهد گرفت.
ایال حولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، که نماینده کشورش در این گفت‌وگوها بود،  این توافق را «تاریخی» نامید و افزود که تغییرات مورد نظر اسرائیل اکنون در آخرین متن توافق لحاظ شده است.بر اساس این توافق، در حالی که اسرائیل با شروع بهره‌برداری از «کاریش» به شکوفایی بیشتر اقتصاد و پرتر شدن خزانه دولتی خود امیدوار شده، لبنان در برابر، خواهد توانست از حوزه گازی «قانا» بهره‌برداری کند.
میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در توییتر خود نوشت که «نسخه نهایی توافق مورد رضایت لبنان است و مطالبات و حقوق ما را در مورد ثروت طبیعی تامین کرده است».
رئیس جمهور لبنان که متحد حزب‌الله است، بارها در هفته‌های اخیر تاکید کرده که حوزه گازی «قانا» هم نور امیدی برای اقتصاد از هم پاشیده لبنان است و هم تضمینی برای این‌ که دیگر جنگی میان اسرائیل و لبنان رخ ندهد.الیاس بو صعب، نماینده لبنان در مذاکرات نیز  پس از ارائه آخرین متن تنظیم شده به میشل عون، رئیس جمهوری، گفت اگر همه چیز خوب پیش برود، میانجی‌گر آمریکایی می‌تواند یک «توافق تاریخی» را رقم بزند.
به نوشته تایمز اسرائیل، آموس هوکشتاین، نماینده ویژه جو بایدن در مذاکرات میان اسرائیل و لبنان که یک سال طول کشیده بود، در روزهای گذشته سفرهای متعددی میان بیت المقدس و بیروت انجام داد تا تضادهای باقی‌مانده میان طرفین را حل کند.با این اوصاف، مقامات لبنان تاکید کردند که این توافق با اسرائیل نیست بلکه متنی است که با سازمان ملل و با وساطت آمریکا به دست آمده است.
اسرائیل از روز یک‌شنبه این هفته بهره‌برداری از حوزه «کاریش» را به صورت آزمایشی آغاز کرد و شرکت بریتانیایی انرژین که برنده مناقصه اپراتوری این پروژه شده، پمپاژ گاز را از اسکله دریایی مستقر در «کاریش» کلید زد.اسرائیل و لبنان در حالی بر سر مرز دریایی توافق کرده‌اند که هرگز بر سر مرزهای خشکی به توافق نرسیده و تنها به «خط آبی» که توسط سازمان ملل متحد به عنوان آتش‌بس در سال ۲۰۰۰ میلادی، پس از عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از لبنان پس از ده‌ها سال حضور در لبنان پیشنهاد شد، پایبند بوده‌اند.
ترسیم مرز دریایی از یک دهه پیش که به طور ناگهانی حوزه‌های گاز در بخش شرقی دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل اسرائیل و لبنان کشف شد، اهمیت یافت.
اسرائیل چند سال است از دو حوزه که اسامی «تامار» و «لویاتان» را برای آن‌ها انتخاب کرده، بهره‌برداری کرده و با درآمد سرشار آن، پایه‌های اقتصادش را به میزان چشم‌گیری تحکیم کرده است. گاز این دو حوزه به شمار زیادی از کشورها صادر می‌شود.اسرائیل وعده کرده که با گاز تولیدی از «کاریش»، اروپا را نیز که در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین دستخوش بحران شدید انرژی شده، یاری کند.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ابراز آمادگی کرده که گاز «کاریش» از طریق ترکیه به اروپا صادر شود.
ترکیه از تاسیسات عظیمی برای انرژی و صادرات گاز برخوردار است که اسرائیل به دلیل جوان بودن صنعت گازش هنوز فاقد آن می‌باشد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها